Zasad su te dvije stvari jedine sigurne kad je u pitanju utjecaj ulaska Hrvatske u Europsku uniju na cijene na domaćem tržištu. Ni jedno ni drugo domaći proizvođači, trgovci ili telekomunikacijske tvrtke ne mogu izbjeći. Europska unija jasno je propisala minimalne trošarine na duhanske proizvode i Hrvatska ih još uvijek nije dosegnula, pa će cigarete poskupjeti, iako se Ministarstvo financija i proizvođači ne slažu koliko bi zbog novih trošarina trebala biti skuplja svaka kutija cigareta.
Najviše je nepoznanica oko onoga što građane možda najviše zanima – prehrambenih proizvoda. Pojedini trgovački lanci na velika zvona najavljuju pojeftinjenja zbog toga što se ulaskom Hrvatske u EU ukida carina, koja se na meso, brašno, čokoladu, slatkiše obračunavala po stopi od pet do 40 posto, a na vino čak 50 posto.
Zasad se te niže cijene odnose na pojedine artikle, a tek će cijene koje će dućani na uvoznu robu iz EU naplaćivati od 1. srpnja pokazati je li ukidanje carina pogodovalo građanima ili samo uvoznicima i trgovcima.
Manje cijene odjeće ne treba očekivati
Proizvodi više od 270 tisuća prehrambenih tvrtki iz EU ulazit će u Hrvatsku bez carine, ali vjerojatno se neće dogoditi rat sniženjem cijena za tako malo tržište. Procjene kako bi hrana trebala pojeftiniti za 18 posto, temeljne su samo na prosječnoj carini, koja se dosad plaćala na te proizvode kod uvoza u EU. Međutim, malo je vjerojatno da će trgovci cijene uvoznog mesa ili mesnih prerađevina smanjiti za ukupan iznos carine koja se dosad plaćala po stopi od 40 posto ili da će iz cijene vina isključiti sve ono što je odlazilo na carinu od 50 posto, piše Novi list.
Snižavanju cijena odjeće, obuće ili kozmetike ne treba se tako skoro nadati jer se na uvoz tih proizvoda iz EU već odavno ne plaća carina.