Njemački kancelar Olaf Scholz stigao je u petak u Kinu s timom najviših rukovoditelja, šaljući jasnu poruku: poslovanje s drugim najvećim svjetskim gospodarstvom mora se nastaviti.
Scholz se sastao s kineskim čelnikom Xi Jinpingom u Velikoj dvorani naroda u Pekingu nakon što je sletio u glavni grad u petak ujutro. Scholza je poslijepodne primio premijer Li Keqiang.
Scholzu se u vrtložnom jednodnevnom posjetu pridružila delegacija od 12 njemačkih industrijskih titana, uključujući izvršne direktore Volkswagena (VLKAF), Deutsche Bank (DB), Siemensa (SIEGY) i kemijskog diva BASF (BASFY), prema jednoj osobi upoznat sa materijom. Očekivalo se da će se iza zatvorenih vrata sastati s kineskim tvrtkama, javlja CNN.
Grupa je ušla u Kinu bez sudjelovanja u uobičajenoj sedmodnevnoj hotelskoj karanteni. Medicinski djelatnici, odjeveni u zaštitnu opremu, dočekali su Scholzov mlažnjak u međunarodnoj zračnoj luci u Pekingu kako bi službenu delegaciju testirali na covid po dolasku.
Prvi posjet čelnika G7 od početka pandemije
Tijekom sastanka dvojice čelnika u petak ujutro, Xi je pozvao Njemačku i Kinu na suradnju usred "kompleksne i nestabilne" međunarodne situacije. Rekao je da će posjet "pojačati međusobno razumijevanje i povjerenje, produbiti pragmatičnu suradnju na raznim poljima i planirati za sljedeću fazu kinesko-njemačkih odnosa", navodi se u priopćenju državne televizije CCTV.
Scholzov posjet - prvi posjet čelnika G7 Kini u otprilike tri godine - dolazi u trenutku kada Njemačka klizi prema recesiji. To je izazvalo zabrinutost da su ekonomski interesi najvećeg europskog gospodarstva još uvijek pretijesno povezani s onima Pekinga.
Od invazije na Ukrajinu ove godine, Njemačka je bila prisiljena odbaciti svoju dugu ovisnost o ruskoj energiji. Sada su neki u Scholzovoj koalicijskoj vladi sve nervozniji zbog produbljivanja veza zemlje s Kinom. Peking je izjavio da njegovo prijateljstvo s Rusijom "nema granica", dok se odnosi Kine s SAD-om pogoršavaju.
Napetost je nedavno istaknuta žestokom raspravom oko ponude kineskog državnog brodarskog diva Cosco da kupi 35 posto udjela u operateru jednog od četiri terminala u luci Hamburg. Pod pritiskom nekih članova Vlade, veličina ulaganja ograničena je na 24,9 posto.
Kompenzacija ruskog tržišta
Potencijalni dogovor u Njemačkoj je izazvao zabrinutost da će bliže veze s Kinom ostaviti kritičnu infrastrukturu izloženu političkom pritisku iz Pekinga, a kineskim tvrtkama nesrazmjerno koristiti. No, teško da je Njemačka u poziciji boriti se s Pekingom dok se istovremeno bori s izazovom oživljavanja svog posrnulog gospodarstva.
Njemački potrošači i tvrtke podnijeli su najveći teret europske energetske krize, a zemlji prijeti duboka recesija. Ako bi se Europska unija i Njemačka odvojile od Kine, to bi dovelo do "velikih gubitaka BDP-a" za njemačko gospodarstvo, rekla je Lisandra Flach, direktorica ifo Centra za međunarodnu ekonomiju, za CNN Business. Kielski institut za svjetsku ekonomiju procjenjuje da bi veliko smanjenje trgovine između Europske unije i Kine smanjilo njemački BDP za 1 posto.
Njemačka treba ojačati svoja izvozna tržišta dok se veze s Rusijom, nekada njezinim glavnim dobavljačem prirodnog plina i nafte, i dalje raspadaju. Kada je riječ o Kini, Njemačka neće htjeti "izgubiti i ovo tržište, ovog gospodarskog partnera", rekao je Rafal Ulatowski, docent političkih znanosti i međunarodnih studija na Sveučilištu u Varšavi. "Pokušat će održati te odnose koliko god je to moguće."
