Ako su vam djeca debela za to nisu kriva ni djeca ni vi nego Spužva Bob, Maša iMedo, Minionsi, Štrumpfovi, princeza Elsa i ostali junaci crtanih filmova koji se pojavljuju u reklamama za sokove, kekse, namaze i sve ostale visokokalorične proizvode. Tako je bar pokazalo istraživanje Europske potrošačke organizacije.
Osim što mnogima omiljeni crtići zabavljaju one najmlađe - po najnovijem istraživanju Europske potrošačke organizacije - u velikoj mjeri utječu na debljanje djece. Naime, proizvođači hrane te iste slatke, male likove iz crtića koriste za reklamiranje nezdrave hrane, krcate umjetnim šećerima i masnoćama.
"Djeca su ranjiva skupina potrošača, na njih možete jako utjecati ako uzmemo u obzir da su to djeca s kojom možete manipulirati i da imaju velikog utjecaja na onog koji ima novac, a to su roditelji. To je dobitna kombinacija za trgovce", objašnjava nam Dijana Kladar, predsjednica Saveza za zaštitu potrošača.
Nisu trgovci od jučer, a i računica je jasna - cijela industrija animiranih filmova na godišnjoj razini zaradi više od 50 milijardi dolara. No nema tih novaca koji bi spasili sve veći problem pretile djece.
"Svako treće dijete ispod 11 godina ima problema s tjelesnom masom ili s pretilošću što je zapravo oko 42 milijuna djece u svijetu. To je otprilike kao da govorimo o veličini jedne Španjolske ili deset hrvatskih država", kazala nam je Dijana Gluhak, konzultantica za nutricionizam.
A hrvatska statistika daleko je od idealne: naša djeca provode previše vremena gledajući svoje omiljene televizijske junake.
"Dobili smo podatak da preko dva sata radnim danom i preko tri sata vikendom gledaju u male ekrane, što je više od svih smjernica koje nam pruža Svjetska zdrastvena organizacija. Roditelji su često i preopterećeni i željeli bi se malo odmoriti, posvetiti sebi pa tableti i televizori postanu kao neke tete čuvalice", ističe Mia Roje iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih.
Teško je i roditeljima - djeca vrlo brzo stvaraju naviku gledanja omiljenog sadržaja, a još brže stvore emotivnu vezu s omiljenim crtićem.
Majka Romana iz Zagreba kazala nam je da njezino dijete jako voli gledati crtiće, a ponekad gledaju i zajedno.
Damon Balenović, otac iz Zagreba, također ističe da njegovo dijete dnevno gleda crtiće dva do tri sata.
Djeci bliski likovi poput Shreka i Kung Fu Pande postaju oružje za utjecaj na one koji drže novčanik - roditelje. Kako bi im barem malo pomogli, birokrati Europske unije inzistirat će da reklame omiljenih čokoladica s crtićkim junacimagledaju samo - oni stariji od 16 godina.