U zadnjem članku u serijalu "Vedra strana turizma" pisali o tome kako u Ston dolaze gosti koji pitaju jesu li zidine izgrađene za snimanje "Igri prijestolja", a kako je na Lastovu bio i pravi vilenjak Djeda Mraza. Doznali smo i zašto Francuze, koji iz Splita zalutaju na otok, "uništi" kad dođu u njihovu luku Ubli.
Sada iz Turističke zajednice Stobreča doznajemo kako njihove djelatnike iznenade i uvesele pitanja kao što su "kakav je car Dioklecijan bio prema svojoj ženi" ili primjedbe turista da "nisu pronašli Zlatna vrata" koja su, zapravo, jedan od ulaza u Dioklecijanovu palaču. Vjerojatno misle da će vidjeti vrata zaista okupana zlatom.
"Pitaju turisti i kako se popeti na katedralu te ima li za to lift, a bilo je i pitanja mogu li autobusom do Brača", otkrivaju nam sve to u Turističkoj zajednici Stobreča. I njima je ova godina bila dobra, pristiglo im je 47.377 stranih turista, a ostvarili su 212.929 noćenja. Domaćih turista, zanimljivo, bilo je svega 1094.
Iz Turistička zajednica grada Opatije otkrivaju da su doživjeli i pitanja kojim brodom mogu doći iz Opatije do Plitvičkih jezera. Pitao je to gost iz Italije, dok je gost iz Turske imao vrlo neobično pitanje o restoranima.
O ribi s dna mora
Zanimalo ga je koji restoran nudi samo ribu koja pliva na dnu mora jer "more je na dnu čistije pa su i te ribe zdravije i ne konzumiraju olovo..."
"Jedna gošća iz SAD-a pitala je zašto imamo tako puno trgovina s cipelama, a mi smo odgovorili da volimo jako puno hodati i da smo sportska nacija. Gošće iz Velike Britanije pokazale su račun iz obližnjeg restorana i pitale što znači stavka na računu 'kuver?' Objašnjeno im je da je to dio usluge i servisa zajedno sa postavom stola na što su one pristale. Pitali su - hoće li im ta stavka biti odbijena ako ponesu svoj pribor za jelo ubuduće?", otkrivaju nam u opatijskoj turističkoj zajednici.
Smiješne i vesele situacije podijelili su s nama i iz Opatije koju je do 30. rujna posjetilo 273.750 gostiju koji su ostvarili 989.751 noćenje, što čini 92 posto turističkog prometa 2019. godine.
"U odnosu na 2021. godinu to je 40% povećanja turističkog prometa. U hotelskom smještaju ostvareno je 632.007 noćenja, što je 92% turističkog prometa 2019 godine. Hotelski smještaj ima udio od 64% u ostvarenim noćenjima u destinaciji, a obiteljski smještaj 34% i ostvarenih 63.478 noćenja", otkrivaju ovogodišnje turističke rezultate iz Turističke zajednice grada Opatije.
Tamo najviše dolazi njemačkih gostiju (skoro svaki četvrti), a potom slijede Austrijanci dok su domaći gosti treći najzastupljeniji. Ali u odnosu na 2019. u Opatiji primjećuju da im raste broj gostiju iz Slovenije (za 8%), potom iz Poljske (14%), Srbije (24%) i Slovačke (21%).
Gdje kupiti pjenu za brijanje?
Iz Turističke zajednice Poreča sigurno su se nasmijali kad je lani jedan Englez ušao s pitanjem "gdje se može kupiti pjena za brijanje".
"Ove godine su Nijemci i Talijani pitali postoji li brod za Plitvice, a prije četiri godine, također Nijemci i Talijani, pitali su ima li most iznad Limskog kanala. Ove su godine Talijani htjeli posjetiti Brač, Hvar i Vis, a nisu znali gdje su točno ti otoci. Rekli smo da su u Dalmaciji, a da smo mi u Istri pa su pitali je li Dalmacija u Hrvatskoj. Jedna Engleskinja je 2017. pitala imamo li plan grada Venecije", otkrivaju nam pitanja koja su izmamila osmjeh djelatnicima u Turističkoj zajednici.
No prije četiri godine susreli su i Talijana koji nije ni znao gdje je stigao pa je pitao kako se njihov grad zove, a i jedan domaći turist ove godine posjetio ih je u lipnju pa pitao hoće li biti valova u kolovozu. Tad se namjeravao vratiti na odmor.
