Autocesta Rijeka – Zagreb pred financijskim slomom

Nekad zdravo i uspješno poduzeće temeljito je uništeno.

2.1.2012.
10:03
VOYO logo

Naime, tvrtka Autocesta Rijeka – Zagreb ove godine mora platiti ratu kredita od čak 87,9 milijuna eura (645 milijuna kuna), a isto toliko iznose i ukupni prihodi te tvrtke! Potom će u 2013. godini ARZ-u na naplatu stići rata od čak 102,5 milijuna eura, a 2014. rata od čak 236,7 milijuna eura!

Kako piše Večernji list, riječ je o kreditima koje je ARZ – odnosno bivša Vlada – uzimao kako bi se krpale rupe u proračunu ili drugim javnim tvrtkama. Iako su neki od kredita bili opravdani, poput onog za gradnju punog profila te autoceste, 'propast' ARZ-a počela je od dolaska HDZ-a na vlast 2004. godine. Dotad je ARZ bio zadužen 278 milijuna eura, a od tada im enormno raste kreditno zaduženje, i to za čitavih milijardu eura!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Financijski slom počinje 2007. godine

Financijski slom ARZ-a počeo je kada je morao platiti koncesijsku naknadu za preuzimanje u koncesiju riječke obilaznice i Krčkog mosta 2007. godine, pa su se zadužili za dodatnih 200 milijuna eura. Te godine ARZ počinje poslovati negativno te bilježi 64 milijuna kuna gubitka, a dosad ih je nagomilao do oko 850 milijuna kuna!

List piše da su tadašnji ministar prometa Božidar Kalmeta i njegov državni tajnik Zdravko Livaković smislili plan kako pokrpati rupe u državnom proračunu i Hrvatskim autocestama, pa su smislili da ARZ, koji se mogao lakše zaduživati od HAC-a zbog čišće bilance, preuzme koncesiju nad riječkom obilaznicom i Krčkim mostom. ARZ se zadužio i odmah u državni proračun odjednom uplatio 200 milijuna eura. Usto se morao zadužiti i za 140 milijuna eura kako bi financirao gradnju riječke obilaznice, na kojoj se ne naplaćuje cestarina pa od nje nema prihoda. Koliko je sve to bilo proizvoljno, svjedoči i podatak da nikad nije bila izrađena procjena vrijednosti te koncesije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Kostur' težak 11 milijardi kuna

Zadnji je kredit od 135 milijuna eura ARZ podigao 2009. godine, i to od JP Morgana po nevjerojatno visokoj kamati od 9,4 posto, na rok otplate od pet godina, s time da se glavnica otplati u cijelosti na kraju tog razdoblja. Kredit su, navodno, podigli na zahtjev Livakovića, a bio je namijenjen HAC-u, iako do te transakcije između ARZ-a i HAC-a nikad nije došlo. ARZ je novac od tog skupog kredita potom oročio u banci po kamati od oko 6,5 posto.

Ukupno gledano, s dugom od 845 milijuna kuna (116 milijuna eura) i 1,3 milijarde eura kredita koje neće moći vraćati, kostur u ormaru ARZ-a težak je gotovo 1,5 milijardi eura ili gotovo 11 milijardi kuna. Revizori su upozorili da se zbog tako velikog kreditnog zaduženja i negativnog poslovanja ARZ nalazi pred financijskim slomom jer prihodi te tvrtke jednostavno ne mogu pratiti tako velike iznose rata otplate kredita. Revizori su zaključili i kako bez snažne i promptne pomoći vlasnika, a to je država, tvrtka neće skoro moći vraćati odobrene kredite, kamate i druge posudbe, pa će porezni obveznici morati vraćati ARZ-ove kredite.

ARZ nije odgovorio na upit kako će platiti kredite.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo