Tin Bašić s portala cijenegoriva.info u Otvorenom uvodniku RTL.hr-a piše o rastu cijena goriva u Hrvatskoj.
Plaćamo najskuplje gorivo u povijesti! To je činjenica. I na žalost je tako. Litra eurosupera 95 je skočila na 11,35 kuna, a litra eurodizela na 11,42.
Vratio bih se malo u prošlost. Doduše, sada je to već daleka prošlost, no nekako uvijek se volimo, barem u ovome segmentu, vratiti u kasne 90-e i 2000-e godine. Tada je litra benzina bila više nego upola manja, iz današnje perspektive drastično manja – PET KUNA, a litra dizela 4,60 kuna.
Istodobno, mjesečna isplaćena neto plaća po zaposlenom u pravnim osobama Republike Hrvatske za 2000. godinu iznosila je 3.326 kuna. Danas, odnosno u lipnju 2021. godine ona iznosila je 7.175 kuna.
Dakle, u spomenutom razdoblju (21 godina), litra benzina porasla je 2,27 puta, dizela 2,48 puta, a plaća 2,15 puta.
Dakle, cijena naftnih derivata prati iznos prosječne plaće ili obrnuto. Ne ulazim niti želim ulaziti u neke detaljnije makro i mikro ekonomske analize, uzroke, inflacije i tako dalje. Samo iznosim podatak o kojem vrijedi razmisliti. Zaključak izvedite sami.
No i dalje je činjenica da plaćamo najskuplje gorivo u povijesti. Cijena je jednaka ili viša od puno razvijenijih članica Europske unije. Naravno, cijena u Hrvatskoj drastično je viša nego u susjednim nam državama poput Bosne i Hercegovine i Srbije. Naravno, sada možemo diskutirati i o ostalim troškovima života, kao što je, primjerice, cijena nekretnine ili najma, troškova osiguranja, hrane, školovanja i tako dalje.
Jesmo li se približili nekom europskom standardu kojemu smo desetljećima težili, jesmo. Na sreću ili na žalost, ovisno o tome iz kojeg kuta gledate. I dalje je činjenica da plaćamo najskuplje gorivo u povijesti.
A koji je uzrok takvom probijanju rekorda? Možemo reći da ih je nekoliko.
Barel nafte
Cijene nafte na svjetskim tržištima od travnja 2020. godine konstantno rastu. No tada je bilo lockdown. Zaključavanje i zamrzavanje života i ekonomije. Barel sirove nafte u Londonu je tada koštao nešto manje od 20 dolara. Tada je to bila najniža cijena barela od veljače 2002. godine.
Usporedimo ove dvije varijable (travanj 2020. i veljača 2002. godine) s cijenama goriva u Hrvatskoj u isto vrijeme. Dakle, cijena eurosupera 95 je u travnju prošle godine bila oko 7,70 kuna, a eurodizela 7,96 kuna. U veljači 2002. godine, cijena eurosupera 95 bila je nešto iznad 6 kuna, a eurodizela pet kuna.
Naravno, različite cijene goriva na istu razinu barela nafte posljedica je različite stope PDV-a i trošarina. I napominjem još jednom, cijene barela na svjetskim tržištima NE ODREĐUJU cijene goriva u Hrvatskoj niti izravno utječu na cijene, no pokazuju trend kretanja.
Kada smo nabrojali nekoliko zanimljivih podataka, vratimo se na trenutnu situaciju - najskuplje gorivo u povijesti. Cijena je toliko visoka da se zbog toga sastalo Gospodarsko socijalno vijeće, ministri i premijer nekoliko su dana davali izjave o cijenama, o tome da se neće mijenjati politika trošarina i poreza. No odlučili su zamrznuti cijene na 30 dana. Zakon im to omogućava. Tako će građani do 16. studenog 2021. plaćati:
EUROSUPER BS 95 - 11,10 kn/l
EUROSUPER BS 98 - 11,10 kn/l
EUROSUPER BS 100 - 11,10 kn/l
EURODIZEL BS - 11,00 kn/l
Naftne kompanije već su se oglasile priopćenjima da će, naravno, poštovati Uredbu Vlade. No napomenuli su da će svoja premium goriva prodavati do isteka zaliha. Proučili su da zbog odredbi propisanih Uredbom koje uzrokuju značajan negativan utjecaj na poslovanje kompanije, posebno u odnosu na premium goriva, neće biti u mogućnosti kontinuirano opskrbljivati maloprodajna mjesta premium gorivima.
Dakle svi koji svoje četverokotačne ljubimce hrane sa skupljim premium gorivima, mogli bi biti primorati točiti običnu 95-icu.
Marže naftnih kompanija
Trenutno je marža za Eurosuper 95, prema riječima ministra financija Zdravka Marića, 1,44 kune, što je oko 12 posto i to je nešto više u odnosu na uobičajene marže. No, samo trošarina na isti benzin iznosi 3,8 kuna, a država još dobije i porez na dodanu vrijednost. Zadržite u mislima spomenutih 1,44 kune.
Vratimo se malo u prošlost. Kada je liberalizirano tržište naftnih derivata 2014. godine, veliki je problem bio upravo marža naftnih kompanija. Naime, tadašnji ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak na svojim nebrojenim konferencijama za novinare govorio je da su marže naftnih kompanija previsoke i da se moraju sniziti. Za one koji se ne sjećaju, evo podsjetnika:
Marža na jednu litru eurosupera 95 tada je iznosila 85-90 lipa, a na litru eurodizela 1 kunu. I to je tada bilo puno.
Ponovit ću još jednom, danas je marža na litru eurosupera 1,44 kune. To je povećanje od 70 posto u sedam godina. No, pustimo postotke. Uzmimo olovku i papir, ili excel tablicu i malo računajmo. Uzet ćemo samo primjer litre eurosupera 95. Dakle:
Sadašnja tržišna cijena je 11,35 kuna (neću uzimati u obzir zamrznutu cijenu u Uredbi Vlade).
Od toga je:
PDV – 2,27 kuna
Trošarine - 3,80 kuna
Ako je marža 1,44 kune
ostaje 'bazna cijena benzina' od 3,84 kune.
A što kada bi marža naftnih kompanija bila 1 kunu u litri eurosupera 95? Tada bi izračun bio ovakav:
Bazna cijena – 3,84 kune
Marža – 1 kunu
Trošarine – 3,80 kuna
PDV – 2,16 kuna
A maloprodajna cijena? Pokušajte pogoditi….
Maloprodajna cijena bila bi – 10,80 kuna!
A toliko je bila cijena litre eurosupera 95 u listopadu 2018. godine kada je barel sirove nafte bio na današnjim razinama. Točnije, tada je cijena litre ove vrste goriva bila 10,60 kuna.
Kada bi marže bile kao i 2014. godine, litra eurosupera bi na benzinskim postajama iznosila 10,61 kunu.
Zaključak izvedite sami.