NA POMOLU JE TOTALNA ROŠADA U OSNOVNIM ŠKOLAMA: /

Uskoro kreće cjelodnevna nastava? Evo u kojim terminima bi učenici trebali biti u školi

Image
Foto: Ilustracija: Grgo Jelavić/PIXSELL
20.1.2020.
18:54
Ilustracija: Grgo Jelavić/PIXSELL
VOYO logo

Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak u ožujku prošle godine najavila je kako bi uz potporu Svjetske banke Hrvatska trebala uvesti cjelodnevnu nastavu od 9 do 16 sati u svim osnovnim školama. Projekt je ambiciozan s obzirom na stanje školskih zgrada diljem zemlje te činjenicu da je u velikom dijelu škola nastava organizirana u dvije, pa čak i tri smjene. Situaciju pogoršava i nedostatak kadra u pojedinim obrazovnim programima.

Iz Ministarstva su nedavno Glasu Slavonije potvrdili kako su u poodmakloj fazi pregovora sa Svjetskom bankom u vezi tog projekta, za kojeg građanske inicijative upozoravaju kako bi mogao biti zahtjevan po pitanju infrastrukture i dugotrajan, a njime bi se osnovnoškolsko obrazovanje moglo produljiti na devet godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To će biti najveći problem u većim gradovima, posebno u Zagrebu, gdje postoje škole s radom u tri smjene, a gradnja ili dogradnja škola potrajat će godinama. Upravo bi u gradnju uložila i Svjetska banka, a hoće li gradnja biti ostvarena u najavljenih pet do sedam godina, teško je reći. Uvođenje cjelodnevne nastave dobra je stvar jer će učenici više vremena provoditi u školi, pišući zadaće i odrađujući različite aktivnosti, zbog čega će im ostati više slobodnog vremena. Ono što bi bilo dobro da se dogodi paralelno s uvođenjem cjelodnevne nastave jest i devetogodišnje osnovnoškolsko obrazovanje, čime bi se smanjio ukupan broj nastavnih sati na godišnjoj razini, jer bi bio raspoređen na tu dodatnu godinu. Eventualan problem ili izazov s kojim bi se trebalo suočiti jest i broj nastavnika, koji bi trebao biti veći, osobito u području prirodnih znanosti", upozorava Eli Pijaca Plavšić, izvršna direktorica Foruma za slobodu odgoja.

Kratka osmogodišnja nastava

Hrvatska, naime, ima najmanji broj obveznih nastavnih sati u Europi, jednu od najkraćih školskih godina (175 dana u 35 tjedana) te je jedina s osmogodišnjim osnovnoškolskim obrazovanjem. Ministrica Divjak je ove faktore ranije povezala s lošim rezultatima naših učenika na međunarodnim testiranjima, prevelikim brojem zadaća i preteškim torbama, ali i drugim problemima. No, sindikalisti i u novim projektima vide problem.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Mi trenutno u Hrvatskoj imamo jednu od varijanti cjelodnevne nastave, u obliku produženog boravka, koji, nažalost, nije jednak za svu djecu, nego ovisi o platnoj moći osnivača škole koji financira taj oblik obrazovnih djelatnosti. Tu postoji i problem iskorištavanja, jer se produženi boravak nerijetko smatra organiziranom skrbi o djetetu, pa često dobivamo prigovore da je dijete u produženom dok roditelj sjedi kod kuće i odgovara mu da je ono tamo, a, s druge strane, mjesto ne može dobiti netko kome je to nužno potrebno", objašnjava Željko Stipić iz Sindikata Preporod te dodaje kako gradnja škola nije vidljiva kao stavka u državnom proračunu.

Ne vjeruju u cjelodnevnu nastavu

Na terenu, odnosno u školama, ne vjeruju da bi cjelodnevna nastava mogla zaživjeti, ali žele proširenje kapaciteta.

"Trenutno radimo u dvije smjene, s 330 učenika, nemamo dovoljno prostora, čak ni kuhinju nemamo, a inače riječ je o montažnoj školi. Imamo građevinsku dozvolu za gradnju nove škole, ali čeka se nova lokacija europskih projekata kojima bi se financirala gradnja", rekla je ravnateljica OŠ Bartola Kašića u Vinkovcima, Adrijana Curković-Lasić.

"Nemamo dovoljno prostora jer osim redovitih odjela imamo i posebne odjele za učenike s teškoćama u razvoju, kojima je prostor prilagođen, ne bi li se neometano kretali u invalidskim kolicima. Primjerice, Katolička osnovna škola u Požegi ima jednosmjensku nastavu, a ostale tri osnovne škole u gradu rade u dvije smjene i imaju problem s prostorom, koji je u našoj školi posebno izražen, s obzirom na to da se radi o objektu koji se smatra kulturnim dobrom, pa bi za njegovu rekostrukciju i dogradnju bile potrebne različite stručne službe", naglasila je ravnateljica požeške OŠ Julija Kempfa, Kornelija Sabljak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo