Bit će to sigurno posao stoljeća u hrvatskom vojnom sektoru, a tko će ga dobiti znat će se za točno deset dana. 30. studenog past će odluka koje i čije će borbene avione kupiti Hrvatska.
Za posao vrijedan između 500 i milijardu eura najžešću bitku vode dva ponuđača. Izrael, koji nudi polovni američki F-16 i Švedska koja nam nudi potpuno nove Gripene. Švedska ponuda je zbog toga i znatno skuplja, ali Šveđani preko hrvatskih novinara koje su pozvali na prezentaciju u svoju tvornicu i zračnu bazu šalju poruku da su spremni spustiti cijenu. No s druge strane posao nije samo financijske naravi, politička lobiranja traju i na jednoj i na drugoj strani.
Koji će avioni, umjesto muzejskih MiG-ov, štititi nebo iznad Hrvatske pitanje je teško nekoliko milijardi kuna... A u ponudi su novi Gripen, najnoviji američki F-16, te rabljeni F-16 iz Grčke i Izraela.
"Imamo tih nekoliko varijanti, sve su to varijante. Najbolja je po meni F-16, pa Gripen i sad dalje polovni avion. Treba samo voditi računa o tome da nas polovni avion ne košta puno", kazao nam je Ante Kotromanović, bivši ministar obrane.
Prema neslužbenim informacijama, novi američki F-16 s cijenom od oko 120 milijuna dolara po komadu preskup je za Hrvatsku. Grčka je ponuda navodno otpala, pa su u užem krugu švedski Gripen te izraleski F-16.
Takozvani F16 Barak - neslužbeno Izraleci su ponudili po cijeni od oko 25 milijuna eura po komadu. Riječ je o avionima starima 30-ak godina, s borbenim iskustvom i većim troškovima korištenja od konkurencije. Iz izralesko veleposlanstva ne komentiraju natječaj, no poručuju:
"Bilateralna suradnja između Izraela i Hrvatske raste na različitim područjima i postoje programi i planovi kojima će se ta suradnja dodatno proširiti. Izrael se nada da će nadolazeća godina donijeti nove bilateralne projekte i njihove provedbe", stoji u priopćenju koje potpisuje veleposlanica Zine Kalay Kleitman,
S druge strane Šveđani nude nove Gripene C i D serije za oko 70 milijuna eura po komadu. Bez borbenog iskustva, s nižim troškovima korištenja.
"Doista vjerujem da imamo najbolje rješenje. Nudimo potpuno nove Gripene. Jamčimo da zrakoplov može savladati sve prijetnje i protivnike. Ne samo danas nego i ubudćnosti. Jedna od naših najvećih prednosti jest jamstvo najmodernije tehnologije cijelo vrijeme", kazao je Richard Smith, direktor marketinga i prodaje Gripena.
Pripremu nabave aviona napravio je savjet kojim je predsjedao Josip Čuletić, a član mu je bio i Josip Štimac, obojica bivši zapovjednici ratnog zrakoplovstva. Nakon njih posao je nastavio ekspertni tim koji će kroz deset dana evaluirati pristigle ponude.
"Ovaj stručni tim ne ocjenjuje avione, on ocjenjuje ponude, oni vam imaju oko 700 stavki po kojima ocjenjuju te avione i vrlo predano rade i subotom i nedjeljom, svaki dan, imaju tamo jednu sobu gluhu u kojoj to cijelo vrijeme evaluiraju, vrše ocjene i interaktivno postavljaju pitanja, dobijaju odgovore ima preko 200 mailova koje su poslali ponuđačima", rekao nam je Josip Štimac, bivši zapovjednik HRZ-a.
Sam ministar Krstičević još je ranije objasnio - za odluku je važan i međudržavni sporazum, ali i paket gospodarske suradnje koji nude i Švedska i Izrael. Uz dakako cijenu i karakteristike. A ponuđeni avioni, objašnjava Josip Čuletić - zadovoljavaju sve zahtjeve.
"Odluku mi ne možemo donijeti pogrešnu s aspekta borbene sposobnosti i mogućnosti. Druga je sad stvar strateško partnerstvo, druga je stvar cijena. Priuštivost, a razlika je u cijeni između ta tri zrakplova postoji", ističe Josip Čuletić, bivši zapovjednik HRZ-a.
U pitanju je najveća investicija u ikad u modernu hrvatsku vojsku. Još neko vrijeme lobirat će se sa svih strana, a pojavila se i neslužbena informacija da je Gripen spreman spustiti cijenu.