Među radnom snagom u SAD-u zavladala je nova zaraza - milijuni radnika odjednom su dali otkaze, a rijetki su poslodavci koji znaju kako sačuvati svoje osoblje, piše The New York Times.
"Dogodi se šok kada vidite više ljudi kako odlazi. To je kao: 'Oh, postoji li nešto što ne vidim?" rekla je Tiff Cheng (27), koja je u srpnju napustila posao u digitalnom marketingu, zajedno s petero svojih bliskih prijatelja u agenciji koja zapošljava 40 osoba.
Kolovoz, rujan i listopad bilježe visoke stope otkaza, a prema podacima Ministarstva rada, dodatno su se intenzivirale u studenome kada je više od 4,5 milijuna radnika svojevoljno napustilo posao. Radi se o rekordu u dva desetljeća, otkako se prate ti podaci.
'Zaraza fluktuacije'
Ekonomisti navode da je pojačana konkurencija radnike dovela do boljih plaća i beneficija, što je neke od njih natjeralo da traže nove prilike, dok psiholozi imaju dodatno objašnjenje: u otkazima postoji nešto "zarazno". Radnici tako, navode istraživači, prilikom razmišljanja o napuštanju posla osim plaće, raznih beneficija i razvoja karijere, procjenjuju i "timsku kulturu" oko sebe. Odnosno, kada jedan zaposlenik ode, njegov odlazak drugima sugerira da je možda došlo vrijeme da i oni razmotre svoje mogućnosti. Istraživači to nazivaju "zarazom fluktuacije".
"Čak i jedna obavijest o otkazu može izazvati 'kritičnu točku", rekao je Will Felps, predavač menadžmenta na Sveučilištu New South Wales i autor studije koja govori o ovom fenomenu.
Felps i njegov tim proučavali su zapošljavanje osoblja u ugostiteljskoj tvrtki i odabiru bankovnih podružnica u SAD-u. Otkrili su da će odluka jednog radnika o napuštanju radnog mjesta potaknuti druge koji se ne osjećaju uklopljenima u tvrtku. U nedavnoj anketi u kojoj je sudjelovalo više od 21.000 članova LinkedIna, 59 posto ih je reklo da ih je odlazak kolege natjerao da i sami razmisle o otkazu.
Poslodavci se moraju dobro potruditi da bi zadržali radnike
Iako je poslodavcima jednostavan zadatak zamijeniti samo jednu osobu koja je dala otkaz, u slučaju da se radi o nekoliko njih, pa čak i desetak, tome više nije tako i postavljaju se pitanja što potiče sve odlaske.
Izvršni direktor marketinške softverske tvrtke Conductor, Seth Besmetnik, uočio je da stope prometa njegove tvrtke godinama lebde na niskim jednoznamenkastim brojkama, no u posljednje dvije godine promet je porastao na dvoznamenkastu brojku. No, za takav rezultat morao se dobro potruditi te je zaposlenicima, među ostalim, dodao nove slobodne dane.
Kathryn Minshew, izvršna direktorica stranice za traženje posla, upozorava klijente da želja jednog zaposlenika da napusti tvrtku ne bi trebala imati previše utjecaja na odluke koje donose kolege.
"Kada jedna osoba najavi otkaz, obično se postavljaju neka pitanja kolega i prijatelja na radnom mjestu. 'Kamo ideš? Zašto odlaziš?", rekla je, dodajući da taj trag neće uvijek dovesti ljude do boljih opcija.
PR stručnjakinja Aimee Wells prije godinu dana dala je otkaz u velikoj marketinškoj kompaniji u San Franciscu jer, kako navodi, više nije mogla balansirati između privatnog i profesionalnog života. "Ako ste u društvu u kojem svi počnu odlaziti, pitate se: 'Zašto ja zadnja sjedim ovdje?", zaključuje Wells.