Teško bi se moglo očekivati da bi se imena poput Bentleya, Ferrarija, Aston Martina, Lamborghinija, Bugattija i sličnih superluksuznih i superskupih automobila, mogla povezati s područjima zemalja regije, osim u pokojim rijetkim slučajevima vlasnika takvih automobilskih marki.
Ipak, tvrtka Lipik Glas iz Lipika, malog grada u središnjoj Hrvatskoj, najveći je svjetski proizvođač stakala za superluksuzne automobile.
Izvoze 98 posto proizvoda
To im je središnji biznis, koji im donosi 80 posto prihoda, a koji su prošle godine iznosili 9 i pol milijuna eura.
Čak 98 posto proizvoda se izvozi, a uz autoindustriju, stakla proizvode i za vlakove, jahte i brodove. Izrađuju i blindirana stakla za financijske institucije poput banaka i vozila za prijevoz novca.
U tvrtki, koja je u talijanskom vlasništvu, radi 160 radnika koji primaju plaću u prosjeku blizu prosječne hrvatske plaće, koja iznosi nešto više od 5.500 kuna neto.
Nakon rata i uništene proizvodnje, 2003. godine tvrtka dobiva prvog superluksuznog klijenta.
"Tu je došlo do kontakta s Bentleyem, koji nam je bio prvi kupac jer je Isoclima, naš vlasnik, radila blindirani Bentley za englesku kraljicu. Tako da mi negdje oko 2004. počinjemo proizvoditi stakla za Bentley. To je bilo doba kada se jako puno trebalo uložiti i u opremu, ali i u ljude i infrastrukturu...Nakon Bentleya je došao Ferrari i polagano se priča počela zahuktavati do današnjeg dana, kada radimo tri modela Bentleya, dva modela Lamborghinija, tri modela Aston Martina, tri modela McLarena, Bugatti, Lotus i druge i postajemo valjda broj jedan na svijetu za takve vrste vozila", generalni direktor Danijel Zadjelović.
Tvrtka se nastavila razvijati sve do 2009. godine, kada je globalna kriza snažno pogodila autoindustriju. Posao je pao za 50 posto, bazna proizvodnja je morala biti ugašena, a ostala je obrada stakla.
Vodstvo tvrtke odlučilo se na gašenje jedne peći, čime je bez posla automatski ostalo 50 do 60 radnika, no odluka je, kaže Zadjelović, spasila tvrtku.
Bez iskoraka u masovnu proizvodnju
Otpuštene radnike su, koliko su mogli, zbrinuli kroz otpremnine i mirovine te pokušali naći nova tržišta, poput brodogradnje.
Nekoliko godina kasnije, broj radnika je snižen na 160, no tvrtka je preživjela i ponovno stala na noge.
"Zaustavili smo na jedan period proizvodnju i pokušali se konsolidirati. Recept je brzo reagirati, probati isključiti emocije jer brojke su vrlo egzaktne i emocije tu ne pomažu i, naravno, paziti na svaki trošak, postati što više efikasan, maknuti sve moguće troškove koji nisu bitni i zbilja je to kod nas dosta brzo dalo rezultata", kaže Zadjelović.
Stalno ulaganje u tehnologiju
Radi se o visokokvalitetnim proizvodima za koje su potrebni kvalitetni project manageri, djelatnici u prodaji i razvoju koji moraju poznavati autoindustriju i njezinu terminologiju. S druge strane, potrebno je stalno praćenje i ulaganje u novu tehnologiju. U Lipik Glasu tako kroz 2015. godinu namjeravaju potpuno obnoviti strojni park.
Lipik Glas, ističe Zadjelović, nije i nikad neće biti tvrtka za masovnu serijsku proizvodnju stakala za autoindustriju jer za to nemaju kapaciteta.
Osim toga, to je tržište vrlo zasićeno, dok u ovom segmentu, tržišnoj niši do 1.000 ili 2.000 jednog tipa automobila godišnje, imaju konkurenciju, ali s njom se mogu nositi.
Osim najviših formalnih normi standarda kvalitete, da bi se ''preživjelo'' na ovom segmentu tržišta, potrebna je prilagodba zahtjevima kupaca.
Fleksibilnost kao način opstanka
"Znači, pogotovo za ove male serije, kupci traže veliku fleksibilnost. Jer vi to radite tako da se praktički od danas do sutra promijeni nekakvo staklo na autu, oblik, i tu se traži strašno brza reakcija. Tu je naša prednost jer smo mali i fleksibilni, prema velikim kompanijama kojima treba možda i šest mjeseci da proizvedu takav komad. Mi, recimo, u četiri tjedna, ako je žurba, možemo isporučiti neki komad", objašnjava Zadjelović.
Radi se o specifičnim proizvodima i projektima, objašnjava Tomislav Žuro, project manager zadužen za autoindustriju u Lipik Glas, i dodatni zahtjevi kupaca su više pravilo nego iznimka.
"Ono što je bitno napomenuti je da, zapravo, svaka nova godina, svaki novi projekt postavlja neke nove zahtjeve, mi smo u tom segmentu tržišta gdje kupac uvijek traži nešto više i tu morate biti spremni, morate uvijek gledati korak-dva naprijed i morate usvajati konstantno nove tehnologije", kaže Žuro.
Ukratko, radi se o tome da je to visoka klasa automobila koja mora imati i staklo s više tehnologije nego što imaju normalne serije automobila.
Bond u Aston Martinu sa staklom iz Lipika
Prostora za daljnji rast, kaže Zadjelović, itekako ima.
"Cilj je ostati konkurentan na tržištu, razvijati ovaj segment autoindustrije koji imamo i probati zakoračiti u sljedeću kategoriju tih automobila, znači ne raditi više do 2.000 komada godišnje za jedan model, nego recimo do 10.000. Znači, sljedeći segment je možda Porsche, znači isto tako vrhunski i skupi automobili, ali koji se proizvode u nešto većim brojkama", kaže Zadjelović i otkriva da su nedavno dobili informaciju kako će James Bond u idućem nastavku serijala voziti Aston Martin sa staklima proizvedenima u - Lipiku.
http://balkans.aljazeera.net/vijesti/bond-u-aston-martinu-sa-staklom-iz-lipika