U trgovinama je danas bilo gužvi. Popusti i dalje traju, ali treba biti oprezan da vam se Crni petak ne zacrni pred očima.
"Prije su kupci čekali Black friday kako bi si priuštili neki skuplji komad namještaja ili tehnike na popustu. A ove godine kupuju više cjenovno prihvatljive proizvode ili čak obavljaju već božićni shopping", kazao nam je Marko Župa, voditelj komunikacija trgovačkog centra.
Black friday popusti ove su godine u Hrvatskoj, ali i u svijetu, sramežljiviji su no ikad. Krivac je pandemija.
"Upravo po pitanju tehnike, popularnih igračkih konzola i tako dalje gdje se zapravo jako vidi ta nestašica. Neki brendovi uopće nemaju popuste, dok neki koji imaju su nekih 10- 20 posto što se u smislu Black fridaya ne može ni smatrati Black Fridayom", izjavio je Darijan Kosić, potpredsjednik udruge eCommerce Hrvatska.
Ni kupci nisu baš zadovoljni ponuđenim.
"Popusti su loši. Do 40 posto", kazala je Maja Balaban iz Zagreba.
"Imate realne i nerealne popuste. I ne bih rekao da su u skladu sa svjetskima", rekao nam je Danijel Skrivenić iz Zagreba.
"Imam osjećaj da su cijene malo napuhane pa da je taj popust stigao onda onu pravu cijenu", izjavila je Izeta Balić iz Zagreba.
Tako nešto od sljedeće godine više neće biti moguće jer je u pripremi novi zakon.
"Ako je nešto koštalo tisuću kuna, pa je bilo sniženo na 500 i ponovno vraćeno na punu cijenu. I sad želite s tih tisuću smanjiti, opet imati sniženje. Nećete moći 1000 označit kao prethodnu cijenu nego ovih 500. I na taj način zapravo zakonodavac pokušava obuzdat trgovce", izjavila je Dijana Kladar, odvjetnica Saveza potrošačkih udruga.
Trgovci klasičnih trgovina pod velikim su povećalom i kazne su ogromne, pa je prijevara sve manje.
Inspektori su i ove godine uoči crnog petka krenuli u akciju. Od 76 nadzora koje su obavili ovog mjeseca, osam trgovaca nije istaknulo ili nije pravilno istaknulo cijenu. Prošle je godine u cijelom mjesecu bilo 108 nadzora i 18 nepoštenih trgovaca.
Prijevare su puno češće, pogotovo uoči Crnog petka, u online trgovinama u kojima kupuje više od polovine hrvatskih korisnika interneta. Ako trgovina ima oznaku povjerenja kao što je trusted shop, kupac je siguran i može bezbrižno kupovati. Ali postoje i znakovi koji odmah alarmiraju da je riječ o prijevari.
"Nema recenzija, podataka tvrtke, kad kliknete na isporuka i povrati, ne otvara se ništa. Stranice društvenih mreža ne postoje. Nema kontakta trgovca i cijene su sumnjivo niske", kazao je Darijan Kosić.
Iako je i ove godine Crni petak jedan od najudarnijih potrošačkih dana u godini, prognoze su da ni približno neće dostići pola milijarde kuna u blagajni pretpandemijske 2019.