Stupile su na snagu Vladine mjere ograničavanja cijena za 30 proizvoda. Barem u teoriji, potrošači bi trebali tražiti znak za spas novčanika.
Nenad Stanić iz Zagreba bio je danas u dućanu i otkriva nam svoje dojmove: "Prošao sam sve i cijene su ostale na istom nivou kao što su i bile, a ovo što oni nama prodaju foru – to neka si okače mačku za rep".
Mirjana Novačić, također iz Zagreba, misli da su korekcije mršave: "Mislim da je to sve minimalno što su mogli učiniti, tek pokazivanje dobre volje. Ništa posebno za nas obične ljude."
Najveća razlika vidi se na tjestenini, riži i WC papiru koji je s nešto više od pet eura, pao na tri eura.
Premium proizvodi gotovo su cjenovno izjednačeni s robnim markama. Ograničene su cijene za 30 osnovnih proizvoda.
Antun Galović primijetio je da su neke cijene ipak pale: "Vidio sam da je riža jeftinija, neko povrće, higijenske potrepštine. To je pohvalno".
Ljiljana Kolašek misli da mjere nisu pogođene: "Kad pogledate da se mogu pronaći cijene niže od ove koju je ograničila Vlada, mislim da je potrebno primijeniti neke sasvim druge mjere ne ove."
Već samo nakon nekoliko sati neki proizvodi brzo su razgrabljeni. Logistički je za trgovce bilo sve zahtjevno, pa je na policama nekih trgovina zavladala nestašica i najtraženijeg znaka.
Mirko Budumir, potpredsjednik izvršnog odbora HUP-Udruge trgovina, kaže: "Mi nismo dobili dovoljnu količinu tih markica, tako da se svaki trgovac snalazi. Ja sam riješio to na način da sam ih kopirao u kopiraoni i stavio to ispred proizvoda."
Zamrzavanje cijena moglo bi naštetiti malim trgovcima među kojima ključa nezadovoljstvo. Sve su, kako kažu, doznali iz medija. U pregovorima s Vladom nisu sudjelovali, iako ih je 600.
Oliver Vuletić, predsjednik Saveza udruga malih trgovaca, komentira: "U ovom slučaju ograničena cijena je u maloprodaji. Niti jednom dobavljaču nije ograničena cijena i mi zaista ne znamo s kolikom mi maržom radimo na tih 30 artikala koji su trenutačno zaštićeni."
Zbog svega ne isključuju mogućnost ni praznih polica.
Budimir nastavlja: "Neki će trgovci imati više gubitaka neki manje. Sad se moraju trgovci dogovarati s proizvođačima i potencijalni gubitci morat će se dijeliti ili će se prevaliti na proizvođače. U najgoroj situaciji nećemo imati proizvoda na polici."
A dogovor s dobavljačima i proizvođačima ne upućuje na dobro. Dok je cijena 30 proizvoda ograničena, druge bi mogli rasti. Primjerice, ulja, margarini, majoneza…
Vuletić također dodaje: "Imamo najavu određenog dijela dobavljača. Njih osam su poslali novi cjenik trgovcima za podizanje cijena od 1. listopada. Primjerice, mliječna industrija je poslala svoj novi cjenik u kojem je marža na ograničenim proizvodima jogurt od 180 i 200 grama je marža u prosjeku od 3 do 5 posto."
Za male trgovce gotovo neisplativo, a pitanje je koliko će od svega imati koristi građani.