Pitanje opstanka muči i ugostitelje. Kako za što manje novca ponuditi što više, izazov je u koji se mnogi upuštaju kako bi priskrbili kakvu takvu ekonomsku računicu. Tako se u Splitu može naći meni od tri slijeda za samo 40 kuna. Naravno, za te novce ne očekujte jelo s Michelinovom zvjezdicom.
Jako ukusna i cijenom pristupačna dalmatinska hrana, uspomena je koju Henry nosi iz Splita.
"Cijene nisu visoke. Mi smo iz Hong Konga, a tamo je hrana puno skuplja", kaže Henry iz Hong Konga.
Henrijeva grupa je tjesteninu platila 50 kuna po osobi. Ali kada se grupe unaprijed najave, u pojedinim restoranima za tu ili čak manju cijenu mogu pojesti riblji ili mesni meniji od tri slijeda jela.
"Moguće je jer prodaju sve uvozno, ništa naše", ističe Karmen Nikolić, prodavačica ribe.
Agencije od restorana za velike grupe turista traže niže cijene. Neki restorani, pogotovo van sezone, odlučuju ispuniti tu želju, međutim umjesto na vlastitom profitu štede na kvaliteti hrane.
Takvi restorani nude juhu, rižotto s plodovima mora ili svinjetinu sa žara, te kolač za svega 5 do 7 eura po osobi. Piće se plaća posebno, no vlasnici restorana, koji nisu htjeli pred kamere, kažu kako takvi gosti piju isključivo točenu vodu.
Antonela Šare čija obitelj ima dugogodišnju tradiciju ribljih restorana diljem Dalmacije, smatra kako su takve cijene nerealne i štete gastroturizmu.
"Kod nas gost za 45 kuna može dobiti tasting pjat na kojem se nazali 5 zalogaja različitih jela karakterističnih za ovo područje, ali to je čisto degustacija", kaže Antonela Šare, voditeljica restorana.
Pravi obrok sastavljen od tri slijeda svježih i zdravih namirnica je i do tri puta skuplji.
"Pa minimalno bi bilo od 120 do 150 kuna", dodaje Šare.
Ugostitelji kažu kako nemaju izbora jer agencije koje dovode velike turističke grupe, najčešće iz Azije, inzistiraju na sve nižim i nižim cijenama obroka.
"Agencije biraju takve restorane zato što su jeftiniji i tako ostvaruju veći profit. No, trebali bi znati da je njihov primarni zadatak turistima prezentirati zemlju", poručuje Aya iz Kanade.
A Hrvatska sigurno može ponuditi više od zamrznutih uvoznih namirnica za 40-ak kuna. Takva ponuda ne čini dobro ni ugostiteljima.
"Sami sebi pišu smrtnu presudu. I sami sebi i hrvatskom turizmu", upozorava Antonela Šare.
Jer svaki gost je reklama, a gosta se može prevariti samo jednom.