Direktor Turističke zajednice grada Poreča Nenada Velenik dao nam je i kratku ocjenu ove turističke godine.
"Ovo definitivno neće biti rekordna turistička sezona ali je zasigurno jedna od uspješnijih nakon dvije korona godine. Poreč će realizirati oko 3,3 milijuna turističkih noćenja, što je 98% u odnosu na 2019. godinu i s time moramo biti više nego zadovoljni. U našim projekcijama smo predvidjeli do 10% manje prihoda od 2019. godine. Od realiziranih noćenja 95% pripada stranim gostima dok je tek 5% učešće domaćih gostiju. Pritom su domaći gosti realizirali rast od čak 12% u odnosu na 2019. godinu dok su strani gosti bili u minusu za 3%, uvijek u odnosu na 2019. godinu", kazao je Velenik.
Poželjeli radničke majice sa sidrom
A iz Turističke zajednice Marina otkrivaju kako su imali susret s turistima koji su poželjeli neobične majice.
"Pitali su prodajemo li mi ili znamo gdje mogu kupiti majice koje su vidjeli. Objašnjavali su mi da je na majica sidro i da piše neki naziv... Shvatila sam da žele kupiti radne majice osoblja nautičke marine te su ustrajali u tome. Objasnila sam da su to radne, službene majice zaposlenika i da nisu na prodaju", otkriva nam zanimljivu anegdotu Dajana Matijaš iz Turističke zajednice Općine Marina.
U tom mjestu ove godine ostvarili su 45.768 dolazaka te 386.864 noćenja. Od gostiju, najviše je bilo Poljaka, potom Nijemaca, Čeha, Slovaka pa tek onda domaćih gostiju.
Iz Turističke zajednice Vodnjan, pak, kažu da često posluže kao info put za zaista sve informacije, od toga gdje se može nešto fotokopirati ili poslati mail, a pitaju neki i mogu li se poslužiti WC-om u njihovu uredu. Ponekad se pojave gosti i pitaju da im nađu smještaj za taj dan - a šica je sezone, sve popunjeno, a oni s malom djecom...
"U sezoni se često susrećemo s raznim situacijama, od kojih su neke simpatične i šaljive, a neke i pomalo neugodne. Imena naših proizvođača teško se izgovaraju, pa bude smijeha kad improviziraju - na primjer Chiavalon (Kiavalon), često izgovaraju Šjavalon. Općenito, kad pitaju za ostale gradove i općine u Istri koja se teško izgovaraju od Rovinja nastane Rovinđ, od Poreč Porek, a od Vodnjana Vođnjan. Misle i da znamo sve jezike, od francuskog, poljskog, španjolskog... ma sve! Pa naiđu oni koji pitaju govorimo li njemački ili engleski ili talijanski, a kad im kažemo da može na bilo kojem od ta tri jezika, oni počnu miješati pa pričaju neki esperanto. Valjda nas žele impersonirati svojim znanjem", nasmijano dijele svoje iskustva iz Turističke zajednice Vodnjan.
Kad Slovenci zatraže 'tajne kode'
Ponekad bi došli do njih i mislili da su u Puli, pa nikako da shvate da nisu tamo, ali posebno je puno smiješnih priča s "vikendašima".
"Za prijavu u sustav eVisitor svakom smo obvezniku dužni izdati tzv. TAN listu. Među vikendašima ta se priča raširila još od 2016. godine kad je eVisitor stupio na snagu, a kod nas ima najviše Slovenaca koji su vlasnici vikend kuća i stanova pa su često dolazili tražiti: STAN listu, TAJNU listu, TAM listu, TAJNE kode", otkrivaju nam simpatične situacije u svom uredu.
Vodnjan je ove godine do 7. listopada posjetilo 56.845 turista koji su ostvarili 594.099 noćenja. Uglavnom su pristizali stranci, domaćih je bilo tek oko 4000.
U idućem nastavku serijala "Vedra strana turizma" odlazimo u istočne krajeve zemlje gdje smo doznali za priče o tome da turistima smeta i što usred ljeta nema komaraca, a oni su se istrošili repelente, ali i tko to pobere vrećice grožđa u vinogradu, a gazda je dozvolio da se čapne koja "boba".