Od četvrtaka hrvatsko nebo čuva prvih šest od 12 moćnih borbenih zrakoplova Rafala koliko smo ih kupili od Francuske. No, o kakvim je zapravo zaštitnicima neba riječ?
Daso Rafal F3R je najnovija, unaprijeđena verzija francuskog višenamjenskog borbenog aviona, predstavljena prije 3 godine.
Eskadrilu od 12 rabljenih, 10 jednosjeda i 2 dvosjeda Hrvatska će platiti 999 milijuna eura, odnosno 1,18 milijardi eura s PDV-om. U tu cijenu je uz avione uključeno naoružanje, infrastruktura i obuka pilota. Taj iznos država već plaća u ratama, zaključno sa sljedećom godinom.
Prvi Rafali u Zagreb stižu danas, taman kad istječe rok upotrebe MIG-ovima, koji su stari četrdesetak godina. Najstarijem Rafalu je 10 godina, a ratnom zrakoplovstvu služit će idućih 30 do 40.
Rafale ima raspon krila od 11, uz duljinu trupa od 15 metara dakle nešto je veći od hrvatskih migova.
Maksimalna brzina im je podjednaka oko 2 tisuće 200 kilometara na sat s tim da Francuz, koji je puno moderniji može čak i krstariti nadzvučnom brzinom od oko tisuću 700 kilometara na sat. To je jedna od karakteristika koje su presudile u izboru, druga je jedinstveno velika nosivost.
Ovaj avion s gorivom ima oko 15 tona, ali može ponijeti još 9 i pol tona naoružanja i dodatnog goriva.
U naoružanju se posebno ističu projektili dugog dometa Meteor, koji mogu uništiti ciljeve udaljene i do 150 kilometara.
Poznato je da Rafale, uz naravno Francusku, koriste i Egipat, Katar, Indija i Grčka. Kada ih Hrvatska već ima želi ih i Srbija, pa sada najavljuju i oni kupnju moćne eskadrile.
Avion je dokazan i u ratnim uvjetima - korišten je u Iraku, Afganistanu, Siriji, Libiji i Maliju. Za Hrvatsku - ovo je najveća vojna investicija od neovisnosti.
POGLEDAJTE VIDEO: Stručnjak za geopolitiku o Rafalima: 'Ovo je bila vježba, ali očito se simbolički htjela pokazati jedna stvar...'