TKO ĆE TO DOČEKATI? /

Divjak još lani najavila cjelodnevnu nastavu: Gdje je zapelo i zašto ćemo morati čekati još barem 7 godina?

Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Riječ je o jednoj od aktivnosti predviđenih Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije

20.1.2020.
16:40
Patrik Macek/PIXSELL
VOYO logo

Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak najavila je u ožujku prošle godine da planira, uz potporu Svjetske banke, uvesti cjelodnevnu nastavu, od 9 do 16 sati, za sve osnovne škole u Hrvatskoj.

Ambiciozan je to projekt ako se uzme u obzir trenutno stanje školskih ustanova diljem zemlje, u kojima je rad organiziran u dvije, čak i tri, smjene, ali i činjenicu da za neke obrazovne programe nedostaje kadra. Inače, riječ je o jednoj od aktivnosti predviđenih Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije iz 2014. godine, kojom bi se učenicima i povećao broj nastavnih sati, trenutno jedan od najmanjih u Europi, piše Glas Slavonije.

"Od iduće godine krećemo u pilot-projekt cjelodnevne nastave u Hrvatskoj. U suradnji s europskim fondovima, plan je da sve škole prijeđu na jednu smjenu, da svi učenici budu u školi od 9 do 16 sati i roditelji više neće biti u obavezi ne samo plaćati instrukcije nego i s njima kod kuće raditi", istaknula je ministrica lani.

Upitani kako napreduje realizacija projekta, iz Ministarstva su Glasu odgovorili da je cjelodnevna nastava u planu i da u tom smislu imaju potporu Svjetske banke, s kojom su u odmakloj fazi pregovora.

Komentirajući tu najavu, kao i realizaciju cijelog projekta, Eli Pijaca Plavšić, izvršna direktorica Foruma za slobodu odgoja, objašnjava da je riječ o zahtjevnom infrastrukturnom pothvatu. "To će biti najveći problem u većim gradovima, posebno u Zagrebu, gdje postoje škole s radom u tri smjene, a gradnja ili dogradnja škola potrajat će godinama. Upravo bi u gradnju uložila i Svjetska banka, a hoće li gradnja biti ostvarena u najavljenih pet do sedam godina, teško je reći. Uvođenje cjelodnevne nastave dobra je stvar jer će učenici više vremena provoditi u školi, pišući zadaće i odrađujući različite aktivnosti, zbog čega će im ostati više slobodnog vremena''.

''Ono što bi bilo dobro da se dogodi paralelno s uvođenjem cjelodnevne nastave jest i devetogodišnje osnovnoškolsko obrazovanje, čime bi se smanjio ukupan broj nastavnih sati na godišnjoj razini, jer bi bio raspoređen na tu dodatnu godinu. Eventualan problem ili izazov s kojim bi se trebalo suočiti jest i broj nastavnika, koji bi trebao biti veći, osobito u području prirodnih znanosti", kaže Pijaca Plavšić.

Da je riječ o ambicioznom projektu koji bi mogao zaživjeti tek u daleko budućem vremenu, smatra i predsjednik sindikata Preporod, Željko Stipić. "Mi trenutno u Hrvatskoj imamo jednu od varijanti cjelodnevne nastave, u obliku produženog boravka, koji, nažalost, nije jednak za svu djecu, nego ovisi o platnoj moći osnivača škole koji financira taj oblik obrazovnih djelatnosti. Tu postoji i problem iskorištavanja, jer se produženi boravak nerijetko smatra organiziranom skrbi o djetetu pa često dobivamo prigovore da je dijete u produženom dok roditelj sjedi kod kuće i odgovara mu da je ono tamo, a, s druge strane, mjesto ne može dobiti netko kome je to nužno potrebno", objašnjava Stipić i dodaje da bi petogodišnji plan škologradnje, koji zahtijeva izdašna financijska sredstva, trebao biti vidljiv kao važna stavka u proračunu. "U projekcijama proračuna za sljedeće razdoblje ta stavka uopće nije vidljiva, što pokazuje koliko su ozbiljne takve najave", ističe Stipić.

Ravnateljica Osnovne škole Bartola Kašića u Vinkovcima Adrijana Curković-Lasić kaže kako zna za projekt cjelodnevne nastave, koji će, kaže, u njihovoj školi biti nemoguće provesti bez gradnje novog objekta. "Trenutno radimo u dvije smjene, s 330 učenika, nemamo dovoljno prostora, čak ni kuhinju nemamo, a inače riječ je o montažnoj školi. Imamo građevinsku dozvolu za gradnju nove škole, ali čeka se nova lokacija europskih projekata kojima bi se financirala gradnja", objašnjava Curković-Lasić.

Teško ostvarivim ovaj projekt smatra i ravnateljica požeške OŠ Julija Kempfa, Kornelija Sabljak, u čijoj školi 565 učenika zauzima sve raspoložive učionice u obje smjene. "Nemamo dovoljno prostora jer osim redovitih odjela imamo i posebne odjele za učenike s teškoćama u razvoju, kojima je prostor prilagođen, ne bi li se neometano kretali u invalidskim kolicima. Primjerice, Katolička osnovna škola u Požegi ima jednosmjensku nastavu, a ostale tri osnovne škole u gradu rade u dvije smjene i imaju problem s prostorom, koji je u našoj školi posebno izražen, s obzirom na to da se radi o objektu koji se smatra kulturnim dobrom, pa bi za njegovu rekostrukciju i dogradnju bile potrebne različite stručne službe", ističe Sabljak.

Trenutno u Hrvatskoj imamo jednu od varijanti cjelodnevne nastave, u obliku produženog boravka, koji, nažalost, nije jednak za svu djecu, nego ovisi o platnoj moći osnivača škole.

Hrvatska ima najmanji broj sati obvezne nastave u Europi, prema izvješću Eurydicea, kažu u Ministarstvu znanosti i obrazovanja i objašnjavaju da je razlog znatno manjeg broja nastavnih sati, osim jedne od najkraćih školskih godina (175 dana/35 tjedana), i model dvosmjenske nastave. Također napominju da je Hrvatska jedina zemlja u Europskoj uniji s osmogodišnjim osnovnoškolskim obrazovanjem, koje bi u reformama trebalo promijeniti u devetogodišnji obvezni program. Ministrica Divjak povezala je te “boljke” s ne baš dobrim rezultatima učenika u međunarodnim testiranjima, prevelikim brojem domaćih zadaća, ali i s problemima koje imaju roditelji zato što su djeca sama kad oni rade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo