Automobilska industrija u zemljama zapadne Europe jedna je od najvećih žrtava recesije koja je izbila 2009. godine, a njezini repovi vuku se do danas u brojnim europskim regijama. Od izbijanja krize do danas, primjerice, proizvodnja automobila u Francuskoj srezana je 20 posto, a u Velikoj Britaniji čak 33 posto.
S druge strane u tri zemlje srednje i istočne Europe, Rumunjskoj, Češkoj i Slovačkoj, proizvodnja automobila doživjela je pravi procvat u posljednje tri godine. S novim jeftinim autima istočna Europa uspjela je povećati proizvodnju i prodaju dok je zapad starog kontinenta pao u proizvodnji zbog veće cijene automobila, piše Večernji list.
Rumunjska je proizvodnju automobila upeterostručila od 2001. godine, a ime rumunjskog uspjeha je – Dacia, jeftini brend Renault grupe. Slovačka je zemlja koja je uspjela privući korejske kompanije Hyundai i Kia koje su sagradile svoje najveće tvornice kako bi napali europsko tržište automobila. Češka, kojoj je pokretač rasta je VW-ova marka Škoda, uskoro bi mogla svrgnuti Veliku Britaniju i popeti se na četvrto mjesto u europskoj proizvodnji automobila.
Kakva je situacija s automobilskom industrijom u Hrvatskoj? Hrvatska nije uspjela pridobiti niti jednog svjetskog proizvođača automobila. Hrvatska autoindustrija proizvodi dijelove za automobile.
Vlade zanemarivale autoindustriju
Hrvatska autoindustrija zapošljava 10-ak tisuća radnika i ostvaruje više od četiri milijarde kuna godišnjeg prometa, od čega 90-95 posto završi u izvozu. Generalni je problem hrvatske autoindustrije nedostatak strategije, nedostatne značajnije državne potpore.
"Bit ćemo jedina zemlja članica EU koja nema autoindustrije ili industrijskih poduzeća koja su dio nekog od europskih automobilskih klastera", komentira ekonomski analitičar Damir Novotny.
Autoindustriju u Hrvatskoj sve su dosadašnje vlade zanemarivale u odnosu na druge industrije. Dok se golem novac svake godine, kroz nepovratne donacije i pomoć, uzaludno trošio i ulagao u pojedine industrijske grane, u autoindustriju nije gotovo ništa uloženo. Drugi je veliki problem to što nijedna dosadašnja vlada nije nastojala privući proizvođače iz svijeta čak i kada su se nudili.
"Hrvatska bi dakle mogla biti zemlja u kojoj će se proizvoditi automobili", smatra Novotny i navodi za primjer Slovačke koja je u kratkom roku postala najveći proizvođač automobila po glavi stanovnika na svijetu.
Ako Hrvatska želi imati autoindustriju, zaključuje Novotny, Vlada mora osigurati fiskalne instrumente (novac iz proračuna, oslobađanje od poreza, direktne subvencije) kao poticaje ulaganja u autoindustriju.