I baš kada smo pomislili - jedini tehnološki neprijatelj nam je mobitel, pokazalo se da čovjek više ne može vjerovati ni veš mašini, ni frižideru, ni termostatu, ni zvučnicima, ni televizoru.
Britansko istraživanje potvrdilo je ono čega smo se bojali - kućanski aparati nas prisluškuju, a onda podatke prodaju Googleu, Amazonu, Tiktoku, Meti.
„Skupljaju podatke o vama. Gledaju koliko često koristite te uređaje da personaliziraju tu uslugu. Nije baš da veš mašina cijelo vrijeme sluša što se događa u kupani, ili frižider da vas doslovno sluša“, kaže nam marketinški stručnjak Petar Tanta.
Jer to bi zaista bilo previše podataka. Ali, znaju vaša kretanja, vaše navike.
„Oni svi imaju u sebi imaju neko malo računalo, koje je povezano na Wi-Fi, pa onda i na Internet. Sva ta mala računala dijele informacije sa servisima online, na ovom istraživanju utvrđeno je da jako puno uređaja dijeli informacije koje ne bi trebali“, govori nam Leon Juranić, inače bijeli haker.
Ali, dobrim dijelom smo i sami krivi. Jer svaki puta kada nabavimo smart uređaj, dajemo mu svoje ime, prezime, lokaciju, priključujemo ga na Wi-Fi, skidalo aplikaciju s kojom ćemo upravljati našom novom veš mašinom - i voila.
Tako mu dajemo pristup podacima. A nisu oni jedini, na testu privatnosti padaju i automobil.
"Znaju našu rutu do posla, našu lokaciju, ali i pjesme koje slušamo. Neka istraživanja pokazuju da znaju i osobne stvari o nama, kao što je naš seksualni život. Što bi značilo da svaki puta kada se Bluetooth-om spojimo u automobilu dajemo im sve na mobitelu, od poziva, mailova do kontakata pa i ono što smo pretraživali ", potvrđuje nam Kristijan Tićak, urednik magazina Auto motor i sport
„Oni žele prodati personalizirane oglase s različitim proizvođačima. To će i učiniti ako im damo pristup našim navikama, lokacijama. U budućnosti će i osiguravajuće tvrtke koristiti te podatke. Jer na osnovu vaše stila vožnje može se zaključiti koliko ste vični brzoj vožnji, riziku, a osiguravajuće kuće prodaju rizik, a onda ga kasnije mogu skuplje naplatiti ukoliko utvrde da ste žestoki na gasu“, dodaje Tićak.
Ali sve ovo može ići puno dalje, i može biti puno luđe. New York Times prije nekoliko godina pisao je o tinejdžerici za koju je američki lanac trgovina znao da je trudna i prije njezine obitelji. Kako? Promatraju što trudnice u kojoj fazi trudnoće kupuju. I onda zaključe recimo da ako djevojka kupuje shea maslac, losion, cink, magnezij - postoji šansa od 87% da je trudna. I tako šalju personalizirane kupone o odjeći za bebe, krevetićima i boce.
„Danas možete ponuditi svoj proizvod putem društvenih mreža, određenoj osobi koja se nalazi u određenom gradu, koja voli određenu boji, ima određen broj godina i ima određenu platežnu moć. Nisu to podaci koje smo mi ukrali, ljudi su to sami dali. Pa pogledajmo samo META-u i njezine platforme, pa mi smo samo zadnjih 10tak godina dali toliko podataka a dobrovoljno“, kaže Petar Tanta, marketinški stručnjak.
Da, pomalo zastrašujuće da netko zna gotovo sve o vama, pa možda i malo više od vašeg dečka ili cure. Jedino što možemo na kraju zaključiti - toster vas sigurno neće iznevjeriti, on sigurno ne prisluškuje. Dokle god ga ne spojite na internet.