Idealna vremena za kupnju novog automobila dvije su godine iza nas. Tada su kupci bez ikakvih kalkulacija investirali u svoje nove ljubimce, a način plaćanja bio je manje važan. Nažalost, danas je situacija potpuno drugačija. Pojam 'gotovina' kao da je nestao iz rječnika, banke i krediti zaobilaze se u širokom luku, a leasing kuće postale su simbol oduzimanja automobila. Premda se takva konstatacija možda nekomu čini preradikalnom, ona pokazuje realnu sliku na hrvatskom tržištu, piše Lider.
Neplaćanje preuzetih obaveza, zapljena, odnosno oduzimanje automobila, te sudske tužbe samo su dio svakodnevice. Svaki pokušaj razgovora s leasing društvima o njima teškim temama završavao je i prije negoli je počeo. Kurtoazni odgovori da ne žele razgovarati o osjetljivim temama stigli su iz svih leasing kuća, a količina zaplijenjenih automobila skriva se poput državne tajne.
Premda ne poriču osjetan rast oduzetih automobila, posebno početkom ove godine, o brojkama nitko ne želi razgovarati. Prema istraživanju Lidera čak svaki peti klijent nema novca za vraćanje preuzetih obaveza, što ga je dovelo u nezavidan položaj da mu se mora oduzeti predmet leasinga.
Glavni razlog u pravilu je teška kriza koja se zavukla u svaku poru društva, a automobili su preko noći postali velik luksuz koji si ne može svatko priuštiti.
No, da ne bude sve tako crno, za leasing kuće brinu se posredničke tvrtke koje imaju nezahvalan zadatak direktnog susreta s klijentima. Upravo se one u pravilu bave naplatom potraživanja, često teškom i mukotrpnom.
Jedna od tvrtki koja se bavi prodajom takvih automobila jest TRCZ, iz koje su dali i konkretne odgovore o stanju na domaćem tržištu. Naime, ondje tvrde da je stanje alarmantno i kao glavnog krivca ističu recesiju i ljude koji se ne razmišljajući zalete u velike investicije.
''Koliko je automobila zaplijenjeno, ne može se doznati, no sigurno je riječ o velikim količinama. U pravilu riječ je o luksuznim automobilima jer su mjesečne rate za takve modele znatno veće. Sve se češće prepoznaju prednosti kupnje rabljenog automobila, u koje se ubrajaju i oduzeta vozila. O kolikim je količinama riječ, najbolje govori podatak da na raznim licitacijama na godinu prodamo više od 600 automobila'', navode u TRCZ-u.
Posjećenost licitacija, kažu ondje, velika je, čime kupci jasno daju do znanja da je takav način kupnje postao odlična alternativa kupnji novog automobila ili rabljenog preko oglasnika.
Cijena oduzetih automobila formiraju se prema tržišnoj vrijednosti vozila, na temelju procjene sudskih vještaka za promet. Kad oni naprave svoju procjenu, predloži se cijena, ali konačnu potvrdu mora dati leasing kuća. Kad se poslože svi spomenuti parametri, oduzeti automobil ide u prodaju, i to putem interneta ili, pak, staromodno, na dražbi, gdje se okupljaju svi zainteresirani.
Dvorišta leasing kuća puna su automobila, i to većinom luksuznijih modela. Na njihovim službenim web-stranicama izloženi su modeli koji su trenutačno u ponudi, a iznosi potrebni za kupnju barem su dvadesetak posto ispod realne cijene.
Takvu priliku mnogi su već ugrabili, pri čemu je sentimentalnost, naime da je ipak riječ o nečijem automobilu, u tom je slučaju manje važna. Ušteda od nekoliko tisuća kuna, čak i eura, prevelik je mamac nekomu tko može iskoristiti tešku gospodarsku situaciju u državi, piše Lider.
Prethodni članak:
arti-201008180277006