Dok će Vlada na današnjoj sjednici prihvatiti preporuku Vijeća za obranu i nacionalnu sigurnost (VONS) i donijeti odluku o kupnji dvanaest borbenih zrakoplova F-16 Barak od Izraela, u javnosti se odvaguju razlozi odabira upravo te ponude te sučeljavaju argumenti za i protiv kupnje polovnih, ali moderniziranih izraelskih zrakoplova opremljenih naoružanjem.
Jedan od argumenata koji je prevagnuo na stranu izraelske ponude teške tri milijarde kuna naspram osam milijardi kuna teške ponude švedskog SAAB-a za nove JAS-39 Gripene, bio je paket-aranžman koji Hrvatska dobiva od Izraela. U njemu su, osim zrakoplova, i borbena obuka pilota, sva potrebna infrastruktura te dugoročno strateško povezivanje s državom Izrael, što je s posbenim ushićenjem isticao ministar obrane Damir Krstičević.
Koliko MiG-ovi još mogu izdržati u zraku?
Na jučerašnjoj konferenciji za novinare ministra Krstičevića i nekolicine vojnih časnika istaknuto je da se u pozivu na natječaj nije preciziralo trebaju li ponuđeni zrakoplovi biti novi ili rabljeni, već je to bilo prepušteno ponuđačima. Također je rečeno kako nije presudna starost tih zrakoplova nego letačke karakteristike i mogućnost produljenja njihova roka trajanja odnosno letenja.
Do potpisivanja ugovora i dopremanja prvih dvaju zrakoplova, što bi trebalo biti realizirano 2020. godine, hrvatski zračni prostor i dalje će nadzirati postojeći MiG-ovi, a u prelaznoj fazi Hrvatska bi trebala imati dvije eskadrile - postojeću sastavljenu od MiG-ova i novu sastavljenu od polovnih F-16 Baraka. Mnogi se, međutim, pitaju u kakvom su stanju MiG-ovi 21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva te mogu li izdržati 'u zraku' dok ne stignu prvi F-16 iz Izraela.
Jutarnji list piše, pozivajući se na informacije iz svojih izvora, da je tehničko stanje MiG-ova remontiranih prije tri godine i po cijeni od 160 milijuna kuna - katastrofalno.
Na dan pokopa generala Stipetića letio jedini ispravni MiG
Nedavno su iz upotrebe izbačena četiri borbena aviona kupljena od Ukrajine, a ministar obrane je od svojeg ukrajinskog kolege zatražio njihovu zamjenu četirima ispravnim avionima. No, odgovora iz Ukrajine nema. Ratno zrakoplovstvo tako u ovom trenutku ima osam MiG-ova na raspolaganju, ali samo na papiru - piše Jutarnji list.
Navodno su, od dana do dana, na raspolaganju između jednog i četiriju MiG-ova. Kada je prošloga tjedna na zagrebačkom Mirogoju pokapan preminuli general Petar Stipetić, počast mu je odana i u zraku - nadlijetanjem jednog MiG-a 21, navodno jedinog koji je toga dana bio ispravan!
Ako s obzirom na stanje eskadrile Hrvatska ostane bez ispravnih zrakoplova prije nego budu dopremljeni F-16 iz Izraela, nadzor zračnog prostora trebao bi preuzeti NATO. Takav scenarij za sobom povlači i poveću promjenu zakonske regulative, a zbog činjenice da bi tuđi borbeni zrakoplovi ulazili u naš zračni prostor. Jutarnji list piše kako postoji mogućnost da se, u slučaju prijeke potrebe, zatraži iznajmljivanje najmanje dvaju borbenih aviona F-16 za nadzor zračnog prostora. Uostalom, prema riječima ministra obrane, Hrvatska će stupiti u strateško partnerstvo s Izraelom.