Suosnivač jedne od najvećih hrvatskih digitalnih agencija nekad poznate kao Pet minuta, do prije nekoliko dana kao Five, s uredima u New Yorku, Zagrebu i Osijeku, a od danas kao "Five, an Endava company" Viktor Marohnić ne može reći kako mu je ova godina bila krizna godina. Zašto?
Zato što će Endava kupiti Five za 250 milijuna kuna, što uključuje keš i dio u dionicama te tvrtke koja je već na burzi u New Yorku i vrijedi gotovo pet milijardi dolara.
On i njegov partner Luka mogu biti zadovoljni akvizicijom u kojoj su osigurali više od 10-12 puta veću cijenu od EBITDA-e tvrtke. Za razliku od tvrtki koje razvijaju proizvode, agencije se tipično akviziraju za multiplu od 6-7.
Međutim nisu mislili da će im ova krizna godina koju je donijela pandemija koronavirusa biti ovako plodonosna: "Nekoliko smo tjedana proveli radeći na kriznim planovima s ciljem da prođemo kroz krizu bez da otpustimo i jednog čovjeka. Na sreću ono što se dogodilo je bilo potpuno suprotno. Projekti su počeli dolaziti velikom brzinom i na kraju smo 2020. završili s rekordnim prihodima. Sve skupa smo u 2020. imali malo preko 100 milijuna kuna prihoda i jako dobru profitnu marginu", rekli su za Netokraciju.
Endava? Što je to?
Endava je jedna od najvećih svjetskih razvojnih tvrtki s preko 7000 zaposlenika i 33 ureda širom svijeta. Nekima je možda poznatija i otkako se proširila u Srbiji kako bi povećala svoje development kapacitete, gdje je krajem prošle godine imala preko 750 zaposlenika.
Ipak, Five Endavi nije važan zbog kapaciteta koliko strateški zbog njihovih high-end usluga: "Kroz cijeli proces smo razgovarali s nekih desetak ponuđača i odabrali smo Endavu, jer su imali nama najsličniju kulturu i najbolji sinergijski efekt za nas. Oni nas vide kao dodatnu vrijednost za njihovo poslovanje i posebno cijene naše ‘high-end’ usluge poput strategije, dizajna i rasta za digitalne proizvode, kao i moderne tehnologije kojima vladamo", kaže Viktor.
Zaključio je da će Five pomoći da se Endava transformira u još atraktivniju tvrtku i proširi paletu svojih usluga, a ističe kako u Endavi očekuju da će im se akvizicija Fivea isplatiti već u prvih godinu dana.
Five će voditi strateški dizajn i razvoj digitalnih proizvoda
Viktor je objasnio kako će Five unutar Endave nastaviti kao zasebni odjel s vlastitom organizacijom, timovima, ljudima i klijentima: "Oni nas vide kao tim koji će predvoditi dio Endavinog poslovanja [za strateški razvoj digitalnih proizvoda]. Tako da opet, što se tiče nastavka, mislim da ćemo samo nastaviti rasti u sličnom smjeru. Nedavno smo objavili da naš dizajnerski tim trenutno ima 35 ljudi. Danas smo već na 40, a u idućih par godina planiramo i dalje rasti kroz sve timove manje-više ravnomjerno, uključujući i naše development, QA i Growth Marketing timove."
Luka kaže kako ulaze u top ligu sa svojom ponudom, a Endavina veličina će Fiveu omogućiti klijente koje do sad nije mogao dobiti: "Dogodilo nam se nekoliko puta da nismo dobili projekt jer smo bili premali i prerizični za klijenta za problem koji smo im htjeli riješiti. I tu mislimo da ćemo s Endavom iza nas moći lakše zakoračiti u tu top ligu product agencija na svijetu, jer znanja i iskustva imamo, a ovako ćemo ulijevati dodatno povjerenja", ispričao je Luka.
Kako je sve počelo?
Five je 2005. godine osnovao Viktor Marohnić, a pet godina kasnije pridružio mu se sadašnji partner i suvlasnik Luka Abrus. Imaju 220 zaposlenih u Zagrebu, New Yorku, Osijeku, Rijeci i Splitu, a fokus im je na programerske i marketinške usluge za američke klijente.
Kažu kako im početak nije bio jednostvanan, ali kako su bili zadovoljni što mogu plaćati račune. Ali tvrtka se brzo razvijala, a Endava je bila logičan korak.
Luka je naglasio kako obojica ostaju u Fiveu graditi zajedničku priču pri čemu će se on zajedno sa Svenom Marušićem baviti razvojem poslovanja, prodajom i organizaciji hrvatskog ureda, dok će Viktor, kao i posljednjih godina, najviše se baviti timom u New Yorku.