Potrošači diljem svijeta uskoro bi se mogli suočiti još višim cijenama svakodnevnih artikla, upozorile su ovog tjedna tvrtke od prehrambenog diva Unilever Plc do proizvođača maziva WD-40 Co, piše Bloomberg.
Proizvođač Dove sapuna i sladolednih pločica Magnum u posljednjem je tromjesečju povisio cijene u prosjeku za više od 4%, što je najveći skok od 2012., a nagovijestio je da će se skok cijena nastaviti i u sljedećoj godini.
"Spriječeni smo još najmanje 12 mjeseci inflatornih pritisaka", rekao je izvršni direktor Unilevera Alan Jope u intervjuu za Bloomberg Televiziju. "Mi smo u inflatornom okruženju koje se događa jednom u dva desetljeća."
Tvrtke se suočavaju s velikim izazovima u lancu opskrbe, kao i s većim troškovima energije, sirovina, pakiranja i dostave.
Potošači se s time moraju pomiriti
U SAD-u se inflacija ubrzala na najjaču od 2008. U razvijenim gospodarstvima, neravnoteža ponude i potražnje nakon pandemije pogurala je stopu iznad 4% tek drugi put u posljednja dva desetljeća.
"Ovo je priča koja je dosljedna u cijelom svijetu. To je nešto s čime se potrošači sada moraju pomiriti", rekla je ekonomistica Jennifer Lee.
Ukupne cijene Nestlea porasle su 2,1% u trećem tromjesečju, najbrže u najmanje pet godina.
"Ono što vidimo s prednje strane inflacije je da će se situacija pogoršati, a zatim naravno radimo na cijenama kako bismo to nadoknadili", rekao je Schneider.
Danone je također naznačio da kupci u Europi i SAD-u neće izbjeći pritisak, a očekuje se rast troškova za oko 9% u drugoj polovici godine. "Mogli bismo vidjeti još više stope inflacije sljedeće godine", rekao je glavni financijski direktor Juergen Esser na konferencijskom pozivu.
Gubi se vjera u 'prolaznu inflaciju'
P&G, proizvođač Downy omekšivača i maramica za lice Puffs, ove fiskalne godine očekuje troškove od 2,3 milijarde dolara zbog povišenih troškova robe i transporta. Povećava cijene brojnih proizvoda i kaže da će se situacija nastaviti "razvijati".
Federalne rezerve ovog su tjedna u izvješću o američkom gospodarstvu navele da mnoge tvrtke pokazuju "veću sposobnost prenošenja povećanja troškova na kupce usred velike potražnje."
Jedna mjera inflacijskih očekivanja u SAD-u porasla je na najviši nivo od 2005., što je signal da financijska tržišta gube vjeru u ideju "prolazne" inflacije.
Britanski potrošači posebno su izloženi visokim cijenama jer Brexit povećava te izazove. Ugostiteljskom sektoru u zemlji nedostaje oko 500.000 radnika i suočava se s inflacijom troškova od čak 18%. Plaće kamiondžija rastu jer prijevoz robe postaje noćna mora za trgovce mješovitom robom u Velikoj Britaniji.