Prema podacima koje je u srijedu objavila međunarodna organizacija za borbu protiv korupcije Transparency International četiri od pet građana EU žele da se otkriju stvarni vlasnici kompanija i pravnih subjekata, a samo jedan od četiri građana vjeruje u učinkovitost vlada u prevenciji trošenja prljavog novca u njihovoj zemlji.
Hrvatski ogranak Transparency Internationala izvijestio je da su ti podaci objavljeni na dan kada se EU složila s novim pravilima prevencije pranja novca u Europskoj Uniji.
"Tvrtke čiji stvarni vlasnici nisu javno poznati mogu se koristiti za skrivanje sredstva korupcije, kriminalnih aktivnosti i izbjegavanja poreza, ali i za prikrivanje koruptivnih tragova. Postoji jasan javni interes u zaustavljanju ilegalnih tokova novca koji samo u EU godišnje iznosi 70 milijardi dolara. Većina EU vlada će uspostaviti javnosti dostupan registar vlasništva kompanija. To je ono što javnost želi, a doprinijelo bi istragama unutar i izvan EU", navodi udruga u priopćenju.
Pojašnjavaju da su identiteti mnogih pojedinaca uključenih u velike korupcijske afere skriveni kroz korištenje anonimnih tvrtki, zaklada i drugih pravnih subjekata. Analiza Svjetske banke i UN-a na više od 200 velikih slučajeva korupcije je, dodaju, pokazala da su u 70 posto slučajeva uključeni korumpirani političari pomoću anonimnih tvrtki i zaklada koje skrivaju njihov identitet.
Novac se krade iz javnih izvora u velikim razmjerima i skriven uskraćuje građanima kvalitetnije zdravstvo, obrazovanje i druge usluga koje potiču kvalitetniji život i napredak, upozorava Transparency International.
Predsjednica hrvatskog ogranka Davorka Budimir izjavila je da su podaci o stvarnom vlasništvu nad pravnim subjektima preduvjet za prevenciju korupcije.
"Ukoliko se iza pojedinih tvrtki prikrivaju stvarni vlasnici novac i imovina mogu se lako skrivati, koristiti, premještati i zloupotrebljavati. Za naše prilike od osobite važnosti je doznati tko su stvarni vlasnici medija u Hrvatskoj? Utjecaj koji imaju na kreiranje javnosti i na oblikovanje stavova građana je velik. Pozitivne društvene vrijednosti poput poštenja i odgovornosti ne mogu se stvarati ukoliko nismo upoznati s interesima stvarnih, javnosti nepoznatih vlasnika", istaknula Budimir.