Smanjenje plaća, kašnjenje, ali i višemjesečni rad bez plaće samo su neki od razloga zbog kojih je mnogim građanima sve teže podmirivati režije. Posebno ih u oko bode onaj akontacijski Hrvatske elektroprivrede, na temelju kojeg potrošnju električne energije moraju platiti a da je nisu ni potrošili.
"Nitko me u ovoj državi ne pita kasni li mi plaća i koliko, ali mi pošalju opomenu kad kasnim s plaćanjem računa", požalila nam se jedna Zagrepčanka, istovremeno pokazujući datum dospijeća plaćanja na HEP-ovom računu. A na njemu je pisalo kako račun za tekući mjesec mora podmiriti do 15. dana u tom mjesecu.
Sve po zakonu
Za problem na koji ona ukazuje odgovorna je Vlada. Točnije, Vlada je donijela odluku o Općim uvjetima za opskrbu električnom energijom po kojoj se potrošnja električne energije za tekući mjesec plaća do sredine mjeseca, ali se na njega ne obračunava zakonska zatezna kamata. Struja se obračunava svakih šest mjeseci i na temelju tog obračuna potrošač dobije akontacijske rate. Ako načinom obračuna nije zadovoljan, može to činiti sam.
"U tom slučaju kupac jednom mjesečno u ugovoreno vrijeme treba nadležnoj Elektri dostavljati račune brojila za protekli mjesec (osobno, telefonom...), temeljem kojeg će mu biti izdan račun. Kod takvog načina naplate datum dospijeća je 10 dana od datuma izdavanja računa, što praktički znači negdje sredinom mjeseca za potrošnju iz proteklog mjeseca", pojašnjavaju nam u HEP-u. No ujedno dodaju i kako je takva usluga nestandardna te se naplaćuje 10 kuna mjesečno.
'Ne treba sve gledati crno'
Iznenađeni podatkom da faktički odrađujemo posao za koji su zaposlenici HEP-a plaćeni i k tome ga još dodatno plaćamo, jer se on broji u "nestandardnu uslugu", pomoć smo potražili kod udruga potrošača. Iz obiju potvrđuju da su im se građani žalili, ali i da ne mogu ništa promijeniti jer je sve zakonski čisto.
"Mi predlažemo da potrošači po šestomjesečnom obračunu zatraže smanjenje rate, pa će onda plaćati i koliko troše i neće trebati plaćati nestandardnu uslugu izrade računa", kazao nam je tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Tomislav Lončar.
U Udruzi Potrošač nas podsjećaju kako ljudi u Hrvatskoj sve gledaju crno, ali da to tako ne treba biti.
"Mi smo se u prvom momentu ljutili na to, ali smo analizirali situaciju i shvatili da stvari treba ponekad i drugačije sagledati. Tako možemo postaviti pitanje što kada građani duguju HEP-u i kada nas on čeka na plaćanje", rekla nam je Jadranka Kolarević, dodajući kako je po pitanju plaćanja sve u skladu sa zakonom, ali da bi se o načinu obračunavanja struje dalo raspravljati.
Vezani članci:
arti-201103100096006 arti-201103070777006 arti-201102240020006