kome smeta uber? /

Istražili smo: brutalni taksi rat protiv Ubera - nelojalna konkurencija ili konkurencija novog doba

U RTL Direktu smo istražili kome i zašto Uber smeta i tko je kriv za kaos na tržištu

28.9.2016.
22:41
VOYO logo

Taman kad se učinilo da se radi o pretjerivanju dogodilo se nešto šokantno. Ispred Filozofskog fakulteta u Zagrebu nepoznati napadači s fantomkama ubacili su baklju u automobil vozača Ubera koji se u zadnji trenutak spasio iz gorećeg vozila. 

"Što je točno potaknulo ovu skupinu na takav čin, ne znamo, međutim moram reći da mi stojimo uz naše partnere, pružamo podršku našem vozaču. Bitno je da se on osjeća sigurno, da može nastaviti raditi i privređivati za sebe", rekao nam je Davor Tremac, menadžer Ubera Hrvatske.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, u telefonskom razgovoru vozači priznaju strah i nesigurnost, pa smo ih odlučili ne izlagati kamerama. Iz tvrtke Taxi Cammeo kažu da im je situacija već poznata.

"Mi smo senzibilni na tu situaciju baš iz razloga što smo mi to sve proživljavali. Situacije, prije svega verbalnog, a onda i fizičkog obračuna, i nije bilo ništa drugo osim činjenice da smo se mi morali potruditi da budemo kvalitetniji", rekao je Petar Dragić, direktor taxi sektora Cammeo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novi žulj u cipeli taksistima su Uberovci koji, tvrde, rade ilegalno.

"Oni su došli ovdje prošle godine i oni su se deklarirali kao taksi prijevoz i rekli da će isključivo raditi sa taksistima koji imaju dozvole, licence. Sad vidimo da se mulja, da se bilo kakve licence nabavljaju za prijevoz putnika. Ovdje se dobiva dozvola za rad isključivo od lokalne samouprave", tvrdi Jozo Kovačević, predsjednik udruženja Radio taxi Zagreb.

Da ne rade po zakonu potvrdili su nam iz Ministarstva prometa. Kažu da Uberovi vozači nemaju licence, a vozila ne zadovoljavaju uvjete. Ali sve se to odnosi na usluge taksi prijevoza, a propisa koji bi regulirali ovo specifično poslovanje kod nas još nema. 

"Partneri Ubera nisu taksisti. Oni se bave iznajmljvanjem vozila sa vozačem. To je djelatnost kojom se u Hrvatskoj već godinama bave rent-a-car agencije, transfer agencije, turističke agencije itd", tvrdi Tremac. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Možemo to nazvati rupom u zakonu, sivom zonom ili jednostavno poslovnom snalažljivošću, no to je caka koja omogućava Uberu da radi. A radi sve više.

Naravno, ono što je presudno u izboru taxi prijevoza su cijene, koje variraju od prijevoznika do prijevoznika. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pa tako Taxi Cammeo start zaračunava 6 kuna plus svaki dodatni kilometar još 6 kuna. Slijedi Eko Taxi sa 8,80 plus 6 kuna po kilometru. Radio Taxi Zagreb start zaračunava 10 plus 6 kuna po kilometru. Uberova startna cijena je 6 kuna plus dodatnih 3 kune po kilometru.

Licencirani taksisti koji su dozvolu platili, primjerice, dvije i pol tisuće kuna u Zagrebu ili tisuću kuna u Velikoj Gorici, kažu da se s takvom konkurencijom ne mogu nositi.

Taksisti u većini europskih zemalja konkurenciju u obliku Ubera nisu dočekali prijateljski, za razliku od građana.

"Policija će morati pripaziti da ne dođe do daljnih eskalacija. Svaki put kad dolazi do velikih tehnoloških promjena dolazi do sukoba. Ovo je tehnološka promjena koja jako puno toga mijenja na području prometa. Nažaost, lokalne samouprave ne ragiraju kako bi trebale. Uber nije taksi, Uber je nešto najbliže uzimanju rent-a-cara sa vozačem, globalna je platforma koja nudi jako dobre usluge - odmah dobijate rutu, račun, nema posrednika, svi rade transparentno. S druge strane ostali su klasični taksisti koji plaćaju jako velike dozvolne licence, koncesije koje u današnje vrijeme više nemaju smisla", pojasnio je stručnjak za prometno pravo Goran Vojković

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Licencirani, ograničeni taksi kao takav je prošlost", zaključio je. 

pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo