Nakon što je Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja
pod palicom HNS-ova Predraga Štromara iz
trećeg puta izdalo pozitivno mišljenje na zagrebački
GUP, ne prestaju negativne reakcije iz redova građana i
organizacija civilnoga društva te dijela oporbe. Doduše, i sam
resorni ministar je izjavio kako on, ''da je zastupnik u Gradskoj
skupštini za taj GUP ne bi glasao''.
Oglasile su se i Hrvatska komora arhitekata, Udruženje hrvatskih
arhitekata, Udruga hrvatskih urbanista, Hrvatsko društvo
krajobraznih arhitekata, Društvo arhitekata Zagreba,
Arhitektonski fakultetu Sveučilišta u Zagrebu te Društvo
povjesničara umjetnosti Hrvatske i HUP - Koordinacija arhitekata
i inženjera u prostornom uređenju i gradnji upozorivši da je
argumentacija Ministarstva o GUP-u utemeljena na
dvosmislenim analizama učinka takvih odluka na prostor.
- Bandićev GUP iz trećeg pokušaja dobio 'zeleno svjetlo', Štromar: 'Ne bih nikad glasao za njega'
- 'Nastavljamo borbu za GUP koji je u interesu građana, a ne Bandićevih kumova i Eagle Hills iz Dubaija!'
''Iako je prema odredbama Zakona o prostornom uređenju bilo dužno cijeli proces donošenja GUP-a obustaviti, Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja dalo je zeleno svjetlo za Bandićev Generalni urbanistički plan (GUP). Ovakvim pogodovanjem Bandiću, HNS-ovo ministarstvo, kršeći Zakon, uključilo se u sramotan dogovor između zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića i HDZ-a'', smatraju u Zelenoj akciji, koja je uz Pravo na grad i Udrugu građana Siget te strukovna udruženja arhitekata i urbanista od samih početaka pomno pratila proces donošenja GUP-a.
Podsjećaju da je Grad Zagreb temeljem Zakona o prostornom uređenju imao rok do početka listopada da Ministarstvu dostavi novu verziju GUP-a, ali kako upozoravaju: ''Grad je taj rok prekršio, zbog čega je Ministarstvo moralo odmah obustaviti cijeli proces, a proizvoljno tumačenje tog roka od strane Ministarstva je nedopustivo. Drugi primjer pogodovanja Bandiću vidljiv je iz reakcije Ministarstva prošloga petka, kada su mu dali još jednu mogućnost da dopuni GUP iako Zakon o prostornom uređenju jasno i nedvosmisleno propisuje da Ministarstvo daje ili odbija suglasnost. To nikako ne može biti tumačeno na način da ipak može izdati i mišljenje, zahtjev za dopunu i slično''.
''Ovakav nezakonit potez HNS-ova ministarstva pokazuje da su građani i građanke Zagreba jedina brana samovolji Bandića i njegove klike koja devastira Zagreb'', zaključuju u Zelenoj akciji.
"Sramota od države! Ministar Predrag Štromar je s gradonačelnikom Milanom Bandićem odigrao oko GUP-a 'dupli pas' kako bi građane napravili budalama'', smatra i predsjednik Kluba zastupnika lijevog bloka u Gradskoj skupštini Tomislav Tomašević iz platforme Zagreb je NAŠ!.
Tomislav Tomašević (Patrik Macek/PIXSELL)
''Prošli petak je ministar Štromar na konferenciji za medije
pompozno uskratio suglasnost za zagrebački GUP i izjavio kako
njegovo usklađivanje s obzirom na zahtjeve Ministarstva može
trajati godinama da bi četiri dana kasnije dao tu istu
suglasnost. Kad je Ministarstvo uskratilo suglasnost za GUP u
srpnju, to su napravili u tišini bez konferencije za medije i
spektakla koji su prošli petak priredili da bi skupili nešto
političkih bodova'', podsjetio je Tomašević.
''Da bi se učinila ova usluga Bandiću, ministar tumači zakonske
rokove koji su prekršeni kao preporuke, a ispravke oko namjene
Hipodroma i UPU-a koje je gradska uprava po nalogu Ministarstva
napravila posljednjih dana kao nedovoljno bitne za ponovnu javnu
raspravu. Zašto se onda nisu dogovorili u tri mjeseca nakon
rasprave iz kolovoza kako GUP treba finalno izgledati da bi dobio
suglasnost, a ne fingirati kontrolu zakonitosti performansom
prošli petak?'', pita predsjednik Kluba zastupnika lijevog
bloka u Gradskoj skupštini.
