NEVOLJE TEHNOLOŠKOG DIVA /

Australija želi da Facebook plati medijima: Facebook prijeti blokadom dijeljenja vijesti

Image
Foto: Shutterstock

U pitanju je budućnost australskog medijskog okoliša, ali i šire

1.9.2020.
13:53
Shutterstock
VOYO logo

Australska vlada kani usvojiti zakon kojim bi se tehnološke divove poput Facebooka i Googlea obavezalo da dio prihoda prepuštaju medijskim kućama, odnosno da australskim medijima plate za objavljene vijesti, a cilj je zaštita nezavisnog novinarstva. Bitka je to koja se budno prati i u ostatku svijeta, a nakon što se Goggle usprotivio predloženom sada se javio i Facebook i zaprijetio da će Australcima onemogućiti dijeljenje medijskih sadržaja.

Image
Tehnološki divovi /

Australija će prva prisiliti Google i Facebook da plaćaju medijima objavljene vijesti

Image
Tehnološki divovi /

Australija će prva prisiliti Google i Facebook da plaćaju medijima objavljene vijesti

Dokument bi trebao stupiti na snagu do kraja godine, a utvrđuje postupak pregovora medijskih kuća i digitalnih tvrtki i kazne kojima se želi prisiliti platforme poput Googlea i Facebooka da s medijskim kompanijama postignu dogovor o podjeli prihoda od objave medijskih sadržaja. Velike australske medijske kompanije predlažu da tehnološki divovi godišnje plaćaju između 430 do 740 milijuna američkih dolara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Australska Komisija za zaštitu tržišnog natjecanja i potrošača (ACCC) predložila je kodeks koji određuje digitalnim platformama rok od tri mjeseca za dogovor s medijskim tvrtkama, a ako dogovor nije postignut u proces se uključuje arbitar koji utvrđuje obaveze ditigalnih tvrtki. Cilj kodeksa je stvoriti ravnopravne uvjete za pregovore o sporazumu o plaćanju za objavu sadržaja, pojasnila je australska vlada.

No, tehnološki divovi nimalo blagonaklono ne gledaju na takve aspiracije vlasti. Na tu temu oglasio se direktor Facebooka za Australiju i Novi Zeland Will Easton i poručio: ''Ako nacrt kodeksa postane zakon, bit ćemo prisiljeni zabraniti izdavačima i građanima u Australiji podjelu lokalnih i međunarodnih vijesti na Facebooku i Instagramu''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Easton tvrdi da novi propis ''pogrešno tumači dinamiku interneta i prouzročit će štetu upo onim medijskim organizacijama koje vlada pokušava zaštititi'', piše Globalnews: ''(Blokada) nije naš prvi izbor, već posljednji. To je zapravo naša jedina obrana od ishoda koji prkosi logici i na dulji će rok naštetiti, a ne pomoći, živahnom australskom medijskom i novinskom sektoru''.

Facebook ističe da je intenzivno surađivao s ACCC-om i da dijeli Vladin cilj pružanja podrške novinskim organizacijama koje imaju problema, ali smatra da je rješenje "kontraproduktivno": ''Najviše zbunjuje što bi se Facebook natjeralo da novinskim organizacijama plaća za sadržaj koji izdavači dobrovoljno postavljaju na naše platforme i što cijena zanemaruje financijsku vrijednost koju donosimo izdavačima. ACCC polazi od pretpostavke da Facebook ostvaruje veću korist u odnosu s izdavačima, a zapravo je obrnuto".

Objavama na Facebooku australske medijske organizacije povećavaju broj čitatelja što im omogućava da prodaju više pretplata i zarađuju na oglašavanju, upozorio je Easton i naglasio da izdavači ostvaruju i dodatni milijunski promet besplatnim preusmjeravanjem čitatelja iz Facebookovih Novosti na njihove internetske stranice.

Facebooku je odgovorio australski ministar financija Josh Frydenberg kazavši za The West Australian da je svrha zakona stvaranje održivijeg medijskog krajolika i da vlada ne prihvaća ničije ucjene ni prijetnje: ''Naše reforme sektora digitalnih platformi vodeće su u svijetu i nadovezuju se na pionirsku 18-mjesečnu istragu ACCC-a''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podsjetimo, Google se također usprotivio predloženom kodeksu te je pretprošloga mjeseca upozorio Australce da bi, bude li usvojen, mogli izgubiti pristup besplatnim uslugama i da bi njihovi osobni podaci mogli biti kompromitirani. Tu je tvrdnju odmah opovrgnuo ACCC kazavšii da Google neće morati s australskim medijima dijeliti dodatne korisničke podatke ako to sam ne odluči.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo