Popust na ukupnu kupnju od 15 posto, popusti na dekorativnu kozmetiku od 30 posto, brojni i konstantni popusti na parfeme i do 50 posto, jedan artikl platiš, a drugi dobiješ gratis samo su neke od akcija kojim u zadnje vrijeme drogerije mame kupce kako bi zgrabile što veći dio tržišnog kolača. Svjesni su da neće biti lako, jer je u džepovima hrvatskih građana sve manje novca.
Potvrđuju to i netom predstavljeni rezultati dm-a, koji je s udjelom od 26,36 posto lider na ovom tržištu. U fiskalnoj godini 2013./2014. dm Hrvatska ostvario je ukupan promet u iznosu od 1,97 milijardi kuna, što je u odnosu na prošlu godinu porast od 0,48 posto. Neto dobit iznosi nešto više od 70 milijuna kuna i u odnosu na isto razdoblje lani manja je za osam posto.
'Darovali' 177 milijuna kuna
Kroz razne akcije u prošloj godini ovaj maloprodajni lanac odobrio je ukupno 177 milijuna kuna raznih popusta, što je za 22 posto više u odnosu na prethodnu godinu.
Šef dm-a Hrvatska Mirko Mrakužić potvrđuje da je filozofija kompanije da se popustima i raznim drugim pogodnostima zadrže kupci te zadrži odnosno poveća udio na tržištu.
Na pitanje ima li prostora za snižavanje redovnih cijena (onih koje nisu akcijske), jer su, primjerice u Njemačkoj niže, prvenstveno u kategoriji zdrave hrane, Mrakužić odgovara da se s tom zemljom teško uspoređivati jer se radi o ogromnom tržištu koje ima svoje prednosti. Tako, primjerice, u Njemačkoj, uz to što je niža stopa PDV-a, iznosi 19 posto, drugačiji koncept poslovanja omogućuje manje troškove transporta. U Njemačkoj dm-ove trgovine posluju kao diskonteri, te su znatno veće - u Hrvatskoj prosječna trgovina velika 300 metara kvadratnih, a u Njemačkoj 650 metara kvadratnih. Uz to, u zemlji u kojoj je tvrtka osnovana 1973., trgovine dm-a po središtima gradova nisu uobičajene već po velikim trgovačkim centrima, a sve to ostavlja prostora za smanjenje troškova i na kraju za niže cijene proizvoda. Što se Austrije tiče, Markužić tvrdi da cijene nisu niže nego u Hrvatskoj.
Müller, koji ima gotovo sedam puta manje specijaliziranih trgovina u odnosu na tržišnog lidera dm-a, u 2013. ostvario je odlične poslovne rezultate - imali su oko 746 milijuna kuna prihoda i dobiti 8,8 milijuna kuna. U Hrvatskoj imaju 23 poslovnice i zapošljavaju više od 800 ljudi. U ekspanziji ih nije zaustavila kriza, na proljeće ove godine otvorili su nove poslovnice i proširili poslovanje na Istru. Najavili su daljnje širenje i zapošljavanje novih ljudi.
Kozmo, jedina drogerija u hrvatskom vlasništvu, u 2013. ostvarila je prihode u iznosu od 236 milijuna kuna, a što je u odnosu na 2012. rast od 4,5 posto. Kozmo trenutno ima 75 drogerija u više od 50 gradova, a pokriva 12 posto tržišta drogerija. U planu im je rast udjela na drogerijskom tržištu i širenje poslovnica.
Popusti i novi proizvodi
"Bilježimo rast u posljednjih godinu dana, u 2014. rastemo 10 posto, a nadamo se da će se takav trend i nastaviti", kažu u Kozmu.
Na pitanje na koji načine se bore i kao će pridobiti kupce, šefica promocije Kozma odgovara da uvijek osluškuju potrebe i želje svojih kupaca te u skladu s tim formiraju razne akcije.
"Naša dugogodišnja akcija Kozmo srijeda izvrsno je prihvaćena od strane kupaca, a u njoj dajemo popust od 30-40 posto na određeni asortiman, ali tu su druge akcije poput happy houra i vikend akcija. Nastojimo dodatno iznenaditi i nagraditi naše kupce pa tako svaki vikend imamo i Vikend akcije na određeni asortiman", navode u Kozmu, ističući da se trude uvijek u ponudi imati nešto novo, i drugačije, kako bi ostali u korak sa svjetskim trendovima. Samo u zadnjih godinu i pol uvezli su više od dvadesetak brendova, koji se mogu naći samo u njihovim drogerijama.
U Kozmu najavljuju da će u budućnosti nastaviti proširenje mreže trgovina, no za sada ne želi izlaziti s konkretnim podacima.
Bipa, koja u Hrvatskoj posluje od 2007. i ima više od 68 poslovnica i u zadnje vrijem je proširila svoju mrežu prvenstveno otvaranjem novih trgovina u Zagrebu te na obali. Prema podacima portala jatrgovac.com u 2013. su prihodovali 248 milijuna kuna, što je rast od 21,9 posto u odnosu na prethodnu godinu. Cilj im je u sljedećih pet godina ostvariti znatan rast.
Po svemu sudeći, prostora na ovom tržištu ima jer primjerice u nekim drugim zapadnoeuropskim zemljama udio drogerija u neprehrambenoj kategoriji proizvoda veći je i za 10 posto u odnosu na ovo tržište u Hrvatskoj.
Koristi od gužve na trenutno vrlo dinamičnom drogerijskom tržištu, u budućnosti će svakako imati kupci. Jer bitka za tržišni udio, s brojnim akcijama i popustima, sigurno će se nastaviti.
Na pitanje hoće li drogerijski lanci u Hrvatskoj dobiti novu konkurenciju, šef dm-a Mirko Mrakužić kaže da trenutno nema takvih saznanja.
"Tržište je slobodno i otvoreno, prostora ima, a na kupac je taj koji na kraju odlučuje", kaže Mrakužić.
U Kozmu ocjenjuju da je tržište u ovom trenutku dobro pokriveno drogerijama. "Uz strane kompanije poput dm-a, Mullera i BIPA-e, drogerija Kozmo je jedina hrvatska drogerija i na to smo ponosni. Naravno tu je i naša Kozmo privatna marka koja je djelo hrvatskih proizvođača. Na taj način potičemo hrvatsko gospodarstvo i manje manufakture", kažu u Kozmu.