U čitavoj Europi se podigla golema prašina oko ''golih'' skenera, uređaja koji posebno kratkim električnim valovima može prikazati promatranu osobu kao da uopće nema odjeće na sebi. U Njemačkoj su posebno glasni bili i oni koji su ukazivali na kršenje privatnosti građana i potrajalo je dok se nije našlo rješenje kojim ti aparati prikazuju doduše osobu koja se promatra, ali bez detalja lica i delikatnih dijelova tijela.
Ipak, bilo je potrebno posebno dopuštenje Europske komisije da se postave takvi skeneri u nekoliko zračnih luka u Europi kako bi se ispitala njihova pouzdanost. Jedan od ovih, inače veoma skupih, a k tome i velikih i složenih uređaja postavljen je i u zračnoj luci u Hamburgu. Nakon deset mjeseci rada je nadležnom ministarstvu poslano izvješće, doduše označeno kao povjerljivo, ali koje je ipak dospjelo u njemačke medije.
Izvješće o pouzdanosti uređaja isprva svjedoči kako je njime ''povećana razina sigurnosti'' i kako je, u usporedbi s dosadašnjim metodama pregleda putnika, ''moguće uočiti postojeće i prijetnje kakve bi mogle nastati u budućnosti''. To znači da je doista mnogo teže prošvercati nož ili neko oružje od materijala koji nije metal, baš kao i eksploziv - no, u izvještaju postoji i jedan veliki ''ali''.
Čak 70 posto lažnih uzbuna
Naime, takvi skeneri podižu uzbunu i kad trebaju - i mnogo češće kada ne trebaju. Sve u svemu, u čak 70 posto pregleda je uređaj službenicima javio opasnost te su u svakom od tih slučajeva te osobe morale biti pregledane još jednom, ručno. Pokazalo se da je uređaj osjetljiv na previše banalnih situacija - na previše slojeva odjeće, na nabor košulje ispod veste ili na čizme, a osoba koja se pregledava se doslovce ne smije ni pomaknuti za vrijeme pregleda.
Sve u svemu, rezultat testa je da se dvije trećine putnika ionako mora ručno pregledati, a čak jedna trećina detaljno - jer je uređaj i nakon ponovnog pokušaja bio uvjeren kako putnik želi u avion unijeti neki opasan predmet. Policija Lübecka koja vodi projekt u zračnoj luci u Hamburgu nije dala konačan nalaz testa - to prepušta političarima, ali je očito da je sklona odluci da se te uređaje baci na najbliže odlagalište krupnog otpada - ako proizvođač te opreme značajno ne unaprijedi skenere, piše Deutsche Welle.
U konačnici se sve svodi na novac i odluku Europske unije. Jer proizvođač ovih detektora 'L3Communications' je priznao ''određene poteškoće'', ali ukazuje na to da se može upustiti u doradu programa za upravljanje skenerima tek ako Europska unija dopusti njihovo korištenje - što onda znači da će postojati i tržište za njih. S druge strane, teško da će dobiti dozvolu s obzirom na to da je europskim policajcima pokazao da sve putnike ionako moraju pregledavati na 'stari' način.
Vezani članak:
arti-201103300022006