Hrvatske autoceste su sklopile ugovor težak 2,6 milijardi kuna vrlo vjerojatno kršeći Zakon o javnoj nabavi, zbog čega čelništvu HAC-a slijedi kaznena prijava. Radi se o dionici Ravča-Ploče za koju je ugovor sklopljen 2005. godine, da bi iznenada trasa bila promijenjena, o čemu su mediji već pisali.
Takva drastična izmjena projekta, po mišljenju pravnih stručnjaka, zahtijevala je raspisivanje novog natječaja, a ne sklapanje aneksa ugovora s pobjednicima prvog natječaja. Net.hr objavljuje svu relevantnu dokumentaciju o sklapanju tog posla između HAC-a i Poslovne udruge hrvatskih tvrtki, koja će se uskoro naći i u rukama istražitelja.
'Sve je potpuno drugačije'
"Kad su mijenjali trasu (pogledaj usporedbu), morali su raskinuti ugovor, a ne raditi aneks s istim ponuđačem. To je kao da ste radili autocestu Osijek - Beli Manastir pa s istim projektom i istim ugovorom idete raditi autocestu u Dalmaciji", kaže nam Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.
On je i sam nedavno u ruke dobio primjerak dopunskog ugovora Ravča - Ploče, osnovni ugovor za tu trasu i opis radova na toj dionici. Naglašava kako je jedino sud mjerodavan utvrditi radi li se o kršenju Zakona o javnoj nabavi te će cijelu dokumentaciju predati Državnom odvjetništvu, uz kaznenu prijavu.
Izmjena trase
"Konzultirao sam se s nekoliko odvjetnika specijaliziranih za javnu nabavu i kazali su mi da smatraju kako su trase dovoljno različite da postoji sumnja u kazneno djelo i nanošenje velike novčane štete javnom poduzeću. Izgleda da se morao raspisati novi natječaj i obeštetiti ponuđača koji je pobijedio na prvom natječaju, a onda tek krenuti u sklapanje novog ugovora s novim ponuđačem, jer su se s trasom bitno promijenili uvjeti natječaja kao i projekt: duljina dionice, broj vijadukata, kvaliteta tla... Sve je potpuno drugačije (pogledaj usporedbu varijanti)", kaže Stanić.
HAC objavio oglas o 'isplativosti' druge, skuplje varijante
Kronološki gledano, HAC je početkom travnja 2005. sklopio 2,1 milijardu kuna vrijedan ugovor s Poslovnom udrugom hrvatskih tvrtki za izgradnju dionice "Ravča-Ploče l", odnosno 19,4 kilometara trase autoceste sa spojem na državnu cestu u Staševici. Iste godine donesena je odluka da se ugovorena trasa mijenja, kako bi bila usklađena sa širim prometnim rješenjem koje uključuje interregionalno čvorište, spoj na državnu granicu s BiH i na luku Ploče. Dužina trase sad je bila 25 kilometara, a HAC je 7. travnja 2006. godine preko cijele treće stranice Slobodne Dalmacije objavio oglas u kojem je uspoređena isplativost obiju varijanti trase autoceste.
U oglasu se tvrdilo da će druga (plava) varijanta (duga 25 kilometara) biti oko 340 milijuna kuna jeftinija od prve (crvene) trase. Promjena koja se dogodila samo nekoliko mjeseci nakon sklapanja ugovora, objašnjena je time što bi održavanje prve trase bilo teže (opasnost od poledice na Riliću), te time što druga nova varijanta dopušta lakši pristup okolnih naselja na autocestu. Objasnili su i da bi nova trasa imala 5421,7m kraću duljinu tunela, čime bi se puno lakše i jeftinije uzdržavala, te da bi je bilo lakše graditi jer dopušta etapnu izgradnju, te je izgradnja samim time brža i jeftinija.
Ukupna cijena gradnje po tome je trebala iznositi 1,79 milijardi kuna. No, iz opisa i karte trase autoceste bilo je jasno da se radi o potpuno novom projektu, a ne onom koji se nalazio u natječajnoj dokumentaciji te je po zakonu trebalo ponoviti postupak javne nabave, a ne sklopiti aneks ugovora.
Usporedba prve i druge varijante
Umjesto 1,79 milijardi, trasa koštala 2,66 milijarde
HAC je, međutim, sklopio aneks ugovora s već odabranim izvođačem te povećao ukupnu vrijednost gradnje trase za 529 milijuna kuna (s PDV-om). Umjesto cijene od 1,79 milijardi, kako je HAC naveo u plaćenom oglasu, ukupna cijena trase Ravča-Ploče popela se na 2,66 milijardi kuna (s PDV-om), sasvim suprotno od obećanja danih 2006. godine.
Inače, u medijima se spominjala spekulacija da je do promjene trase došlo zbog navodne izgradnje velike poduzetničke zone na Novim Selima kod Metkovića, koja je trebala niknuti na spoju budućeg koridora 5c i autoceste A1.
Zanimljivo je napomenuti i da je ugovorena cijena farbanja svih tunela na ovoj trasi 39 kuna bez PDV-a po metru kvadratnom ili 47,58 kuna s PDV-om, a Skladgradnji je za farbanje tunela Sveti Rok i Mala Kapela plaćeno 223 kune s PDV-om po metru kvadratnom.
Prethodni članci:
arti-201001290347006 arti-201001210020006 arti-201002140170006 arti-201002110462006 arti-201002050080006