Primali su mito, puštali na tehničkom neispravna vozila i pali u ruke policije i USKOK-a. Na području Ličko-senjske županije uhićeni su djelatnici stanica koji su za nekoliko desetaka eura mita vlasnicima neispravnih vozila gledali kroz prste.
Naša reporterka Ivana Ivanda Rožić uživo se javila ispred prostorija USKOK-a. "Prije nekoliko trenutaka jedna grupa dovedena je u prostorije USKOK-a. Zatim ide klasična procedura - dat će iskaz, a USKOK će odlučiti za koga će od njih zatražiti istražni zatvor o čemu će eventualno u srijedu odlučivati sudac istrage", rekla je naša reporterka.
Zatim je razgovarala s Krunoslavom Ormužem, sudskim vještakom za promet. Ormuž kaže da mu je nevjerojatno da su policija i USKOK tek sada saznali za ovaj slučaj, jer je to "urbana legenda" i svi pričaju o tih 20-30 eura: "Ako je istina, meni je nevjerojatno. Budući da policija i HAK vrše cjelogodišnji stalni nadzor nad radom stanica tehničkog pregleda, odnosno nad radom nadzornika, odnosno referenata koji se bave upravnim poslovima u stanicama za tehnički pregled."
Kako izgledaju nadzori?
Opisao nam je kako izgledaju nadzori: "Nadzornika u sustavu tehničkih pregleda u Hrvatskoj ima otprilike 1.200, a referenata još 800. To su sve licencirani ljudi s posebnim ovlastima koji prolaze cjelogodišnje obrazovanje i svake dvije godine polažu ispite da bi mogli produžiti licencu. Nadzori izgledaju vrlo banalno. Dovoljno je da policija stane iza stanice tehničkog pregleda i kad zamijeti automobil za koji postoji sumnja da nije tehnički ispravan, jednostavno ga vrate na takozvani izvanredni tehnički problem. Tada se potpuno posvete i promatraju je li i li nije stvarno ispravan."
Često se zna čuti da ljudi uglavnom novac daju zbog manjih grešaka jer se boje da automobil neće proći tehnički. "Mislim da je to krivi pristup, budući da je pregled posvećen sigurnosti automobila, kako njegovog korisnika tako i svih drugih u prometu. Neobično je da neki relativno mali kvarovi mogu proći. Međutim, zakonodavac je predvidio tri nivoa kvarova, od kojih su neki vrlo opasni. Na primjer, kvarovi sustava za upravljanje, kočnica ili ne daj Bože guma. Tada nitko ne bi smio preuzeti odgovornost od nadzornika da pusti taj automobil u javni cestovni promet", tvrdi Ormuž.
'Prodali su svoj kredibilitet za sitne novce'
"Mi smo prije dosta godina radili analize koliki je broj automobila bio tehnički neispravan, a sudjelovao je u teškim prometnim nesrećama sa smrtno stradalima. Tada se, imajući na umu tadašnju situaciju, pokazalo da je desetak automobila bilo tehnički neispravno. Te neispravnostima su se, tehnički su se mogle povezati s nesrećama, odnosno direktno su bili povezani sa smrtno stradalima", nastavlja Ormuž.
Pitali smo bi li trebala odgovarati osoba koja je davala mito. "Nisam pravni stručnjak da bih to mogao komentirati s pravnog aspekta. Međutim, mislim da je odgovoran onaj tko je primio i tko je dao mito. Još ću jednom reći, za relativno sitne novce, ljudi su prodali svoj kredibilitet i ugrozili na neki način razmišljanje o svim drugim nadzornicima kojih ima vrlo poštenih i profesionalnih", zaključuje naš sugovornik.