Opelov pogon u Bochumu otvoren je pocetkom 60-ih godina proslog stoljeca, povodom 100. rodendana proizvodaca automobila. 200. rodendan Opel tamo nece proslaviti. U petak 5.12. na posao dolazi zadnja smjena radnika.
Gradski oci su proteklih godina podrzavali radnicku borbu za opstanak. Ali odluka o gasenju pogona "blagoslovljena" je tisucama kilometara dalje. U Detroitu, sjedistu koncerna General Motorsa koji je vlasnik Opela.
Strasan kraj
"Strasan je to kraj, jer je u preko 50 godina postojanja tvornice s njom povezana sudbina mnogih ljudi. Ljudi koji su mogli prehraniti svoje obitelji zahvaljujuci dobro obavljanom poslu, ljudi koji su se do samog kraja nadali da Opel nece biti zatvoren", prica za Deutsche Welle Eva Kerkemeier iz sindikata IG Metall u Bochumu. Ona zna kako se trenutno zaposlenici osjecaju.
Vec od pocetka studenog na internetu se prodaje inventar tvornice u Bochumu, od robota koji su radili na traci pa do kantine.
Dugogodisnji radnici Opela poput Mikea Sczceblewskog to smatraju nedostojanstvenim.
"To je jezivo, kao da pljackas mrtvaca. Ali sto se moze unovciti, oni ce unovciti", kaze Sczceblewski.
Za kraj - Zafira
Nakon 52 godine i preko 13 milijuna proizvedenih auta u Bochumu se zatvara jedno poglavlje industrijske povijesti. Posljednje vozilo koje ce napustiti proizvodnu traku ce biti jedna Zafira. Od nekoc preko 20.000 radnika u 80-im godinama, Opel je na koncu na platnom spisku u Bochumu imao samo oko 3.200 zaposlenika.
Od njih je samo 300 uspjelo zadrzati radno mjesto. Oni ce ubuduce biti zaposleni u Opelovom centru za distribuciju robe, koji ce do 2020. biti smjesten u Bochumu. Vecina zaposlenika ce biti "prebacena" u jedno drustvo, gdje ce dobiti priliku za doskolovanje - s ciljem da uskoro nadu neki novi posao. Jedan od tih ljudi je i Thorsten Diehl.
Ali on ne gaji pretjerano velike nade da ce tako brzo naci novo radno mjesto: "Ja imam 50 godina. To nece biti tako lako...", kaze Diehl.
Steta za ugled Bochuma
Samo nekoliko godina nakon zatvaranja Nokijinog pogona, gasenjem Opela Bochum gubi i drugog velikog poslodavca. Iako je finski proizvodac mobitela 2007. zabiljezio profit od 7,6 milijardi eura, tvornica u Bochumu zatvorena je u 2008. Tada je bez posla ostalo preko 4.000 ljudi - racunaju li se i otkazi u tvrtkama koje su dostavljale dijelove za telefone.
Odlazak Nokije bio je losa vijest i za gradsku blagajnu - Bochum je takoreci preko noci ostao bez 25 milijuna eura poreza na obrt koji su Finci godisnje placali.
Najveci poslodavac u Bochumu u meduvremenu je Sveuciliste Ruhr, s oko 6.000 djelatnika.
Pesimizmu nema mjesta
Pesimizam nije sastavni dio mentaliteta ljudi u Rurskoj oblasti, regiji koja prolazi kroz proces restrukturiranja jos otkako je postalo jasno da ugljen nema buducnost. Nade budi projekt prema kojem ce ogromni poslovni prostor na kojem se nalazi Opelova tvornica (170 hektara) ubuduce biti mjesto na kojem bi se trebale "nastaniti" nove firme. Industrijska i trgovinska komora, po rijecima Rouvena Beecka. Karte polaze na inovativne, velike i srednje tvrtke.
Vec 2015. ce se poceti rusiti Opelove zgrade i nanovo uredivati to podrucje, no do konacne realizacije projekta moze proci i do deset godina. Profesor Rolf Heyer, direktor nadleznog projektnog drustva koje su utemeljili grad Bochum i Opel, s prvim "naseljavanjem" novih poduzeca racuna najranije za dvije godine.
Jedan je investitor ocito vec siguran: to je logisticko poduzece DHL koje tamo zeli otvoriti centar za distribuciju sa 600 radnih mjesta.
Ono cime se Bochum vec moze pohvaliti je sigurnost u IT-bransi, jer vec u ovom trenutku oko 20 posto svih njemackih radnih mjesta iz te branse nalazi se upravo u ovom gradu.
http://www.dw.de/zadnja-smjena-u-bochumu/a-18110079