EU LANSIRA ISTRAGU /

Papuče za 50 centi, kuglice za bor euro. Kupovina kao igrica i istraga: Što kupujemo na Temuu?

U doba inflacije i nemogućih cijena mnogi utjehu pronalaze naručujući iz kineskih online trgovina. Maska za mobitel za euro, kofer za 18, majice za 3 eura, papuče za 50 centi. Ali problem je što s jeftinom robom često dođu neželjene stvari, kao primjerice živa. Pa je Europska Komisija protiv Temua pokrenula istragu

Ana Trcol

Ana Trcol

Prati pitanja okoliša i ljudskih prava. Od ostalih interesa izdvaja ljeto i pričanje s psima na ulici

1.11.2024.
11:34
VOYO logo

Od tenisica za 14 eura do kuglica za bor u obliku ribe za jedan euro – kineske online platforme poput Sheina, Temua i AliExpressa nude niz proizvoda koji su pokorili globalno tržište svojom nevjerojatno pristupačnom ponudom i privlačnim oglašavanjem. Puno je onih koji se odlučuju za kupovinu na ovim platformama – od odjeće i kućnih ukrasa do alata i sitnica za ljubimce. TikTok preplavljuju videozapisi kupaca koji pokazuju svoje 'ulove', uz cijene koje su gotovo nerealno niske.

Kineske stranice za online kupovinu poharale su svijet - prihodi Shina u prošloj su godini iznosili 32 milijarde dolara, a Temua 15 milijardi. No samo u prvih 6 mjesecu ove godine - 20 milijardi. Imaju stotine milijuna korisnika, a svoj uspjeh baziraju na izrazito jeftinim stvarima i marketingu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trikovi jeftine kupovine

Stranice su dizajnirane poput igrice u kojoj korisnici sakupljaju popuste i poticaje za još više kupovine. Marketinški stručnjaci ističu kako je ovo strateški cilj online trgovina, koje kroz niske cijene i ponudu popusta navlače korisnike na impulzivnu kupovinu.

Petar Tanta, marketinški stručnjak, napominje kako je marketinški pritisak na korisnike ogroman: "Nudi vam se povoljna stvar za početak, uz popust koji potiče na svakodnevnu kupovinu. S vremenom završite s mnogo proizvoda koji vam zapravo nisu potrebni." Upravo ovakav koncept tjera korisnike da stalno kupuju i troše, dok konkurentske platforme teško mogu pratiti ovakav tempo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na nedavnom Super Bowlu, primjerice, Temu je platio oglas. "Kupuj kao milijarder", bila je njihova reklama, a samo 30 sekundi plaća se oko 7 milijuna dolara.

Niska cijena dolazi uz cijenu radnika

Dok potrošači uživaju u povoljnim cijenama, manje je poznata druga strana priče – uvjeti rada u kineskim tvornicama iz kojih dolaze ti proizvodi. Radnici, često bez zaštite i osnovnih prava, rade i do 70 sati tjedno u uvjetima daleko od standarda.

Neki su proizvodi, unatoč privlačnoj cijeni, pokazali zabrinjavajuće nedostatke u kvaliteti i sigurnosti. Primjerice, nedavna istraživanja u Južnoj Koreji otkrila su nedopuštene razine žive u sandalama, kiseline koja služi kao omekšivač za plastiku u cipelama i kancerogeni dioksan u lakovima za nokte.

Danski potrošač Peder Simonsen otkrio je kako je odvijačem rastavio tvrdi disk kupljen na jednoj od platformi. "Počeo sam se smijati jer je unutra bila samo velika gruda ljepila, gruda olova, mala SD kartica od mobitela i USB kabel.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istraga Europske unije

Zbog svih navedenih razloga, Europska unija odlučila je istražiti platformu Temu.

Europarlamentarka Biljana Borzan navodi kako su potrošačke udruge iz 17 zemalja članica prijavile sumnju na proizvode na Temuu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"I to da se radi o problemima - sigurnosnim, zdravstvenim, sigurnosnim ili čak ilegalnim proizvodima", napominje Borzan.
Sumnja se i da nemaju učinkovite sustave kontrole za praćenje onoga što se događa na platformi, a zabrinjava ih i dizajn stranice koji bi mogao izazvati ovisnost. Utvrde li da su krivi, Temu može dobiti kaznu u iznosu 6% globalnog prometa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo