LEDENI KONTEJNERI, NESTANCI STRUJE, JEDNIMA PREVIŠE, DRUGIMA PREMALO: /

Ovo nije opis Banije, davno smo upozoreni, ali nismo napravili ništa

Image

Čitali smo Izvješće pučke pravobraniteljice nakon poplava 2014.

28.1.2021.
7:01
VOYO logo

"Kvaliteta smještaja u kontejnerskim naseljima je ispod prihvatljive razine i nisu adekvatna za smještaj posebice ranjivih skupina – višečlanih obitelji s djecom, starijih osoba, onih sa zdravstvenim problemima. Smještajne jedinice su izuzetno skučene i predviđene za temperature do –5ºC, a grijanje je omogućeno na klimatizacijske uređaje (koji se uslijed velikog opterećenja kvare, a za popravak su potrebna administrativna odobrenja). Dodatne grijalice, osim povećane opasnosti od požara, dovode i do čestih nestanaka struje…". Izgleda kao opis kontejnera koji se upravo postavljaju po Baniji, i koji su još uvijek traženi kao suho zlato. Mediji redovno izvještavaju o ljudima koji su, uz svoje razrušene domove, sretni jer su – konačno – dobili kontejner.

Ali ovaj opis nije iz izvještaja s Banije nego iz popratnog materijala službenog dokumenta, Izvješća pučke pravobraniteljice o ljudskim pravima u kontekstu katastrofe uzrokovane poplavom u Vukovarsko-srijemskoj županiji 2014. godine, koji je službeno prezentiran u Saboru 2015. godine u vrijeme Vlade Zorana Milanovića, ali nije usvojen, jer je prema ocjeni tada vladajuće većine – bio previše kritičan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To je zapravo vrlo težak i mučan zapis patnji i praktičnih problema s kojima su se susretale osobe koje su ostale bez svojih domova, koje su smještene potom u kontejnere i čekale ili dočekale obnovu. Ured pučke pravobraniteljice je konkretno dokumentirao probleme i iznio prijedloge kako da se ti problemi otklone, da se ne bi ponavljali kod neke druge katastrofe.

Pučka pravobraniteljca Lora Vidović i članovi njezina tima, koji su pripremali analizu stanja na terenu nakon poplave u Gunji, sada pak analiziraju što se zbiva na Baniji i svjedoče tome da se ponavljaju gotovo identične pogreške. Ukratko, malo je toga promijenjeno, uklonjeno, popravljeno u zakonodavstvu, i u cijelom sustavu, pa stradalnici i sada trpe gotovo identične muke.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odmah uvesti precizne evidencije

Ured pučke pravobraniteljice je na slučaju poplave u Gunji i okolnim područjima zaključio da je "potrebno propisati vođenje pravovremene, sveobuhvatne i cjelovite službene evidencije stradalih osoba i njihovih osnovnih životnih potreba, uključujući i precizno vođene pojedinačne evidencijske kartone." Detaljnije je opisano kako su se ljudi žalili da je pomoć raspoređivana prema nejasnim kriterijima. Baš kao što i danas novinari prenose s Banije ispovijesti "zaboravljenih" i sumnje da je pomoć stigla brže do onih koji su imali vezu.

U međuvremenu, od 2014. do danas, izmijenilo se nekoliko vlada, imalo se vremena unijeti reda, uvesti takva rješenja i u zakone, ali nije. Zakonom o sustavu civilne zaštite 2015. nije uvedena obveza vođenja jedinstvene baze podataka ugroženih osoba. Godine 2015. je donesen Zakon o humanitarnoj pomoći, ali prijedlog Ureda pučke pravobraniteljice o jedinstvenoj bazi podataka - nije usvojen. Kod donošenja Zakona o humanitarnoj pomoći 2015. nije prihvaćen niti prijedlog da ministarstvo nadležno za socijalnu skrb, uz evidenciju neprofitnih pravnih osoba kojima je odobreno provođenje humanitarne akcije, vodi i jedinstven registar primatelja humanitarne pomoći žrtava katastrofe i velikih nesreća.

"Takav registar, koji bi obuhvaćao popis stradalih osoba s podacima o njihovu broju, okolnostima stradavanja i potrebama, činio bi dio sustava pomoći stradalima i olakšavao bi koordinaciju u njenom pružanju", smatrali su u Uredu pučke pravobraniteljice. Ali uzalud. I danas, nakon potresa u Sisačko-moslavačkoj županiji, ne postoji takav registar. Zašto se ponovno pruža otpor uvođenju evidencije, pitamo u kratkom razgovoru pučku pravobraniteljicu Loru Vidović, a ona uzvraća da je na to pitanje teško odgovoriti, ali je posve jasno da bi sve bilo mnogo bolje i lakše organizirati da takva evidencija postoji.

Image

17.01.2021., Petrinja - Potres jacine 6.2 po Richteru s epicentrom 47 kilometara jugoistocno od Zagreba, odnosno 3 kilometra od Petrinje zadesio je Hrvatsku. Razrusen, snijegom i ledom okovan centar Petrinje, tek s rijetkim prolaznikom svjedoci tom razornom potresu.

Tko su stradalnici i koje su njihove potrebe

"Važno je na početku detektirati tko su stradalnici i koje su njihove potrebe. Pripremljena je aplikacija s podacima, ali tjednima nakon potresa, umjesto godinama ranije. Da se to napravilo, koordinacija na terenu bi bila puno lakša. Tri tjedna nakon potresa bila sam s obitelji čija je kuća uništena, s četvero djece, najstarije ima pet godina. Boravili su u kamp-kućici iz privatne donacije, a uopće nisu bili u evidenciji grada Gline. Svjedočili smo i tome da se pojedinim ljudima dolazi više puta s istom pomoći, a drugi su osjećali nepravdu i žalili se da su zaboravljeni. Da se od prvog dana započelo sa formiranjem takve jedinstvene evidencije, koordinacija bi sigurno bila puno lakša i ovakve situacije vjerojatno bi se mogle izbjeći", komentira sadašnju situaciju pučka pravobraniteljica Lora Vidović u razgovoru za Net.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Uredu pučke pravobraniteljice su opisali i tragičan kaos u raspodjeli financijske pomoći nakon poplave, a vrlo izgledno je da ćemo tome tek svjedočiti i u slučaju potresa na Baniji.

"U masovnom i raspršenom prikupljanju humanitarne pomoći u prvim danima poplave, teško je bilo uvesti red, no nakon prvog smirivanja i stabiliziranja situacije, za očekivati je bilo da se nerazjašnjena pitanja urede zajedničkim dogovorom i odlukom Vlade RH i Hrvatskog crvenog križa, kako na nacionalnoj, tako i na lokalnoj razini. Nedopustiva je situacija, za koju smo u više navrata čuli od stradalih građana na terenu, da u još uvijek akutnoj fazi sanacije poplavljenih područja nedostaje gumenih čizama i lopata, dok s druge strane prikupljeni novac građana stoji na računu HCK-a i čeka mirnije vrijeme za raspodjelu potrebitima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U prosincu je u kontejnerskim naseljima nedostajalo mlijeka, sredstava za čišćenje, dječje hrane, a i konzervi koje nisu od svinjskog mesa. Međutim, osobito zabrinjava nedostatak ogrjeva u kućama koje su useljene, u već pristigloj zimi", piše u materijalima pučke pravobraniteljice o problemima nakon poplave. A preporuka je bila da Vlada propiše "jasne i tansparentne kriterije i načine distribucije humanitarne pomoći kako bi se izbjegle moguće zlouporabe i nepravilnosti, ne samo zbog stradalnika kojima je pomoć potrebna, nego i zbog građana koji su se nesebično uključili i donirali te očekivali da će pomoć doći u prave ruke". No, u Zakonu o humanitarnoj pomoći iz 2015. godine nije prihvaćen prijedlog "kojim bi se dala ovlast Vladi RH da odredi kriterije za pružanje humanitarne pomoći, na prijedlog HCK-a i čelnika tijela područne (regionalne) samouprave stradalog područja."