Pritisak na Berlin
Dok su zapadne zemlje nametnule velike ekonomske sankcije Rusiji, Kina je javno zadržala svoju "neutralnost" u ratu, pojačavajući istovremeno trgovinu s Moskvom. To je izazvalo reakciju u Europi, gdje su neke tvrtke već postale oprezne u vezi s poslovanjem u Kini zbog njezine politike nulte stope covida.
Pritisak na Berlin raste i zbog stanja ljudskih prava u Kini. U otvorenom pismu u srijedu, koalicija od 70 skupina za građanska prava pozvala je Scholza da "preispita" svoj put u Peking.
"Poziv njemačkog trgovinskog izaslanstva da se pridruži vašem posjetu smatrat će se pokazateljem da je Njemačka spremna produbiti trgovinske i gospodarske veze, po cijenu ljudskih prava i međunarodnog prava", napisali su u memorandumu koji je objavio World Ujgurski kongres. Sa sjedištem u Njemačkoj, organizaciju vode Ujguri koji podižu svijest o optužbama za genocid u kineskoj regiji Xinjiang. Sugeriralo se da Berlin "opušta ekonomsku ovisnost o jednoj autoritarnoj sili, samo kako bi produbio ekonomsku ovisnost o drugoj".
Najvažniji trgovinski partner
U autorskom tekstu objavljenom u njemačkim novinama u srijedu, Scholz je rekao da će iskoristiti svoj posjet Kini za "bavljenje teškim pitanjima", uključujući "poštivanje građanskih i političkih sloboda i prava etničkih manjina u pokrajini Xinjiang".
Glasnogovornik njemačke vlade uputio je šire kritike prošloga tjedna, rekavši na tiskovnoj konferenciji da se Njemačka nema namjeru "odvojiti" od svog najvažnijeg trgovinskog partnera.
"Kancelar je u osnovi uvijek iznova govorio da nije prijatelj odvajanja ili okretanja od Kine. Ali on također kaže: diverzificirajte i minimizirajte rizik", rekao je glasnogovornik.
Kina je prošle godine, šestu godinu zaredom, bila najveći trgovinski partner Njemačke. Prema službenoj statistici, vrijednost trgovine porasla je za preko 15 posto u odnosu na 2020. Kineski uvoz iz Njemačke i izvoz u Njemačku vrijedio je ukupno 245 milijardi eura u 2021. godini.
Politika i ekonomija više se ne mogu promatrati odvojeno
Ipak, bijes oko ugovora o luci u Hamburgu podsjetnik je na kompromise s kojima se Njemačka mora nositi želi li održati bliske veze sa svojim vitalnim izvoznim tržištem i dobavljačem.
Glasnogovornik Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), tvrtke koja upravlja lučkim terminalom, rekao je u četvrtak za CNN da još uvijek pregovara o ugovoru s Coscom. Flach, iz ifo Centra za međunarodnu ekonomiju, kaže da dogovor zahtijeva pomno ispitivanje jer "nema reciprociteta: Njemačka, primjerice, ne može ulagati u kineske luke."
Međutim, lako je precijeniti učinak potencijalnog sporazuma, rekao je Alexander-Nikolai Sandkamp, docent ekonomije na Institutu za svjetsku ekonomiju u Kielu. "Ne govorimo o udjelu od 25 posto u luci Hamburg, čak ni o operateru luke, već o udjelu od 25 posto u operateru terminala", rekao je.
Jürgen Matthes, voditelj globalnih i regionalnih tržišta na Njemačkom ekonomskom institutu, kaže da kritičari više ne odmjeravaju samo poslovne prednosti kineskih ulaganja u zemlji. "Politiku i ekonomiju treba promatrati zajedno i ne mogu se više promatrati odvojeno", rekao je. "Kada geopolitika uđe u igru, pogled na Kinu je znatno opao i postao je mnogo negativniji."
