Iako je Autocesta Rijeka-Zagreb već osnovala novu tvrtku za naplatu i održavanje, a HAC će to napraviti do kraja ovog tjedna, plan rješavanja viška blagajnika i cestara, pod velikim je kritikama u javnosti, te traje "tiho" lobiranje za drastičnije rezanje broja zaposlenih, konkretno da umjesto oko 3.000 djelatnika, koliko je zacrtano u planu restrukturiranja Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, buduća tvrtka ima barem 1.000 ljudi manje.
Riječ je o izuzetno važnoj stavki za budući uspjeh ili neuspjeh monetizacije hrvatskih autocesta, čiji je najveći zagovaratelj u Vladi njezin prvi potpredsjednik Radimir Čačić.
Talijanska studija: Višak čak 72 posto ljudi
Stoga je zanimljivo kako je medijima prošlog tjedna upravo iz HNS-ovih krugova dostavljena zanimljiva studija talijanske kompanije IRD Engineering, koju je angažirala Europska banka za obnovu i razvoj kako bi analizirala sve stavke poslovanja HAC-a. Talijani su u studiji dramatično i alarmantno ustvrdili kako je višak čak 72 posto ljudi u dva sektora HAC-a među oko 2.300 zaposlenih.
Međutim, niz stručnjaka s kojima je razgovarao Novi list ukazuje da se ista studija ne bi smjela uzimati previše ozbiljno, jer su ponuđeni komparativni parametri upitni.
Što manji broj zaposlenih bude u naplati i održavanju HAC-a i ARZ-a lakše će se pronaći kupac za hrvatske autoceste i bit će veći izgledi da u državni budžet jednokratno "kapne" željenih 2,5 do 3 milijardi eura, koliko se procjenjuje da bi moglo koštati monetiziranje autocesta u narednih 30 godina. Upitno će samo ostati može li se u tom razdoblju garantirati kvaliteta usluge, kao i zadržavanje cestarine na sadašnjoj razini.
Previše šefova
Predsjednik Uprave HAC-a Dražen Guštin tvrdi kako spomenuta studija talijanske tvrtke još nije završena, kao i da će oni svoje pravo mišljenje dati do kraja ove godine. Pritom on odbacuje sve eventualne dvojbe oko plana smanjenja broja zaposlenih i tvrdi kako plan HAC-a, kojeg je podržalo resorno Ministarstvo prometa, ide u realizaciju.
"Do kraja ovog tjedna mi ćemo registrirati na Trgovačkom sudu tvrtku pod nazivom HAC – Naplata i održavanje. U njoj će raditi oko 2.400 ljudi, a do kraja godine oko 200 djelatnika će otići iz tvrtke, većina uz poticajne otpremnine. Riječ je ponajviše o više kvalificiranom kadru, a ne blagajnicima i cestarima, jer je zadnjih godina upravo taj šefovski kadar narastao na jednu pretjeranu razinu, koja ne odgovara stvarnim potrebama.
Taj broj od 2.400 ljudi mi ćemo onda dalje smanjivati, pa će broj zaposlenih ukupno biti manji za oko 500 do 2015. godine. Određeni višak zaista imamo i danas, ali smatram da ne možemo u samo šest mjeseci podijeliti otkaze svima onima koje je HDZ zapošljavao i zbrinjavao u zadnjih osam godina. Moramo biti socijalno osjetljivi i ne možemo sve prelamati preko koljena", ističe Guštin.
Dodaje kako će od 1. siječnja tvrtka HAC Naplata i održavanje biti na prosječno 2,5 zaposlenih po kilometru, kao i da će do 2015. godine taj prosjek biti smanjen na 2,2 zaposlena po kilometru, što je približno na razini onoga što se navodi u talijanskoj studiji, barem kad je riječ o usporedbi sa Slovenijom i Italijom.