Prosječna garancija jednog mobitela je +samo dvije godine.
U isto vrijeme, cijene nekih uređaja idu i preko 1500 eura, ali rijetko ih prati kvaliteta, kojom su nezadovoljni i potrošači.
Nikolina iz Zagreba podijelila je svoja iskustva: "Unutar te garancije već se mobiteli počnu kvariti. Evo, prije mjesec i pol dana kupila sam mobitel koji već sad šteka i sad ja više ne znam bi li otišla tamo, ne bi... Pa se čeka po mjesec-dva-tri, pa ti ne daju zamjenski..."
Danica iz Zagreba također je primijetila kako se uređaji kvare kao da su programirani za to: "Moje iskustvo kaže da čim prođe vrijeme garancije možete ga baciti jer se stvarno ne isplati pojedine aparate popravljati."
Boris daje svoje iskustva: "Kod popravka vam je problem što promijenite jedan segment kao na autu i onda krepa drugi. I tko mi garantira da ne bude naknadnih troškova?"
Takav stav dijeli više od 80 posto Hrvata, pokazalo je to istraživanje europarlamentarke Biljane Borzan. Ona je ujedno i glavna autorica novog Zakona o osnaživanju potrošača u kojem se kao rješenje navodi oznaka popravljivosti.
"Novim zakonom će biti oznaka na tabletu i mobitelu koliko je uređaj trajan odnosno koliko ga je lako popraviti. Također na mobitelima će biti još dodatna oznaka koliko ga puta možemo ispustiti, a da i dalje radi. Koliko je otporan na prašinu i vodu i koliko možemo očekivati da je baterija trajna", rekla je Borzan.
Nada se i da će ovaj potez potaknuti proizvođače na kvalitetniju proizvodnju. To bi, uz kupce, išlo u korist i onima koji te uređaje popravljaju. Matej Šakić je suvlasnik servisa za mobitele i kaže da su nabava i cijene rezervnih dijelova najveća prepreka.
"Imamo dosta slučajeva gdje strankama moramo objasniti da njihov uređaj nije popravljiv što zbog dostupnosti dijelova što zbog kompliciranosti servisa. Time što će kupci birati lako popravljive uređaje to će nama biti bolje", rekao je Šakić.
Ova praksa trebala bi zaživjeti 2025. godine. Bit će to tek početak, jer ista je oznaka u planu i za druge elektroničke proizvode.