Otkad je prošli tjedan RTL-ova Potraga objavila kako neki dokumenti pokazuju da su troškovi izgradnje sljemenske žičare skoro 100 milijuna kuna veći nego što su planirani, mega projekt Milana Bandića ponovno je pod povećalom javnosti.
Oporba je protiv gradonačelnika podigla kaznenu prijavu, a grad Zagreb je tužila i arhitektica koja je pobijedila na natječaju za žičaru, premda bi i nju netko mogao tužiti jer zgrada žičare jako sliči na jednu poslovnu zgradu u Oslu. Istodobno je i grad najavio kako će zbog rasta troškova tužiti projektanta premda projektant kaže kako je upozoravao na rast troškova.
Tako smo uoči otvaranja žičare dobili novi gradski skandal koji opet miriše na korupciju, prevaru i krađu. Ne treba ni čuditi obzirom da žičara za Sljeme košta dvostruko više nego žičara za Matterhorn u švicarskim Alpama, čije su gondole optočene Swarovski kristalima.
Vizura Gračana s ogromnom donjom stanicom nove sljemenske žičare nepovratno je izmijenjena. Stanovnici su frustrirani. Godinama čekaju žičaru, ali ne ovako megalomansku.
''Ova velika građevina jako teško se uklapa u prigorske brežuljke
u podnožju Medvednice. To je jednostavno preveliki objekt, ima
preko 13 tisuća kvadrata, a građevinska čestica ima svega pet
tisuća kvadrata'', rekao je predsjednik Mjesnog odbora
Gračani Marijan Kos.
Ali, to je tek jedan od problema posljednjeg megaprojekta Milana
Bandića.
Žičara Sljeme trebala je biti otvorena krajem rujna, dva mjeseca
kasnije, još nije. U međuvremenu se dogodila tužba projektantice
protiv grada za falsifikaciju izvornog projekta i zahtjev za
obustavom radova. Ali, isto tako i eksplozija troškova cijelog
projekta zbog čega bi u konačnici ovo mogla biti jedna od
najskupljih žičara na svijetu.
Priču je prošlog tjedna otvorila RTL-ova Potraga, nakon što su
dobili video sa sedam sati materijala u kojem nepoznat
netko detaljno objašnjava kako je projekt poskupio gotovo
dvostruko od predviđenog. Iz Grada krivnju svaljuju na glavnog
projektanta, tvrtku Elektroprojekt i
najavljuju tužbu, a oni koji su krajem
listopada proveli nadzor također ističu greške projektanta.
''Tu se ne radi samo o nedostatnom i nedovoljno izrađenom
troškovniku, radi se i o izvedbenim projektima koji su bili u
koliziji sa glavnim projektima pa samim time i s tim ugovorenim
troškovnikom'', rekla je glavna nadzorna inženjerka Ela
Miholović Brkić.
Iz Elektroprojekta su se oglasili priopćenjem u kojem kažu da nikada od Grada nisu službeno obaviješteni o nedostacima u projektnoj dokumentaciji, a upozorili su ih da su potrebne izmjene projekta zbog promjena proizašlih tijekom izvođenja radova.
'Projekt je sa svake strane - loš'
''Od nas nikad nije službeno zatraženo mišljenje o dodacima
ugovora koje je Grad sklapao s izvođačima radova ili drugim
sudionicima, a koji su navodno sklapani zbog nedostataka u
projektu. Elektroprojekt nije nikada sklopio ugovor o izmjeni i
dopuni glavnih projekata, niti ugovor o izmjeni i dopuni
izvedbenih projekata, već je Grad takve ugovore sklapao s drugim
pravnim osobama...'', stoji u priopćenju.
Trenutačno glavni izazivač gradonačelnika, Milana Bandića je zbog
svega već kazneno prijavio za zlouporabu položaja, primanje mita
pa i kazneno djelo zločinačkog udruživanja.
''Ono što je nevjerojatno da je koordinator cijelog projekta
žičare bio član Glavnog odbora upravo Bandićeve stranke, a da je
GIP Pionir, izvođač radova, gradio Bandićevu zgradu u kojoj on
živi i na različite načine bio povezan s brojnim aferama u gradu,
od zaštite zemljišta do drugih'', kazao je saborski zastupnik
Tomislav Tomašević.
Jedna od naših najuglednijih povjesničarki umjetnosti nema dlake
na jeziku - projekt je, kaže, sa svake strane loš.
''To je loša arhitektura, ona se apsolutno ne obazire na svoj
kontekst, ona želi biti nametljiva, ona jednostavno želi biti
glavna u čitavom tom ambijentu. Po mojem mišljenju, to je jedna
nagrda, to je rana u pejzažu'', rekla je Snješka
Knežević.
A baš imajući pejzaž u vidu, građene su neke od najspektakularnijih i najkompleksnijih žičara na svijetu, recimo ova koja povezuje dva brda u kanadskom Whistleru, rekordna po maksimalnoj visini kabine iznad tla, tolike da ispod nje stane cijeli Eiffelov toranj, stajala je 330 milijuna kuna.
Samo 10 milijuna kuna više koštala je žičara Matterhorn u
Švicarskoj, najmodernija na svijetu čije dizajnerske kabine imaju
Swarowski kristale. Žičara Zugspitze u Njemačkoj, posebna po
najduljem slobodnom dijelu, bez tornjeva, cijena joj je 375
milijuna kuna. Tu je i Emirates Air Line u Londonu,
napravljena za Olimpijske igre i tretirana kao najskuplja na
svijetu jer svega 1100 metara stoji oko 650 milijuna kuna. A od
svih spomenutih na kraju će biti skuplja Žičara na Sljeme - više
od 700 milijuna kuna.
''Ovo su projekti koji isključivo imaju, da tako kažem, reklamnu
funkciju. Oni su uvijek u funkciji kampanja, predizbornih i
slično, i to nisu kapitalni projekti'', dodala je Knežević.
A ovaj bi megaprojekt, kako se sada čini, lako mogao postati
simbol vladavine i upravljanja Milana Bandića Zagrebom.