Hrvatska udruga banaka (HUB) poziva građane na dodatan oprez prilikom online kupnje uoči popularno nazvanog "Black Friday-a" te sve učestalijih pokušaja zloupotrebe osobnih i kartičnih podataka.
U cilju sigurnog korištenja kartica i svih njihovih pogodnosti nužno je educirati i informirati se o najčešćim vrstama prijevara putem kojih kriminalci nastoje prikupiti i zlouporabiti osobne i financijske podatke. Shodno tome, HUB donosi savjete za odgovorno i sigurno korištenje kartica te načine prevencije online prijevara.
Savjeti za sigurnu kupovinu internetom:
Ne nasjedajte na nerealne ponude!
Budite oprezni s ponudama poput "BLACK FRIDAY HOT SALE", "80%
OFF", "Discount Sale", čak i ako su u pitanju renomirani
brendovi, jer one mogu biti lažne.
Uvijek provjerite web-prodajno mjesto na kojem kupujete
unosom prave web-adrese u internetski preglednik.
Provjerite dostupnost korisničke službe web-prodajnog mjesta, mogućnost reklamacije, povrata i troškove dostave robe kao i suglasnosti koju dajete prilikom kupnje.
Ne dajte se upecati!
Ne unosite svoje osobne podatke niti podatke o kartici u ponude,
nagradne igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer
mogu biti oblik prijevare s ciljem prikupljanja osobnih i
financijskih podataka.
Takve poruke često vode na lažne stranice koje mogu izgledati
uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih stranica na kojima
inače kupujete.
Provjerite e-mail adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se
ona od nepovezanog skupa znakova ili sadrži naziv prodajnog
mjesta, a na originalnim stranicama dostavne službe informirajte
se o uvjetima plaćanja poštarine.
Oprezno na stranicama za oglašavanje
Prodajete li robu ili uslugu putem web-oglasnika, nikada ne
šaljite kupcu sigurnosne podatke sa svoje kartice (broj kartice,
valjanost, CVV/CVC, mToken kod). Dovoljno je da mu pošaljete svoj
IBAN.
Nemojte autorizirati uplatnu transakciju putem 3D Secure programa
niti otvarati poveznice u kojima Vas traže da unesete
podatke o platnoj kartici i iznose
njezinih limita.
Pažljivo pročitajte sigurnosne smjernice koje se nalaze na
internetskoj stranici prije objave samoga oglasa za svoje usluge
ili proizvode.
Obnova korisničkih podataka
Ne odgovarajte na e-mail poruke lažnih prodajnih mjesta, javnih
poduzeća, državnih i financijskih institucija ili dostavnih
službi na kojima traže odavanje Vaših osobnih i financijskih
podataka radi tzv. obnove Vašeg korisničkog računa.
Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na stranicama na
kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi
prodajnog mjesta, unosom svojeg korisničkog imena i lozinke, a
nikada putem zaprimljenog linka.
Ne šaljite svoje podatke!
Ne šaljite putem društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova podatke o svojoj kartici niti njezinu presliku.
Spremanje podataka o kartici
Prilikom unosa broja kartice, primjerice za plaćanja unutar
raznih aplikacija, igrica, pretplata i slično, provjerite uvjete
uporabe i jesu li podatci o kartici automatski spremljeni za
buduće kupnje, a osobito ako uređaj dajete na uporabu
djeci.
Budite svjesni da u slučaju da dijete ili treća osoba obavi
kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija,
kao korisnik kartice odgovorni ste za takve transakcije.
Redovito provjeravajte troškove!
Redovito pregledavajte svoje troškove i koristite ostale mogućnosti upravljanja potrošnjom putem usluga i aplikacija izdavatelja Vaše kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjivi ili nepoznati trošak, to mu ODMAH javite.
Detaljniji savjeti za sigurnu online kupovinu, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara mogu se pronaći na internet stranici: https://hub.hr/hr/sigurnost-na-internetu/novosti.