Važna socijalna mjera / Žele maknuti automobile s cesta, ali brinu se i za okoliš: Ova država uvodi besplatni javni prijevoz

Image
Foto: Shutterstock

Ta će mjera dovesti do uštede od oko 100 eura godišnje po kućanstvu

29.2.2020.
12:19
Shutterstock
VOYO logo

Država Luksemburg u subotu prelazi na besplatni javni prijevoz, što Vlada predstavlja kao važnu socijalnu mjeru dok kritičari kažu da se radi samo o marketinškom potezu koji neće riješiti probleme koje Vlada navodi u svojoj odluci.

"Uvođenje besplatnog javnog prijevoza je važna socijalna mjera", rekao je luksemburški ministar prometa i ekolog Francois Bausch.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ta će mjera dovesti do uštede od oko 100 eura godišnje po kućanstvu.

Prema najavama, Luksemburg pritom namjerava investirati u projekte čiji je cilj poboljšati prometnu infrastrukturu.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za željezničku mrežu predviđeno je 3,2 milijarde eura do 2027., plan je obnoviti autobusne linije, udvostručiti broj mjesta za punjenje električnih automobila, poboljšati biciklističku mrežu staza te proširiti tramvajsku mrežu, najavljuje Vlada.

Međutim, taj plan nije jednoglasno dočekan, piše BBC.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Autobusom se vozi 32 posto ljudi

"Ulagalo se godinama u izgradnju cesta. Vlada čini napore, ali smo u ogromnom zaostatku kada se radi o razvoju mreža javnog prometa", rekla je Blanche Weber, predsjednica luksemburške ekološke organizacije Ekološki pokret.

Zbog toga, smatra ona, poboljšanje ponude važnije je od odluke da prijevoz za sve bude besplatan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Luksemburgu oko 47 posto ljudi na posao ide automobilom, autobusom se koristi 32 posto ljudi, a vlakom 19 posto. Za usporedbu, u Parizu 70 posto ljudi putuje na posao javnim prijevozom.

Markus Hesse, profesor urbanizma na Sveučilištu u Luxembourgu, smatra da je to pogrešno rješenje kompleksnog problema.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"A i pitanje je hoće li prijevoz doista biti besplatan", kaže Hesse, "jer će ga morati platiti porezni obveznici".

"Samo zato što se zove besplatan ne znači da ga nitko neće platiti", rekao je Bausch koji je član luksemburške stranke Zelenih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do sada karta javnog prijevoza - 2 eura

Prijevoz ni dosad nije bio skup - 2 eura, a dvostruko od toga bilo je potrebno za dnevnu kartu.

Vlada ima nekoliko razloga za svoju odluku: govori o socijalnoj mjeri, želi maknuti automobile s cesta - jer Luksemburg ima više automobila na 1000 stanovnika od bilo koje zemlje EU-a, želi u pet godina 20 posto više ljudi u javnom prometu te upozoriti stanovnike na problem onečišćenja okoliša.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Luksemburg ima golemih problema zbog gužvi na cestama. Privučeni visokim plaćama, u tu zemlju putuje velik broj ljudi na posao iz Belgije, Francuske i Njemačke...

Cijene benzina su niže u usporedbi sa susjednim zemljama pa mnogi dolaze u Luksemburg isključivo po gorivo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istodobno, autobusi su zastarjeli, a željeznica poznata po kašnjenju.

Nije prvi primjer uvođenja besplatnog prijevoza

Besplatni prijevoz neće riješiti problem automobila na cestama jer zemlja ima "visoke plaće i nisku cijenu benzina pa ljudi kupuju automobile", kazao je Hesse.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Luksemburg nije prvi primjer uvođenja besplatnog prijevoza.

To je učinio grad Tallinn 2013. ali samo za stanovnike, dok će u Luksemburgu biti besplatan za sve.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Francuski grad Dunkerque uveo je također 2018. besplatni javni prijevoz nakon čega je zabilježio dramatično povećanje autobusnih putnika.

To je privuklo pozornost i gradonačelnice Pariza Ann Hidalgo, dodaje BBC.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
KSW 94
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo