"Zviždač iz VW-a pronađen mrtav u vozilu?" - taj naslov u bosanskohercegovačkom Dnevnom Avazu završava upitnikom, baš kao i naslov u novom broju lista Der Spiegel "Špijunaža, ucjena - i jedan smrtni slučaj?". Njemački tabloid Bild pak već tvrdi: "Čovjek iz VW-a pronađen mrtav u automobilu".
U ovom već doista nevjerojatnom razvoju spora koncerna Volkswagen s njegovim liferantom, grupom Prevent ipak ima još mnogo pitanja koja tek traže odgovore. Prošlog ponedjeljka su vatrogasci okruga Helmstedt požurili gasiti požar na otvorenom koji je u ovim ljetnim vrućinama prijetio da će zahvatiti okolna polja. No otkrili su da je centar požarišta zgarište osobnog vozila u kojem je bilo mrtvo tijelo muškarca kojeg se više nije moglo prepoznati, piše piše Anđelko Šubić za Deutsche Welle.
Policija je utvrdila kako se radi o vozilu u vlasništvu C.M., sad već bivšeg zaposlenika koncerna Volkswagen. Policija već istražuje požar u kojem je ovog svibnja do temelja izgorjela njegova kuća, ali i protiv njega se vodi istraga zbog krađe povjerljivih spisa koncerna VW. No tek koncem ovog tjedna se očekuje potvrda njegovog identiteta analizom genetskog uzorka i usporedbom evidencije njegovog zubara, javlja list Wolfsburger Blatt koncem prošlog tjedna. Novinske agencije objavljuju i posljednje izvješće obdukcije mrtvog tijela na kojem "nije otkriven strani uzrok" smrti. Prevedeno s kriminalističkog stručnog jezika, to još uvijek ne znači s potpunom sigurnošću da to nije bilo ubojstvo, ali nema tragova na spaljenom lešu.
Objavljeni povjerljivi spisi VW-a
Otkriće mrtvog tijela se dogodilo jedva tjedan dana nakon što je njemački portal "Business Insider" objavio iscrpno izvješće o 35 sastanaka uprave Volkswagena između siječnja 2017. i veljače 2018. gdje se raspravljalo na koji način prekinuti suradnju s grupom Prevent. Osnova članka je bilo čitavo mnoštvo povjerljivih dokumenata - Volkswagen je poznat kako baš sve pomno dokumentira i stavlja na papir - i pedesetak sati snimki tih sastanaka. Koncern Volkswagen je naravno bio šokiran tim otkrićem, ali obzirom da je do tih materijala moglo doći tek ukupno tridesetak suradnika, nije mu trebalo dugo kako bi otkrio da se radi upravo o C.M. Zato je još prije desetak dana podnijeta i kaznena prijava zbog krađe i otkrivanja povjerljivih informacija.
Već prema svemu tome i makar još nedostaje mnogo kamenčića mozaika, list Der Spiegel je svakako u pravu kad piše kako se "to isplati istraživati, jer iza toga se može sakrivati kriminalistička priča kakvu je njemačko gospodarstvo rijetko doživjelo u poratnoj povijesti". Tjednik sažima i dugi spor Volkswagena s Preventom: "Tonski zapisi najprije dokumentiraju u kojoj mjeri je duboko poremećen odnos između Volkswagena i liferanta Prevent. Povrh toga naznačuje i na kakav brutalan način se automobilski koncern uopće odnosi prema tvrtkama koje mu isporučuju dijelove. Sudionici razgovora na primjer govore o 'izgladnjivanju' liferantskih tvrtki i s tim povezanim rizikom da bi one mogle pobjeći pod krov Preventa. Na drugom mjestu se diskutira o mogućnosti uključivanja bivšeg kancelara (i prijatelja VW-a) Gerharda Schrödera kako bi se iz Rusije izvršio pritisak na Prevent. Schröder bi trebao zato iskoristiti svoje veze s ruskim predsjednikom Putinom", piše Der Spiegel.
Aluzija na doista nečuven zločin
Der Spiegel nema dokaza da je doista i Schröder pozvan u pomoć, ali nije tajna da je on tijesno povezan s koncernom Volkswagen: bivši kancelar dolazi upravo iz pokrajine Donje Saske i još kao predsjednik pokrajinske vlade je po dužnosti bio i član Nadzornog odbora VW-a obzirom da je koncern još uvijek dijelom u vlasništvu države. A bez da je to u njemačkom listu jasno napisano, naravno da ostaje i aluzija na već više puta viđenu praksu likvidacija Kremlju nepoželjnih osoba u inozemstvu.
A to bi doista bilo nešto nečuveno za neki njemački koncern. Nije rečeno da njemačke tvrtke nikad i nigdje nisu imali posla sa zločincima i organiziranim kriminalom. Ali još uvijek pod pretpostavkom da je kod mrtvog tijela riječ o C.M. - što bi bilo kome iz Volkswagena sad koristila njegova likvidacija?