Problemi s otpisom računa nakon poplava

U Izvješću su opisane i muke građana kojima je razorena imovina, a nisu imali sređene papire o vlasništvu nad nekretninama ili su bili podstanari, ili su imali problema s dokazivanjem prebivališta i boravišta. Stoga se pučka pravobraniteljica zalagala za "ostvarivanje prava na novčanu pomoć kao oblika humanitarne pomoći svim stradalim osobama u svrhu zadovoljavanja osnovnih životnih potreba u izvanrednim kriznim situacijama."

Analizirala se i brzina obnove, te je zaključeno da su kapaciteti koji su tada bili angažirani na postupku obnove očito "premali u odnosu na ozbiljnost stradanja i duljinu čekanja stradalih osoba u privremenom smještaju, a informiranje o postupku obnove treba se provoditi kontinuirano i pravovremeno, u izravnom kontaktu sa stradalim građanima, zbog prevencije njihova daljnjeg traumatiziranja."

Tu su i konkretna upozorenja da su u kontejnerskom smještaju obitelji s djecom i građani starije životne dobi, čije kuće nisu došle na red za obnovu, "dok se prije njih obnavljaju poneke kuće u kojima prije poplave nitko nije živio." Slijede i informacije o tome da otpis računa za struju nije proveden na transparentan način, da pojedinim građanima dolaze opomene za naplatu struje, a tu je i konkretan prijedlog da se troškovi struje kućanstava ne bi trebali naplaćivati njihovim vlasnicima do završetka obnove pojedine kuće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Je li sada u ovom potresu ipak u nekom segmentu sustav reagirao bolje nego u slučaju poplave? "Mnogo se problema ponavlja, ali svakako bih izdvojila kao korak naprijed mobilne timove koje je na teren poslalo Ministarstvo rada i socijalne skrbi kao pomoć lokalnim centrima socijalne skrbi. I činjenicu da je svim stradalnicima, neovisno o boji naljepnice – dana jednokratna financijska pomoć", kaže pučka pravobraniteljica Lora Vidović.

Image
Foto: Pixsell/Ilustracija

15.01.2021., Petrinja - Nakon razornog potresa i brojni kucni ljubimci pokusavaju naci nacin za prezivljavanje, poput ove macke u Petrinji koja se medju rusevinama kuce pokusava ugrijati na zimskom suncu. Photo: Patrik Macek/PIXSELL

Vlada je kasnila s uspostavom sustava

No, generalno, mnoge "crne rupe" koje su detektirane u vrijeme poplave, pojavile su se i sada. I kašnjenje i nefunkcioniranje sustava civilne zaštite i netransparentnost u raspodjeli pomoći i nekoordinacija između različitih akcija na terenu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Odgovornost za uspostavu sustava ima Vlada. Vidjelo se da su ljudi reagirali, bilo je puno volontera, ali morao se što prije uspostaviti sustav, a tu se ipak kasnilo. Danas, gotovo mjesec dana nakon potresa trebalo bi već podržavati obitelji koje za to imaju uvjete da se što prije osamostale, da mogu samostalno kuhati obroke i organizirati si život, a svjedočimo tome da se za neke još uvijek rješava pitanje prvog smještaja. Znamo i za obitelji čije kuće imaju zelene naljepnice, ali djeca ne žele ući zbog straha od potresa. I oni imaju pravo na pomoć i psihosocijalnu podršku", kaže gospođa Vidović.

"Pučki pravobranitelj je institucija zadužena za rano prepoznavanje problema. Mi smo onaj prvi alarm koji služi da bi se prevenirali kasniji problemi. Ali, na žalost, u Hrvatskoj se ne reagira dovoljno ni pravovremeno na naša upozorenja. Vidjeli smo to na primjeru tragedija u obiteljskom domovima za starije, vidimo i na primjeru katastrofa. Nadam se da narednu katastrofu nećemo dočekati s istim ili sličnim problemima", zaključuje pučka pravobraniteljica čiji će ured i situaciju nakon potresa analizirati i uputiti preporuke za promjene i poboljšanja sustava. Uz nadu da i to neće otići "u vjetar".

pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo