Prvi kontejnerski vlak krenuo je pocetkom proslog tjedna iz grcke luke Pirej, gdje terminal vodi kineski Cosco, te prosao Grcku, Makedoniju, Srbiju i Madarsku do krajnje destinacije u Ceskoj. Time je uspostavljena redovna zeljeznicka linija i kontejnerski servis, koji postaje ozbiljan konkurent rijeckom prometnom pravcu, jednako kao i svim lukama sjevernog Jadrana, pise Novi list.
Dogada se ono sto je jos donedavno bilo nezamislivo. Iako je svojom geoprometnom pozicijom manje atraktivan od Kopra, Trsta i Rijeke, grcki Pirej postaje tocka proboja roba prema srednjoj Europi. Rijec je o luci koja posljednjih godina biljezi najveci rast prometa na Mediteranu, sto je posljedica dolaska mocnog kineskog brodara i luckog operatera, koji upravlja s dva velika terminala u toj luci.
Nedostizan promet
Prosle godine u Pireju je pretovareno rekordnih 3,16 milijuna TEU-a, sto je oko tri puta veci promet od Kopra, Trsta i Rijeke zajedno. Uslijedit ce jos veci razvoj, jer kineski Cosco planira investirati ukupno oko 750 milijuna dolara u modernizaciju i sirenje kapaciteta, koji bi mogao doseci 6,2 milijuna TEU-a.
Za usporedbu, kapacitet Rijeke moze se povecati do najvise 1,2 milijuna TEU-a ukoliko se do kraja 2017. realizira izgradnja terminala na Zagrebackoj obali kao sto je planirano.
Kontejnerski vlak izmedu Pireja i Ceske za pocetak ce ici jednom tjedno, ali su ambicije puno vece. Ukoliko u probnom periodu vrijeme transporta, kvalitete usluge i konkurentnosti prijevoza bude na visokom nivou, Cosco planira povecati broj vlakova tako da bi tjedno islo sest do sedam kontejnerskih vlakova, odnosno oko 700.000 tona robe godisnje. U tvrtki Zeljeznice Srbije naglasavaju kako je prvi kontejnerski vlak prosao kroz ovu zemlju za 14,5 sati, sto je za 5 sati manje negoli je predvideno voznim redom i 8 sati krace od prosjecnog vremena putovanja teretnih vlakova na ovoj relaciji. Upravo u tome vide priliku i argument za povecanje teretnog prometa iz Grcke, sto znaci da luka Pirej, kineski Cosco i srpske zeljeznice integriraju i otvaraju novi prometni pravac, koji ce uzeti dio posla lukama sjevernog Jadrana, Rijeci, Kopru i Trstu.
http://www.novilist.hr/Vijesti/Gospodarstvo/Novi-pravac-za-kineske-kontejnere-Pirej-i-Srbija-uzimaju-posao-Rijeci-i-Kopru