Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) je u otvorenom pismu predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću izrazio "krajnju zabrinutost nad sudbinom Croatia Airlinesa" te da uskoro neće imati tko letjeti i održavati avione.
Njihovo pismo prenosimo u cijelosti:
Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) krajnje je zabrinut nad sudbinom Croatia Airlinesa. Potezi vlasti pokazuju da ih uopće nije briga za kompaniju koja je temelj povezanosti Hrvatske i svijeta, te motor razvoja turizma i ostalih grana gospodarstva.
Posljednjih godina iz Croatie je otišla trećina pilota i mehaničara, deseci onih koji su u kompaniji javljaju se na natječaje i otići će ubrzo. Neće imati tko letjeti i održavati avione. Ovo je produkt nebrige svih vlasti za nacionalnu zrakoplovnu kompaniju.
Vlast postavlja privremenog direktora već četvrti puta. Čak štoviše, u prosincu 2017. je ponovila natječaj bitno mijenjajući uvjete natječaja iz travnja iste godine.
U ponovljenom natječaju su izbačeni SVI uvjeti vezani za radno iskustvo u zrakoplovstvu, čime je otvorena mogućnost „uhljebljivanja“ nestručnih kandidata. Neki od kandidata zadovoljili su sve uvjete prvog natječaja pa je upitna svrha novog natječaja. Zašto se toliko dugo odgađa presudno važna odluka?
U zračnom prometu godinu dana je prava vječnost. Direktor Croatie ne može ozbiljno pregovarati sa stranim partnerima, postaviti sustav i rješavati ozbiljne probleme jer je na toj poziciji samo privremeno. Privremena funkcija mu ne daje kredibilitet kod partnera i on ne može poduzeti bilo kakve ozbiljne poteze ili pregovore.
Ovakvim ponašanjem hrvatska Vlada samo pogoduje glavnim konkurentima Croatie, a vrlo slabu kompaniju ostavlja bez ikakve šanse. Istovremeno slovenska Adria je ozbiljno povećala broj linija i frekvencija iz Ljubljane za čak 20% u 2018. Adrija rapidno preuzima zajedničko tržište, na ljeto otvara čak 7 novih linija, dvije i u Hrvatskoj.
Air Serbia, iako do nedavno potpuno inferiorna, je 2014. godine ne samo prestigla Croatiu po broju putnika, robe, linija, letova i flote, nego postala lider u regiji, a od Beograda napravila čvorište koje ima dvostruko više linija za presjedanje od Croatie. Air Serbia će ovog ljeta imati više od 30 tjednih letova na 4 linije u Hrvatskoj.
Prije par dana je objavljeno da francuski gigant Vinci preuzima beogradski aerodrom. Bit će to ogroman udarac na hrvatsko zrakoplovstvo. Istovremeno ove godine počinje stizati 10 potpuno novih Airbuseva u Air Serbiju, najavljeno je otvaranje linije za Toronto uz već postojeću liniju za New York koju već dvije godine leti Air Serbia.
Ryanair, easyJet, Eurowings i druge kompanije ove godine otvaraju stotine novih letova iz Hrvatske. LOT otvara interkontinentalne linije iz Budimpešte, TAROM iz Bukurešta, Turkish otvara kompaniju u Tirani, a najavljuje otvaranje kompanije u Sarajevu i Skopju. Zagreb, kao baza Croatie, u samo tri godine dobio je 13 novih kompanija i 20 novih linija.
Od 2012. do 2016. broj zrakoplovnih putnika u Hrvatskoj porastao
je 40%
(2,3 milijuna novih putnika), no Croatia je 2016. imala manje
putnika nego 2012. . Rapidno i konstantno gubimo udio u
avio-prometu Hrvatske, a tijekom ljeta manji je od 20%. Nakon
restrukturiranja Croatia je bila u bitno lošijem stanju nego
prije nje, po svim pokazateljima.
Istovremeno Croatia ubrzano prodaje imovinu da bi se zatvorila financijska bilanca. Prodani su motori, avion, udio u Pleso prijevozu d.o.o., strateški prevažni slotovi na London Heathrowu. Jednak put kakav je prošla i Adria da bi nakon što se ogolila od svog vlasništva, bila poklonjena kompaniji 4K pri čemu je slovenska Vlada još i platila 3 milijuna EUR.
Za otvaranje novih linija Croatia iznajmljuje skupe španjolske avione i posade, umjesto da zapošljava hrvatske djelatnike.
U kompaniji se 20 godina na čelno mjesto stavljaju ljudi iz rukovodstva Croatie. Nema promjena, a kompanija tone, zaostaje za konkurencijom i kopni na sve načine. Odavno je pređen rub održivosti, a rukovodeća garnitura se 20 godina ne mijenja. Vlada se mora početi voditi poslovnim, a ne političkim načelima kad će birati novu upravu Croatie.
Treba prihvatiti da ovaj kadar ne zna voditi kompaniju i da se mora dovesti dokazane zrakoplovne stručnjake koji nisu zaposlenici kompanije.
Već 13 mjeseci nema kolektivnog ugovora, standardnog dokumenta u golemoj većini avio kompanija na zapadu. Nakon 9 mjeseci pregovora bili smo prisiljeni najaviti štrajk 08.08.2017. Resorni ministar tada je tražio da zbog interesa hrvatskog turizma ne ulazimo u štrajk, te da će se osobno zauzeti da do kolektivnog ugovora dođe do kraja godine. Kraj godine je prošao, a kolektivni ugovor se niti ne nazire. Od ogromnih obećanja nije se desilo baš ništa.
Desetine kompanija poput Ryanaira, Norwegiana i Wizz Aira nude izvrsne uvjete radi ogromne nestašice pilota i mehaničara (u 2017. Ryanair je bio prisiljen otkazati 15% svojih letova radi nedostatka pilota), zrakoplovni mehaničari i piloti Croatie masovno odlaze, avione neće imati tko letjeti i održavati, a naša Vlada ne ispunjava dana obećanja, prolongira ekstremno bitne odluke dok kompanija ubrzano prodaje svoju imovinu i rapidno gubi tržišni udio.
Mi ne želimo biti dio onih koji su bili prisiljeni uzeti kartu u jednom smjeru i svoje znanja pokazivati negdje drugdje.
HSPP poziva premijera da se sastane sa pilotima Croatia Airlinesa i poduzme radnje koje će zaštititi strateški bitnu kompaniju za Republiku Hrvatsku."