Kuglica sladoleda, suncokretovo ulje, šparoge…o kojoj god se namirnici radilo, princip je isti: trgovac pokušava maksimizirati profit, a na kupcu je da taj pokušaj onemogući. Zakon ponude i potražnje kaže: kada cijene rastu, potražnja pada. I obrnuto.
Naučili su to na svojoj koži ovih dana u jednoj slastičarni, koju javnost hvali jer je kuglicu sladoleda spustila na 1 euro nakon što im, kako su djelatnici sami ispričali novinarima, 'nije išlo s cijenom od dva eura, a zatim ni s cijenom od 1,5 eura'.
Slastičarnu je to natjeralo da pokuša postići dogovor s dobavljačem i srećom, uspjeli su te su kuglicu počeli prodavati po cijeni od 1 euro i - gle čuda! - kupci su veselo nahrlili po sladoled, a prodaja je eksplodirala.
Tko su ovdje prave zvijezde?
'Postali ste nacionalne zvijezde', kazali su zatim kupci djelatnicima slastičarne, gubeći valjda iz vida da nisu zvijezde oni koje je nužda natjerala da se prilagode zakonu ponude i potražnje, već su nacionalne zvijezde - ako već nekih zvijezda mora biti - upravo sami kupci, koji nisu pristali da ih se 'dere' već su bojkotom jasno dali do znanja da očekuju korekciju cijene.
I dok se u ovoj slastičarni vesele reklami koju su dobili naprosto zahvaljujući tome što su se ponašali sukladno zakonima tržišta, ova je priča dobra pouka i samim kupcima - žele li ubrzati spuštanje cijena na razine koje su im novčaniku prihvatljive, ne bi bilo loše ugledati se na ove ljubitelje sladoleda koji su ignoriranjem kuglice za 2 eura 'prisilili' slastičarnu da cijenu spusti na razumnih i za hrvatske prilike prihvatljivih - euro.
Ujedno, to je dobar način da se i dobavljačima, koji trgovcima 'sugeriraju' prodajne cijene artikala, pošalje poruka da njihove sugestije kupcima u Hrvatskoj očito - nisu prihvatljive.
Snaga kupovne moći
Podsjetimo, HNB je ove godine proveo istraživanje koje je pokazalo da su inflaciji u Hrvatskoj, više nego u ostatku Europske unije, kumovale marže. I dok su se neki trgovci pobunili radi te analize te prebacili odgovornost na dobavljače, zapravo je svejedno tko je odgovoran dokle god je kupac taj koji je svjestan da ima moć utjecati i na jedne i na druge.
Pitanje je samo, koristi li kupac tu svoju moć?
Primjer slastičarne koja se proslavila igranjem po pravilima ponude i potražnje, pokazala je svu snagu riječi 'kupovna moć'. Sindikati je vole koristiti u kontekstu toga koliko 'nemamo'. Ali, možemo je promatrati i stavljajući naglasak na riječ 'moć'. I tako stvoriti više ovakvih priča. Pa ako baš hoćete, i nacionalnih zvijezda...
POGLEDAJTE VIDEO Proveli smo dan s jednim turističkim izrabljivačem. Parking 320 eura, sladoled 15, sunčanje 4 eura...