Kako bi se pomoglo INI, koja zbog rekordnih cijena sirove nafte na svjetskom tržištu gomila gubitke, zakonskim izmjenama predložit će se smanjenje trošarina (u važećoj maloprodajnoj cijeni) za 60 lipa po litri motornih benzina i eurodizela. Odluke su to hrvatske Vlade koja je na današnjoj sjednici prihvatila mjere za stabilizaciju poslovanja INE, HEP-a, HŽ-a, osam tvrtki agroindustrijskog kompleksa i pet brodogradilišta.
Bez efikasnih mjera sanacije državnih poduzeća (INA, HEP, HŽ) teško je govoriti o okončanju gospodarske krize, o mogućnostima gospodarskog razvoja, istaknuo je premijer Ivica Račan. Poljoprivreda i brodogradnja gospodarske su grane koje se posebno tretiraju, jer su to važni sektori za Hrvatsku, naglašava potpredsjednik Vlade Slavko Linić. Nema stečajeva, ide se na zajedničko dogovaranje vezano za financijsko i organizacijsko konsolidiranje. Prestaje bilo kakva nesigurnost za te tvrtke, uprave, radnike, kazao je Linić. Izvijestio je da su predviđene mjere jučer raspravljene sa socijalnim partnerima, da im potporu daju i poslodavci, sindikati i Hrvatska gospodarska komora. Linić napominje da mjere neće, osim u zbrinjavanju radnika, opteretiti proračun. Odlukama Vlade koje se odnose na energetski sektor prestaje se voditi politika socijalnog mira kroz cijene energenata, kazao je Linić. No, mjerama socijalne politike pomoći će se osobama teškog socijalnog položaja koji to ne budu mogli plaćati.
Tako će se kod električne energije, koja za kućanstva poskupljuje za oko 25 posto, za socijalno ugrožene i umirovljenike cijene dodatno smanjiti za 4 do 7 posto ako im je potrošnja struje ispod prosjeka, odnosno za 6 do 7 posto ako troše iznad prosjeka, objasnio je ministar gospodarstva Goranko Fižulić. S druge strane struja će pojeftiniti za gospodarstvo za 7,6 posto, pa će, obzirom na povećanje za kućanstva, prosječno cijena električne energije porasti za 6,7 posto. Te su mjere usmjerene na ublažavanje problema HEP-a, čiji se mogući gubitci u ovoj godini procjenjuju na 600 milijuna kuna, a Vlada je prihvatila i mjere za pomoć INI čiji se očekivani gubitak procjenjuje na 480 milijuna kuna do 1,6 milijardi kuna.
U Hrvatskoj, istaknuo je Fižulić, nije bilo povećanja cijena naftnih derivata iako barel sirove nafte na svjetskom tržištu doseže rekordne iznose i više od 35 dolara po barelu. Po litri benzina INA, kaže Fižulić, gubi jednu do četiri lipe. Stoga je Vlada zadužila Ministarstvo financija da predloži izmjene Zakona o trošarinama i smanji trošarine za 60 lipa po litri. Tako se cijene derivata ne bi mijenjale, a INI bi se pomoglo povećanjem njenog udjela u maloprodajnoj cijeni, a smanjenjem udjela trošarina. Ministarstvo gospodarstva zaduženo je uz ostalo i da odmah načini potrebne izmjene propisa iz područja kontrole cijena tako da se osigura uvođenje tržišnog formiranja cijena naftnih derivata za derivate na koje se plaća trošarina, te da izradi prijedlog novog tarifnog sustava za električnu energiju.
Vlada je prihvatila i mjere za sanaciju PIK-a Vrbovec, Belja, Vupika, IPK Osijek, Đakovštine, Kutjeva, Jasinja iz Slavonskog broda i PP Orahovica. Tim će se poduzećima otpisati potraživanja prema proračunu (595 milijuna kuna), reprogramirati obveze, dio potraživanja pretvoriti u ulog (410 milijuna). Za zbrinjavanje viška radnika utrošit će se oko 56 milijuna kuna, a trebala bi dobiti i oko 233 milijuna kuna kredita HBOR-a ili druge banke. Tako su sveukupne mjere "teške" 1,4 milijardu kuna.
Raznim mjerama pomoći će se i pet hrvatskih brodogradilišta - pulski Uljanik, riječki "3. maj", Kraljevica, Brodosplit i Brodotrogir. Rekapitulacija pokazuje da će za te mjere do 2003. trebati oko 3,7 milijardi kuna. U to primjerice ulazi otpis 480 milijuna kuna potraživanja, oslobađanje od plaćanja doprinosa od 1. siječnja ove godine do završetka sanacije ili najdulje do kraja godine i otpis oko 245 milijuna kuna tih potraživanja, prijenos oko 355 milijuna kuna potraživanja u ulog, suglasnost na reprogram kredita s državnim jamstvima izmirenje duga dionicama iz portfelja HFP-a, te 1,56 milijardi kuna subvencija do 2003.
Već danas državna su jamstva dana HBOR-u za praćenje financiranja novogradnji u tri brodogradilišta - Brodosplitu, Brodotrogiru i Uljaniku. Vlada se suglasila i s prijedlogom mjera za restrukturiranje HŽ-a sadržanim u Prijedlogu strategije i restrukturiranja HŽ-a, koji bi trebao podržati i Sabor. Tim se mjerama uz ostalo predlaže racionalizacija poslovanja, postupno (u idućih deset godina) dizanje cijena, obustava prometa na određenim prugama, smanjenje broja zaposlenih za što bi se u ovoj godini izdvojilo 64 milijuna, a u idućoj 75 milijuna kuna.
Potpredsjednik Vlade Slavko Linić najavio je da će se na sjednicama Vlade uskoro naći i kutinska Petrokemija, sisačka Željezara i šibenski TLM, kao i turistički sektor.