Zbog visokih cijena i pada kupovne moći građana te ograničenog asortimana, mali trgovci najteže podnose krizu. Čak ih je 3.000 od kraja 2008. stavilo ključ u bravu, kazao je predsjednik Ceha trgovine HOK-a Boris Vukelić na jučerašnjem savjetovanju HOK-a i Suvremene trgovine o mjestu i ulozi malih trgovaca u sklopu Međunarodnog obrtničkog sajma na Zagrebačkom velesajmu.
Mali sve više gube i bitku s velikim trgovačkim lancima, među kojima pet najvećih drži više od 50 posto hrvatske maloprodaje, tvrdi Vukelić. I dok oni zatvaraju, veliki su samo lani otvorili više od 100 novih trgovina – svaki Zagrepčanin primjerice već ima svoja 1,3 kvadrata – pri čemu se zaboravlja da je zaposlenost po prodanoj vrijednosti robe tri puta veća kod malih nego kod velikih, a i apsolutan su turistički adut i naslonjeni na domaću proizvodnju.
Najviši PDV na hranu u Europi
Taj negativan trend, upozorava Vukelić, može se zaustaviti samo ako država pokaže interes za spas male trgovine, ako se osiguraju poticajne mjere za objekte i znanje u trgovini te uvede nulta stopa PDV-a i na druge osnovne artikle, osim kruha i mlijeka. Osim Danske imamo najviši PDV na hranu u Europi, kaže on, ističući kako je za opstanak male trgovine nužan rast kupovne moći i BDP-a.
Ante Todorić, izvršni potpredsjednik poslovne grupe za maloprodaju Agrokora, kazao je jučer da nikome nije lako poslovati u Hrvatskoj.
Todorić: Traži se virtuoznost
Posljednjih godina na domaće je tržište ušlo čak osam velikih stranih trgovaca i, iako neki tvrde da Konzum drži i 40 posto tržišta, čini manje od 15 posto trgovačkih kvadrata u Hrvatskoj, napomenuo je, ističući da je neminovna daljnja konsolidacija tržišta, na kojemu se traži virtuoznost te i mali moraju biti žilavi i organizirani.
"Samo onaj tko je spreman ne spavati i raditi 24 sata dnevno te implementirati u dobru strategiju, bio on Tommy, Kerum, KTC, NTL, Konzum ili mali trgovac, moći će opstati", poručio je Todorić.
Vezani članci:
arti-201103250109006 arti-201103220034006 arti-201102170089006