Europska unija odlučila je da ipak neće okončati proizvodnju automobila na fosilna goriva, ali će vozači u njih točiti ekološki prihvatljivije e-gorivo. Drugim riječima, izbor i dalje ostaje isti: benzinci, dizelaši, hibridi ili električni automobili.
I u našem slučaju, najčešći izbor - rabljeni.
"Zasad još samo rabljeno, ako se nađe nešto povoljnije. Onaj tko ima, može kupiti, a mi ovako srednje klase biramo da što manje izgubimo", kazao je za RTL Danas Zagrepčanin Frano Krišto.
Rabljeni automobili postali traženiji
No, i cijene rabljenih automobila su od covid krize naovamo porasle, jer su se isporuke novih automobila, zbog poremećenih dostavnih pravaca, odužile. Brže dostupni rabljeni su automobili postali traženiji.
"Vozila nema dovoljno u ponudi, potražnja je veća nego ponuda i cijene rastu. Međutim, sad se događa nešto drugo. Dobavni lanci su se skratili i logično je očekivati da će se vremenom ta cijena dovesti u neka realna očekivanja", kazao je za RTL Ivan Pehar, vlasnik salona rabljenih vozila.
Prošle je godine u Hrvatskoj kupljeno gotovo 14.000 rabljenih benzinaca i više od 45.000 rabljenih dizelaša. I dok se broj benzinaca povećao u odnosu na prethodnu godinu, kupljeno je 7000 dizelaša manje nego 2021. U zbroju, prošle je godine kupljeno oko 5000 rabljenih automobila manje.
"Potražnja je konstantna. Činjenica je da vozila još uvijek ima malo, projekcije su da će tako biti i ostat još neko vrijeme jer stabilizacija tržišta se očekuje tek kad se stabilizira isporuka novih vozila", rekao je Bruno Svečak, direktor prodaje u salonu za prodaju rabljenih automobila.
Daleko smo od prelaska na e-automobile
Na tržište utječu i odluke EU. Primjerice, obustavu proizvodnje automobila s motorima na unutarnje izgaranje do 2035. godine blokirala je Njemačka kojoj bi to bio udarac za jaku industrijsku granu. I nakon tog roka proizvodit će se automobili koje pokreće takozvano e-gorivo.
"Prirodnim putem se iz vode izdvaja vodik, a iz ugljičnog dioksida se izdvaja ugljik i spajanjem vodika i ugljika metanol koji se kasnije frakcijskom destilacijom može pretvoriti u benzin i dizel", objasnio je Hrvoje Paver, savjetnik u Sektoru za trgovinu pri HGK.
Nijemci procjenjuju da će taj skupi proces do 2030. spasti na cijenu standardnog goriva. Takvo gorivo moći će biti korišteno u standardnim automobilima. Drugim riječima, i Europa i Hrvatska još su daleko od potpunog prelaska na električne automobile.
"Idućih 15 godina minimalno mislim da to nije realno obzirom na infrastrukturu, obzirom na potrošnju i proizvodnju električne energije", zaključio je Paver.