Zagrebački Končar je zahvaljujući manipulacijama uvjetima natječaja izgubio više desetaka milijuna eura vrijedan posao isporuke 18 tramvaja mađarskom gradu Debrecenu, piše Nacional.
Taj natječaj raspisan je krajem listopada prošle godine, a na njega se prijavilo 5 tvrtki. Osim hrvatske tvrtke, svoje ponude poslala je talijanska tvrtka AnsaldoBreda, švicarski Stadler, češka Škoda i španjolski CAF.
Uvjeti natječaja bili su takvi da je minimalno 70 posto tramvaja moralo biti niskopodno, a Končar je ponudio drugu najnižu cijenu, dok se smatra da je cjelokupna ponuda, s obzirom na ostale tehničke, ekonomske i financijske uvjete bila najpovoljnija.
Ipak, nakon otvaranja svih ponuda, mađarsko povjerenstvo zaduženo za provođenje nabave Končarovu ponudu je diskvalificiralo zbog navodno nepotpunog teksta bankarske garancije. Na kraju je najboljom proglašena ponuda španjolske tvrtke, no nakon što su ostali sudionici uložili žalbe, cijeli natječaj je poništen.
Novi natječaj raspisan je 1. srpnja, no s bitno promijenjenim uvjetima. Tako se sada traže tehničke karakteristike koje Končarovi tramvaji ne zadovoljavaju, kao što je primjerice to da u ponudi mora biti minimalno pet dvosmjernih tramvaja s vratima na obje strane.
Na taj način Končar je unatoč najboljoj ponudi na prvom natječaju izgubio mogućnost da dobije posao. To nije prvi put da je hrvatska kompanija suočena s takvim problemima pri pokušajima da svoj tramvaj plasira na strana tržišta.
U Končaru su velike nade polagali u natječaje raspisane u Beogradu, Helsinkiju i Sofiji, no na kraju unatoč iznimno dobrim rezultatima testiranja u tim gradovima, ni jedan posao Končar nije dobio. U kompaniji su se u prošlosti žalili na jaki protekcionizam lokalnih proizvođača koji postoji u zapadnoj Europi, odnosno korupciju koja je glavno obilježje natječaja u istočnoj Europi, te na činjenicu kako se takve poslove vrlo teško može dobiti bez jake političke podrške.
Tvrtka zasad toga očito nema, zaključuje Nacional, iako je zajedno s partnerima iz konzorcija Crotram već sredinom 2008. godine ispunila sve reference potrebne za početak prodaje na međunarodnom tržištu. Njihov prvi proizvedeni tramvaj prešao je za provjeru tehničkih karakteristika nužnih 100 tisuća kilometara, no zasad je tvrtka jedina dva ugovora o nabavi 140 tramvaja sklopila sa zagrebačkim ZET-om.
Prethodni članak:
arti-201001130426006 arti-201003020058006