Sudsko natezanje Volkswagena i Preventa još uvijek traje i tu je riječ o mnogo stotina milijuna eura moguće odštete: ove veljače Viši pokrajinski sud u Düsseldorfu jest donio odluku kako je Prevent ucjenom pokušao izvojevati više cijene za svoje dijelove i kako je opravdano da je Volkswagen otkazao suradnju, makar takvo otkazivanje uopće nije bilo predviđeno ugovorom. Obzirom da je Volkswagen zbog obustave isporuke dijelova morao prekinuti proizvodnju, tu je riječ o mogućoj golemoj odšteti koju bi mogao tražiti VW. Ali isti sud je odlučio da dio tog koncerna, proizvođač Audi, nije imao pravo prekinuti suradnju s tvrtkama u vlasništvu grupe Prevent i da pak tu Prevent ima pravo tražiti odštetu od Volkswagena.
Povrh svega toge se vodi parnica Preventa protiv Volkswagena u Sjedinjenim Američkim Državama: tu on od njemačkog koncerna traži 750 milijuna dolara odštete zbog povrede pravila tržišne utakmice. U ovoj tužbi su važni i ovi, netom objavljeni dokumenti uprave koncerna Volkswagen jer dokazuju kako je pokušavao spriječiti druge, manje liferante da "pobjegnu" pod krov Preventa. Ali ni tu nema logike da bi ovaj njemački koncern bio zato spreman posegnuti i za najgorim zločinom: makar je koncern Volkswagen izrazio zgražanje zbog objavljenih povjerljivih spisa uprave, on nikad nije jasno rekao kako su te informacije i netočne. A ti spisi su već tu - i nekakvo ubojstvo ničemu ne služi.
Kako 'ništa nismo znali'?
Nije manja zagonetka ni reakcija grupe Prevent na objavljivanje tih dokumenata u "Business Insideru" koncem ovog srpnja: Prevent "jasno odbacuje" sumnju da je sudjelovao u snimanju sastanaka uprave Volkswagena i tvrdi da "nema saznanja" o objavljenim povjerljivim dokumentima. No dodaje i kako oni dokazuju licemjerno ponašanje koncerna u odnosu prema liferantima. Već prema nekim detaljima se ta tvrdnja može učiniti čudnom: tako se pravni savjetnik obitelji Hastor, odvjetničko društvo Bub, Gauweiler i partneri još 2018. žali predsjedniku pokrajine Donje Saske Stephanu Weilu na odnos Volkswagena prema grupi Prevent. Ali u tom pismu se točno navodi tajni naziv plana koncerna Volkswagen o prekidu suradnje s Preventom i spominje se prezentacija takvog plana na jednom od sastanaka uprave - dakle upravo ovo što je sad objavljeno.
Zato je malo vjerojatno da su se ovi tajni dokumenti po prvi puta izvan zaključanih ladica u upravi Volkswagena pojavili tek dvije godine nakon što su objavljeni na "Business Insideru" i da tu zapravo nije riječ o "šaptaču" nego prije bi se moglo reći - o doušniku. Jer tko je onda zapalio kuću C.M.-a dva mjeseca ranije nego što je to bilo objavljeno? Zašto? Je li pak Nijaz Hastor ili neka druga osoba iz kruga grupe Prevent poželjela "prekinuti lanac" zapravo kaznenog djela krađe povjerljivih dokumenata i ušutkati osobu koja je snimila te sastanke? Nijaz Hastor zapravo i je postao ovo što je sad prije svega zahvaljujući pomoći iz Volkswagena u postupku privatizacije nekad zajedničke tvrtke VW s bosanskim Unisom, tvrtkom TAS - Tvornica automobila Sarajevo. Ali makar je u rodnoj BiH poznat kao dobročinitelj, u tvrtkama koje preuzima diljem svijeta ima samo svoje poslovne interese pred očima. A oni su se već odavno pretvorili u pravi pohod protiv koncerna Volkswagen. No ima li dokaza da je tu bio spreman prekoračiti granicu kaznenog zakona?
Još mnogo pitanja
Niti to se ne čini osobito logičnim: svakako treba prvo razjasniti smrt ove osobe u automobilu. Da kod te smrti, kako prva obdukcija kaže, "nema stranog utjecaja" može se sumnjati već i zbog činjenice da nitko još nije čuo za slučaj da je netko umro na primjer od srčanog udara, nakon toga izašao iz auta u kojem mu se to dogodilo, zapalio ga i onda ponovno sjeo u njega.
Ali ako ubojstvo možda i jest počinjeno profesionalno, okolnosti to nisu: možda je nekome moglo biti u interesu da C.M. nestane bez traga, ali zapaliti automobil usred ljeta čak i na zabačenoj cesti je značilo da se za nekoliko minuta tamo sjatilo čitavo tuce vatrogasnih vozila. A otkriveno tijelo je tek pobudilo zanimanje policije, državnog odvjetništva - i medija. Kako za Volkswagen, tako i za Prevent. Jer o toj bitki će u svakom slučaju biti još mnogo riječi - ali sad ne samo u rubrici Gospodarstvo, nego i u Crnoj kronici.