IMATE STARU PERILICU, HLADNJAK ILI STOLARIJU? / Država će pomagati pri kupnji energetski učinkovitijih uređaja, ali i 'zelenih vozila'

Image
Foto: Goran Stanzl/Vecernji list

Pretpostavlja se da će na godišnjoj razini u programu sudjelovati 330 kućanstava na području cijele Hrvatske, prosječne površine 70 četvornih metara životnog prostora

15.2.2019.
7:16
Goran Stanzl/Vecernji list
VOYO logo

Akcijski plan za energetsku učinkovitost, donesen nedavno na sjednici Vlade RH, predviđa, između ostalog, mjere smanjenja energetskog siromaštva, budući da status ugroženih kupaca energije trenutačno ima oko 50 tisuća kućanstava. Pretpostavlja se da će na godišnjoj razini u programu sudjelovati 330 kućanstava na području cijele Hrvatske, prosječne površine 70 četvornih metara životnog prostora.

Financiraju zamjene hladnjaka, perilica...

Takvim će se kućanstvima financirati zamjena starog hladnjaka generacije 1989. - 2000. godine efikasnim hladnjakom klase A+ i zamjena stare perilice rublja generacije 1970. - 1975. godine novom perilicom energetskog razreda A+++. Hladnjak će biti zamijenjen u 40 posto energetski siromašnih kućanstava, a u još 40 posto perilica rublja. Ova će mjera na snazi biti kontinuirano do kraja 2026. godine, piše Novi list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U oko 60 posto energetski ugroženih kućanstava, nadalje, provedene će biti mjere obnove vanjske ovojnice stambenog prostora, a u preostalih 40 posto kućanstava provedene pak jednostavne mjere poboljšanja energetske učinkovitosti - zamjena pet žarulja LED rasvjetom, ugradnja štednog perlatora na slavinu koja se koristi samo u sanitarne svrhe i na slavinu za pranje posuđa, ugradnja štedne tuš slušalice, ugradnja brtvi na prozore i vrata. Od ostalih se mjera predviđa unaprjeđenje ili zamjena sustava grijanja, odnosno prelazak s grijanja na struju i lož ulje na isplativije i čišće energente.

Na semaforima izgori 160 litara benzina

Akcijski plan predviđa i razne mjere u prometu, koje bi trebale pridonijeti smanjenju gužve na cestama, manjoj 'borbi' za parking-mjesta i manjem zagađenju okoliša. Predviđa se, između ostalog, uvođenje opcije kupnje samo jedne, povoljnije karte u gradovima, koja će se moći koristiti za sav javni gradski prijevoz, ali i ostale gradske servise prijevoza putnika, primjerice za najam bicikla. Također, uvedena bi trebala biti tehnologija koja bi vozače obavještavala gdje ima slobodnih parkirnih mjesta na javnim površinama i u garažama, dok bi semafori na velikim raskrižjima ubuduće trebali pokazivati koliko će trajati crveno svjetlo, kako bi vozači u kolonama onda mogli isključiti automobil. U Hrvatskoj se na oko tisuću raskrižja dnevno potroši oko 160 litara goriva samo zbog čekanja vozila. Predlaže se sukcesivna zamjena postojećih semafora na 200 raskrižja do 2020. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povlastice za 'zelena vozila'

Akcijskim planom predviđeno je uvođenje povlaštenog parkiranja za vozila nultih emisija, ali i, obrnuto, ograničavanje pristupa parkirnom mjestu vozilima s motorima na unutarnje izgaranje. Predviđa se i izgradnja i opremanje operativnog centra za inteligentno upravljanje prometom, koji bi u slučaju prometne nezgode preusmjeravao promet, tako smanjujući gužve i potrošnju goriva. Na stajalištima autobusa i tramvaja građanima bi ubuduće trebale pak biti omogućene informacije o tome koji im je prijevoz trenutačno dostupniji, odnosno brži.

Uvedena bi trebala biti i Car-sharing shema kao najam električnih ili hibridnih vozila u gradovima, tako da se vozilo unajmi za prijevoz od točke A do točke B, bez traženja parkinga. Na smanjenje potrošnje fosilnih goriva i gužve u prometu, ali i na zdravlje građana trebalo bi utjecati i, kaže plan, uvođenje sustava javnih gradskih bicikala u deset gradova, piše Novi list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
hABAZIN VS. mAGYAR
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Još jedna runda
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Nado
Otok iskušenja
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo