Umjesto briselskog zbogom nafti, Ferrari i Porsche nude alternativu. Automobilski giganti smatraju da rješenje za industriju nisu baterije nego e-gorivo. Skuplje je za proizvesti, ali ne zagađuje, a motori i dalje imaju onaj pravi, sportski zvuk.
"Mislim da će potražnja za vozilima luksuznog segmenta, naročito za vozilima s unutarnjim izgaranjem ostati ovakva, ako ne i veća u narednom periodu od barem desetak godina", smatra prodajni savjetnik Hrvoje Miholić.
Ljudi ih i dalje žele, ali Unija do 2035. planira zabraniti prodaju novih benzinaca i dizelaša. Nova sintetička CO2 neutralna goriva mogla bi uletjeti kao zamjena ili konkurencija električnim automobilima.
"Motori s unutarnjim sagorijevanjem mogu koristiti ta sintetička goriva koja su doduše sada još jako skupa, ali ubuduće će pojeftiniti", kaže Darin Janković, direktor analitičke tvrtke za autoindustriju.
Protivnici odluke Bruxellesa kažu da bi prenagla zabrana prodaje klasičnih vozila uništila brojna radna mjesta, čime bi Europa sama sebi pucala u nogu.
"Ako se zabrani takve automobile uletit će Kinezi koji već imaju otprilike 80 modela, dakle puno više nego Europljani i tu bi za njih mogao biti veliki ekonomski problem", tvrdi Janković.
Problem za industriju, ali i za obične građane.
Dok se u Bruxellesu raspravlja jesu li bolji automobili na struju ili na e-goriva, Hrvate muče posve druge brige. Prosječna starost vozila je 14,6 godina, većina nema ni za obična vozila, a o naprednim e-varijantama mogu samo sanjati.
Mala kupovna moć, loša infrastruktura, mnogo je poteškoća s velikim planom vožnje na struju.
"Ako napravimo ovakav drastičan prijelaz iz vozila koja imamo danas na električna vozila, koja su znatno skuplja, mislim da će osobni automobil postati luksuz", tvrdi Goran Zovak s Fakulteta prometnih znanosti.
Sve je to cijena čiste energije, no što ako ona i nije tako čista. Za proizvodnju automobilskih baterija potreban je litij za čije iskopavanje treba mnogo vode. Puno je nusprodukata. Ovaj rudnik u čudesnoj pustinji Atacama zorno prikazuje probleme lokalnog stanovništva koje na litij ima drukčiju perspektivu.
"Dolazi rudarska industrija, napada i uzima nam vodu. Uzeli su nam pravo na vodu, upisali da je njihova voda", kaže Pamela Condori iz Čilea.
Želja zapada za čistim zrakom, na naplatu dolazi negdje drugdje, daleko od očiju javnosti.
"Ako ne prilagodimo naše institucije i ne usvojimo ekološke standarde prema potrebama društva, bit će vrlo teško dugoročno održavati rudarske aktivnosti", smatra Willy Krach, zamjenik tajnika u Ministarstvu za rude Čilea.
Uz sve navedeno, baterije imaju još jedan veliki problem, upozoravaju stručnjaci.
"Zbrinjavanje nusprodukata i u konačnici zbrinjavanje baterija nakon upotrebe. O tome se jako malo govori, a to je veliki zadatak koji predstoji pred nama", poručuje Zovak.
Europa se odriče ovisnosti o fosilnim gorivima koja izgaraju CO2, je li rješenje nova ovisnost o baterijama na litij, e-gorivo ili nešto treće, odgovor će se očito i dalje tražiti.