Štromarovu izjavu kako bi on da je gradski zastupnik glasao
protiv ovakvog GUP-a, Tomašević smatra licemjernom,
a s obzirom na to da je u ponedjeljak bez GUP-a
zatvoren dnevni red za sjednicu Gradske skupštine 9.
prosinca očekuje nove pritiske i proceduralne
akrobacije da GUP nekako bude izglasan u prvoj polovini prosinca.
Ipak, kaže da se nada reakciji građana i strukovnih udruženja na,
kako kaže, ''ovaj cirkus'' i poručuje: ''Mi ćemo nastaviti borbu
u Gradskoj skupštini''.
Predsjednik zagrebačke Gradske skupštine HDZ-ov Drago
Prgomet najavio je da će sazvati Predsjedništvo
Skupštine gdje će se odlučiti hoće li GUP biti na dnevnom redu
sjednice 9. prosinca: "Ja ne mogu kao predsjednik Gradske
skupštine svojevoljno staviti GUP na sjednicu 9. prosinca jer je
ona proračunska, ali postoje i statutarne odredbe po kojima se to
može učiniti. No, o tome odlučuje Skupština, a ne predsjednik
Skupštine".
Drago
Prgomet (Sanjin Strukic/PIXSELL)
Prgomet je Hini najavio da planira Predsjedništvo Gradske
skupštine sazvati u utorak, 26. studenoga te kazao
kako ne bi isključio mogućnost da izmjene GUP-a dođu
pred gradske zastupnike na sjednicu 9. prosinca. Hoće li HDZ
podržati GUP, o tome će, kazao je, odlučiti
nakon razgovora na Gradskom odboru HDZ-a što očekuje
već idući tjedan.
"HDZ je dobio državni proračun, gradonačelnik Bandić GUP - svatko
realizira svoje prioritete jer vlast je slast, a na vlasti se
časti", poručio je gradski zastupnik Renato
Petek iz redova Naprijed Hrvatska! - Progresivni savez,
koji smatra da je zeleno svjetlo Ministarstva
''rezultat trgovačke koalicije''.
Na tom tragu je i predsjednica Kluba zastupnika GLAS-a i HSU-a u Gradskoj skupštini Anka Mrak-Taritaš, koja upozorava da i dalje ostaje problem građana i struke koji smatraju da rješenja iz novog GUP-a nisu razvojna za Zagreb "nego su želje i pozdravi određenih ljudi bliskih gradonačelniku Bandiću".
Predsjednik zagrebačkog SDP-a Gordan Maras smatra da GUP neće biti dugoga vijeka: "Ako GUP ipak prođe u Skupštini, možemo obećati Zagrepčanima da ćemo ga promijeniti u trenutku kada budemo u prilici, a to će biti vrlo brzo, za godinu i pol dana".
Prije toga SDP kani zaustaviti GUP nekadašnjeg stranačkog kolege Milana Bandića zaustaviti referendumom, naime, kako je najavio SDP-ov gradski zastupnik Matej Mišić: "Vladajući u gradu i državi odlučili su ignorirati više od 20.000 primjedbi građana, kao i sve prigovore stručne javnosti koja je jednodušna u negativnom mišljenju o predloženim izmjenama GUP-a".
Milan
Bandić (Patrik Macek/Pixsell)
Štoviše, GUP nema podršku ni Vijeća gradskih
četvrti jer je od njih ukupno 17, čak 11 glasalo
protiv, a samo četiri su ga prihvatila, pri čemu jedno samo
uvjetno. I strukovna udruženja arhitekata i urbanista od samog su
početka, kao što smo već pisali, također upozoravala na
niz problema oko izmjena i dopuna GUP-a napominjući i da se
u sjeni Zagrebačkog Manhattana krije još mnogo toga na što
treba obratiti pažnju. Poput izgradnje novih podzemnih
garaža i mogućnost izgradnje zgrada do 1.000 metara
četvornih i u jedinim preostalim gradskim 'džepovima' zelenila s
Medvednice: Tuškanca, Pantovčaka, Mullerovog brijega i Šalate, da
spomenemo tek neke problematične točke.
Zbog svega toga, udruženja arhitekata i urbanista smatraju
da postupak izmjena i dopuna GUP-a započet 2016. godine treba
završiti, a zatim pristupiti izradi novog GUP-a, koji će biti
utemeljen na potpuno novim stručnim i znanstvenim
podlogama te revidiranoj Strategiji razvoja Grada
Zagreba, pri čemu je sudjelovanje stručne i zainteresirane
javnosti od iznimne važnosti.
