Prije manje od tjedan dana potpisani su ugovori koji su preduvjet za preseljenje kolodvora u Splitu u prigradsko naselje Kopilici do početka turističke sezone sljedeće godine, a jučer se mladi inovator i poduzetnik Ivan Mrvoš statusom na Facebooku kritički osvrnuo na taj projekt Grada Splita te ponudio svoje vizualizacije kolodvora.
Katastrofalne vizualizacije i idejna rješenja
"Prije nekoliko dana Grad Split najavio je izgradnju novog autobusnog/željezničkog kolodvora u Kopilici... E sad, slijedi niz nevjerojatnih činjenica:
- nevjerojatno je da drugi najveći grad u državi ima ovakve katastrofalne vizualizacije projekta
- nevjerojatno je uopće da je 'ono' ideja projekta; doslovno barake koje će služiti kao čekaonice/garderoba/wc, pa zatim nekakve nadstrešnice koje će završit na rivi kad prva bura krene"
- nevjerojatno je da Split koji ima nekoliko milijuna noćenja/gostiju kroz ljeto i koji doslovno živi od turizma želi izgraditi ovakav kolodvor, koji nije dostojan ni najgoreg sela u Zimbabveu
- nevjerojatno je da se nije mogao povući neki ozbiljniji novac iz EU-a, ako već grad/županija nema novca za jedan od najvažnijih projekata ovog stoljeća u Splitu
- nevjerojatno je da se već za 2019. najavljuje kao 'metro', kad dizelski vlak star 10, 20 godina nije metro - nego stari vlak", piše Mrvoš koji se pita zbog čega se za idejna rješenja i vizualizacije nisu konzultirali s fakultetom građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu ako već nema novca, gdje ima ljudi koji bi besplatno napravili kvalitetan projekt", piše Mrvoš.
'Privremeni' kolodvor
Trenutačno je situacija s kolodvorima katastrofalna, kaže mladi inovator.
"Trenutačni kolodvor u Splitu je izgrađen valjda 1968. godine, tada isto pod pričom PRIVREMENI - privremeno je tu samo 50 godina. Isto tako će biti i s ovim - to je 100%. Oni koji žive u Splitu i okolici znaju koji su problemi ljeti kad se treba autom dovesti na autobusni kolodvor, koji je ujedno i željeznički, a i trajektni - jer sve je zbijeno na nekoliko desetaka tisuća kvadrata. Oba kolodvora (željeznički i autobusni) izgledaju katastrofalno, pretrpani su, ljeti se često i satima čeka za dolazak u trajektnu luku autom/autobusom", dodao je.
Ideja metroa je vrhunska
"Ideja da se autobusni i željeznički kolodvor maknu u Kopilicu i da imamo brzi vlak/metro koji svakih nekoliko minuta kreće od zračne luke u Kaštelima pa preko Solina i Kopilice, sve do trajektne luke je vrhunska ideja - koja se povlači već godinama, ali nikako da dočeka realizaciju.
Bilo bi super da se izgradi moderna stanica u ZL Split i da metro ljude prevozi do centra grada u svega petnaestak minuta. I da u luku više ne dolaze autobusi, nego moderni metro na uređene terminale i veliki plato na mjestu sadašnjeg autobusnog kolodvora.
Problema u ovom projekti ima cijeli niz - od toga da uopće nemamo elektrificiranu prugu od Kaštela do Splita (voze dizelski vlakovi LOL), pristupne ceste u Kopilici koja nije izgrađena za budući promet, pa do totalne neorganiziranost zadnjih XY vlasti koje ništa nisu učinile po pitanju ovog slučaja", objasnio je.
'Bolje ne raditi ništa, nego izgraditi ovakvo ruglo'
U zaključku Mrvoš tvrdi da je "bolje ne raditi ništa, nego izgraditi ovakvo ruglo", jer će sljedećih 50 godina opet imati "privremeni kolodvor", ali ovaj put u Kopilici.
"Na kraju ćemo sljedećih 50 godina imat 'privremeni kolodvor' u Kopilici, s pristupnim cestama koje nisu spremne za to, bez povezanosti s Kaštelima, a pretpostavljam i s ostacima ovog trenutačnog rugla od kolodvora na istočnoj obali. Četiri milijuna kuna predviđena za 'ovo' bolje je potrošit na kvalitetno idejno rješenje, vizualizacije i pisanje EU projekta - dobiti ozbiljan novac i onda krenuti u ozbiljne radove. Lakše nam je još tri godine preživiti s ovim kolodvorom, nego dobiti još jednu katastrofu.
Njegova 'brzinska amaterska rješenja'
I na kraju - bezveze sam uzea vrimena jutros i napravia nekoliko brzinskih amaterskih vizualizacija rješenja kolodvora u Kopilici (uloženo cca 2, 3 sata vremena). Inače vizualizacije u firmi radimo po nekoliko dana za razne projekte i izgledaju stvarno vrhunski, jer pravi renderi zahtijevaju vremena. Par dana za ovaj projekt dalo bi vrhunske vizualizacije.
Nisam arhitekt niti se previše kužim u građevinu, ali ovo je valjda minimum kojega bi Split treba imati za kolodvor. Pa ako netko iz grada možda to i vidi - dajem im ideju i vizualizacije besplatno, ako im se sviđa", kaže mladi inovator.
Dizajnom prati Poljud
"Ovo rješenje dizajnom prati Poljud/školjku/val, s hrpom stakla, čelika i drugih materijala. Uključuje 1500 m2 zatvorenog (klimatiziranog) prostora s modernim čekaonicama, garderobom, sanitarnim čvorovima, uredima i kartomatima (šaltera šta manje, samo e-ticketing), 900 m2 otvorenog vanjskog prostora s pametnom LED rasvjetom, 18 mjesta za autobuse s opcijom proširenja, mjesto za taksiste, mjesto za iskrcaj...
Na 2200 m2 krova stane i opcija sa 330 kW solarnih panela - dovoljno da cijeli sustav bude potpuno energetski neovisan. Svašta se može napraviti, samo je pitanje želje/volje, a toga kao i inače - nedostaje", zaključuje Mrvoš koji je uz komentar priložio i svoje vizualizacije kolodvora.