Četvrtina dm-ovih dobavljača (njih ukupno 60) su hrvatski proizvođači i njihov broj se stalno povećava. Tako je i ove godine na dm-ovom natječaju "...jer najbolje dolazi iz prirode" za obiteljsko-poljoprivredna gospodarstva izabrano devet novih dobavljača. Oni su predstavljeni prošli tjedan na na novinarskoj konferenciji na kojoj su objavljeni poslovni rezultati ove tvrtke.
Riječ je o OPG-ima iz cijele zemlje kojima je ovaj maloprodajni lanac ponudio da kroz njihovu prodajnu mrežu plasiraju svoje eko proizvode. Među ostalim, nudi se domaće maslinovo, bućino, sezamovo, laneno i konopljino ulje, češnjak, liješnjaci, brašno od rogača, proizvodi od pira i zobi, čaj od lista masline.
Da bi uopće ušli na police ovog maloprodajnog lanca, jedan od kriterija je da domaći proizvođači dm mogu pratiti količinom, iako je u prvom redu riječ o sezonskim proizvodima, koji na policama ostaju svega nekoliko mjeseci.
Lješnjaci Štefanije Borović s OPG Borović iz Preloga odnedavno se mogu kupiti u dm-u. Obitelj je nasad podigla 2008. na 10 hektara, a u međuvremenu su zasadili još 2,5 hektara. Svoje lješnjake Borovići su prodavali na raznim sajmovima i nudili ih direktno trgovinama zdrave hrane. Kad su početkom godine vidjeli dm-ov natječaj preko kojeg je drogerijski lanac nudio suradnju domaćim proizvođačima, odlučili su konkurirati i na kraju uspjeli ući među devet odabranih.
Prvi korak bilo je ispunjavanje formulara za natječaj, u kojem su se tražile osnovne informacije o proizvodu i posjedovanje eko certifikata, objašnjava Štefanija Borović. O pobjednicima natječaja odlučivao je žiru u sastavu predstavnika dm-a, Ministarstva poljoprivrede i banke koja prati projekt.
Plaćanje u samo nekoliko dana
Ove godine OPG Borović isporučit će oko dvije tone očišćene jezgre lješnjaka, a u budućnosti očekuje puno više jer, osim što je ova godina podbacila zbog lošeg vremena, s obzirom da je riječ o mladom nasadu prinosi za sada nisu veliki. Tona uroda po hektaru je nešto što Borovići priželjkuju u budućnosti.
"Jako sam zadovoljna. Od prvog kontakta su jako ljubazni i izuzetno susretljivi. Uvijek su nam na usluzi", kaže Štefanija Borović, ističući da im dm postavlja uvjete koje treba proizvod zadovoljavati te ih savjetuje i pomaže oko dizajna i izbora ambalaže. Ono posebno veseli Boroviće, a što ističu i svi drugi dobavljači koji surađuju s ovim drogerijskim lancem, je uredno plaćanje a što je u Hrvatskoj zaista rijetkost.
"Od dana isporuke robe, plate nam u samo nekoliko dana, čak su nudili i avansno", kaže Štefanija Borović koja se nada da će suradnja potrajati i da će se asortiman proizvoda proširiti, tim više što njen sin Ivan u ovom poslu vidi svoju budućnost.
Nabitnije - sigurno tržište
Sjemenke i ulje budneve u dm-ove trgovine dolaze iz Selca Đakovačkih, s imanja obitelji Bagarić. Vlasnik obrta za poljoprivrednu proizvodnju Ranovik Drago Bagarić u veljači se javio na dm-ov natječaj"...jer najbolje dolazi iz prirode", a prva isporuka robe bila je u listopadu. Bundevu uzgaja na 24 hektara zemlje, a postoje mogućnosti za proširenje proizvodnje i aosrtimana, pa i za proizvodnju drugih poljoprivrednih kultura. Za suradnju s dm-om se odlučio jer, kaže, u Hrvatskoj nije lako naći kupce, a računao je i na uštedu oko plasiranja proizvoda na tržište.
"Očekujem kvalitetnu suradnju, koja će se, nadam se širiti. Potencijal uzgoja bundeve je ogroman, ali i drugih poljoprivrednih kultura i proizvoda, kaže Bagarić, dodajući da zarada koju sada ostvaruje nije velika u odnosu na vrijednost proizvoda, ali da mu je u ovom trenutku najbitnije sigurno tržište i razvijanje poslovnog odnosa s dm-om.
Na otoku Visu u Komiži obitelj Nebojše Božanića bavi se uzgojem rogača i proizvodnjom brašna od rogača. I ovaj OPG s dm-om surađuje od nedavno, a ranije su svoje proizvode na tržište plasirali kroz komišku poljoprivrednu zadrugu i direktno preko OPG-a.
"Rogač je hrana prošlosti, koja se sada ponovo otkriva i traži. Riječ je visoko hranjivoj namirnici koja sadrži duplo više kalcija od mlijeka i pomaže regulirati probavne tegobe", kaže Nebojša Božanić. "Sada će biti lakše, ali sve ovisi o kupcu i o tome hoće li prepoznati naš proizvod, da li će to biti oni što kupci traže. Do sada samo imali pozitivna iskustva. Što se tiče dogovorene cijene, nikad nismo sasvim zadovoljni do kraja, ali za početak je sasvim u redu", kaže Višanin.
Zanimljivo je da svi naši sugovornici tvrde da je dm- prihvatio otkupnu cijenu proizvoda koju su oni kao dobavljači bili predložili. Termin isporuke se unaprijed dogovara, a ukoliko se i iz objektivnih razloga pomakne, u dm-u im ne stvaraju probleme.
"Zadovoljan sam jer je pristup poslu studiozan i, što je vrlo bitno, uredne su platiše. Uz to, pomogli su nam oko kreiranja vizualnog identiteta proizvoda, a zaintrigirao me i veliki broj trgovina koje imaju po cijeloj zemlji i veliki broj ljudi kojima se proizvod nudi", kaže Božanić. Uzgojom i preradom rogača njegova obitelj se bavi stoljećima. Rogač je othranio i omogućio školovanje generacijama, a tko će, nada Božanić, biti i u budućnosti. U poslu s njim je i sin, koji će, po svemu sudeći, nastaviti obiteljsku tradiciju.
Eko proizvodnja je budućnost
Radoslav Bobanović iz Polače kod Zadra nositelj Poljoprivredne zadruge "Masline i Vino" također je jedan od dobavljača dm-a. Zasadio je oko 12 tisuća komada maslina, 50 tisuća komada vinove loze i oko 600 smokava. Ne krije zadovoljstvo suradnjom s maloprodajnim drogerijskim lancem, iako mu je ova godina s neoubičajenim vremenskim (ne)prilikama, kao i većini poljoprivrednika nije donijela dobar urod.
"Eko proizvodnja je budućnost, a za mene je ova suradnja veliki izazov. Ove godine proizvest ćemo 100 tisuća litara maslinovog ulja", kaže Bobanović ističući da je riječ o više vrsta dobivenih iz starih autohtonih sorti.
Mrakužić: Čuvamo radna mjesta i domaću proizvodnju
Šef dm-a Hrvatska Mirko Mrakužić najavljuje da će tvrtka i dalje raditi na tome da se poveća broj domaćih dobavljača.
"Radimo na tome da se se ponuda hrvatskih proizvoda poveća, na taj način čuvamo radna mjesta i domaću proizvodnju, ali kupac je taj koji na kraju odlučuje. Problem su vrlo često i količine proizvoda i činjenica da je većina njih sezonskog karaktera pa ih možemo nuditi samo određeno vrijeme, a ne tijekom cijele godine", kaže Mrakužić, ističući da su u dm-u otvoreni za svaku novu suradnju.