Nedavno postupanje Kine prema Litvi također je produbilo zabrinutost da Peking "ne oklijeva jednostavno prekršiti trgovinska pravila", dodao je Matthes. Litva je prošle godine tvrdila da je Peking podigao trgovinske barijere kao odmazdu za podršku Tajvanu. Kina je branila svoj potez argumentom da Litva potkopava njezin "suverenitet i teritorijalni integritet". Ove godine, nakon što je litvanski dužnosnik posjetio Tajvan, Peking je također najavio sankcije protiv zemlje i obećao da će "obustaviti sve oblike razmjene" s njezinim ministarstvom.
Problem s politikom nulte stope covida
"Najveći izazov za njemačke tvrtke i dalje je kineska politika nulte stope covida", rekao je Maximilian Butek iz Njemačke gospodarske komore u Kini. "Ograničenja guše gospodarski rast i snažno utječu na privlačnost Kine kao destinacije za izravna strana ulaganja", dodao je. Rekao je da su šira ograničenja toliko zagušljiva da su neke tvrtke preselile svoja regionalna sjedišta na druge lokacije, poput Singapura. "Gotovo je nemoguće upravljati cijelom regijom bez mogućnosti slobodnog putovanja", dodao je.
U kratkom priopćenju, Volkswagen je za CNN rekao da je njegov izvršni direktor prisustvovao putovanju jer "nije bilo izravnih sastanaka gotovo tri godine" zbog covid pandemije: "S obzirom na potpuno promijenjenu geopolitičku i globalnu gospodarsku situaciju, putovanje u Peking nudi priliku za osobnu razmjenu mišljenja", rekao je proizvođač automobila.
'Ako bismo prestali s trgovinom, upali bismo u probleme'
Unatoč pekinškim ograničenjima covida i geopolitičkim tenzijama, Njemačka ima sve ekonomske poticaje da ostane blizu Kine. Njezina ovisnost o Kini može se vidjeti u svim industrijama. Dok je oko 12 posto ukupnog uvoza prošle godine došlo iz Kine, ta je zemlja bila odgovorna za 80 posto uvezenih prijenosnih računala i 70 posto mobilnih telefona, rekao je Sandkamp.
Automobilska, kemijska i električna industrija također se oslanjaju na kinesku trgovinu. "Ako bismo prestali trgovati s Kinom, upali bismo u probleme", dodao je Sandkamp.
Kina je činila 40 posto Volkswagenovih svjetskih isporuka u prva tri kvartala ove godine, a također je i najveće tržište za druge proizvođače automobila kao što je Mercedes.
Oprez među nekim njemačkim dužnosnicima zbog bliskosti zemlje s Kinom mogao bi dovesti do restriktivnije trgovinske politike, iako je gospodarska suradnja i dalje u interesu obiju strana.
Suradnja bez premca unatoč izazovima
Prošli tjedan njemački ministar gospodarstva Robert Habeck rekao je Reutersu da vlada nastoji uspostaviti novu trgovinsku politiku s Kinom kako bi smanjila ovisnost o kineskim sirovinama, baterijama i poluvodičima. Neimenovani izvori također su rekli novinskoj agenciji da ministarstvo razmatra nova pravila koja bi poslovanje s Kinom učinila manje privlačnim. Na CNN-ov upit ministarstvo nije komentiralo ove navode.
"Unatoč svim izgledima i izazovima, Kina je i dalje bez premca u smislu veličine tržišta i mogućnosti tržišnog rasta za mnoge njemačke tvrtke", rekao je Butek iz Njemačke komore. Predvidio je da će "velika većina ostati predana kineskom tržištu i da očekuje proširenje svog poslovanja."
Čini se da se tvrtke drže te linije. Prošloga tjedna kineski državni mediji citirali su izvršnog direktora BASF-a Martina Brudermüllera koji je rekao da bi se Nijemci trebali "odmaknuti od napada na Kinu i pogledati sebe pomalo samokritično".
"Imamo koristi od kineske politike širenja pristupa tržištu", rekao je na događanju tvrtke, prema državnoj novinskoj agenciji Xinhua, ukazujući na izgradnju BASF-ove lokacije za kemijski inženjering u južnoj Kini.