- Arhitekti i urbanisti pobrojali sve što je u GUP-u nestručno, zakonski neopravdano i podložno raznim manipulacijama
- Arhitekti i urbanisti: 'Zagreb treba novi razvojni GUP. Predložene izmjene značile bi nepovratnu štetu'
Hrvatska komora arhitekata, Udruženje hrvatskih arhitekata,
Udruga hrvatskih urbanista, Hrvatsko društvo krajobraznih
arhitekata, Društvo arhitekata Zagreba, Arhitektonski fakultetu
Sveučilišta u Zagrebu te Društvo povjesničara umjetnosti
Hrvatske i HUP - Koordinacija arhitekata i inženjera u prostornom
uređenju i gradnji upozoravaju da je
argumentacija Ministarstva o GUP-u utemeljena na
dvosmislenim analizama učinka takvih odluka na prostor.
Kao prvo, upozoravaju da ''zadovoljiti 51 posto neke
odredbe plana višeg reda nije dovoljno. Postaje moguće
pravilo da u svakom zaštićenom zelenilu može biti i 49
posto gradnje''.
Nadalje, ''prostorni planovi imaju snagu podzakonskih akata i
moraju jasno, nedvosmisleno i detaljno definirati postupanje u
prostoru. Dodavanjem formulacije 'a u skladu sa
Zakonom' nije riješeno pitanje nužno potrebnog određivanja
detaljnih uvjeta provedbe za pojedini zahvat u prostoru se
nepotrebno objašnjava ono što je pravnim ustrojem RH već
definirano''.
Također smatraju da Ministarstvo ni u srpnju, niti sada
prilikom izdavanja suglasnosti nije postupilo po slovu Zakona:
''U Zakonu jasno piše da ministarstvo mora dati suglasnost na
plan, te daje li je ili ne. Zakon ne poznaje dopune niti
mišljenja uz suglasnost na plan''.
Predrag
Štromar (Sanjin Strukic/PIXSELL)
''Ministarstvo tumači da je rok od 90 dana instruktivan, a ne
obvezujući. Takvih rokova u zakonima ima mnogo, koji su sada
uopće obvezujući? Je li u postupku izdavanja građevinske dozvole
rok od 15 dana za posebne uvjete također samo instruktivan, i
zapravo nema granice u kojoj se dozvola može dobiti'', pita
struka i upozorava da njihove primjedbe na proceduralne
greške i na urbanističke odluke koje su odbijene od strane Grada
nisu argumentirano obrazložene.
''Proceduralne greške Ministarstvo nije razmotrilo, a stručne
greške izrađivač Grada nije ispravljao. Svi odgovori pisani su
isključivo pravnim jezikom bez bitnog sadržaja, i nikako ne
izražavaju pravo stanje stvari u pogledu utemeljene urbanističke
vizije ili zakonodavnog okvira koji ima za cilj kvalitetno
planiranje razvoja prostora'', napominju.
Ističu i da je zakonski okvir u
urbanističko-arhitektonsko-graditeljskom području je neprovediv i
nedovoljno dobar: ''Procjenjuje se da je danas količina mišljenja
i uputa Ministarstva koji pokušavaju objasniti zakonski okvir
dosegla brojku od 1000 stranica. Na primjeru GUP-a vidimo kako
zakoni nisu formulirani za svrhu za koju bi trebali biti
jednoznačno provedivi. Prostorno uređenje i gradnja, kao
znanstveno-tehničke discipline koje imaju jasne i logične
odredbe, moraju biti i jasno i logično pravno formulirane, bez
mogućnosti pravnog višesmislenog tumačenja''.
Stoga stručna udruženja i ustanove predlažu da se priča s ovim
izmjenama i dopunama GUP-a privede kraju tako da se izbace
odredbe za koje je predano najviše primjedbi u javnoj raspravi i
koje su sa stručnog stajališta neutemeljene i štetne za Grad
Zagreb i građane. Također, ponavljaju da treba krenuti u
izradu novog GUP-a Grada Zagreba kojim će se, na ažuriranim i
novim podlogama planirati prostorno uređenje i razvoj Grada
Zagreba u 21. stoljeću.
A što se tiče Ministarstva graditeljstva i prostornog
uređenja, ''ono treba žurno krenuti u proces izrade novog
zakonodavnog okvira prostornog uređenja i gradnje, koji će biti
jasan i jednoznačan za provedbu te potpuno razumljiv svima.
I naravno, u korist učinkovite zaštite neizgrađenog prostora
te urbane preobrazbe i sanacije izgrađenog prostora, a sve
temeljeno na strukovnim politikama donesenim demokratski između
svih strukovnih institucija, udruženja i pojedinaca''.